De spränger hos grannen!
Två hus bort och över gatan, mindre än 100 meter från vårt hus spränger grannen för sitt nya hus.
Det skakar och dundrar i hela huset.
Vi har ett putshus på samma knalle som de spränger.
Ingen har varit i kontakt med oss höverhuvudtaget.
Vad gäller för regler??


Smått desperat.
De spränger just nu men har mycket kvar

mvh
Bob
 
Gå ut med din digitalkamera och fotografera så mycket du kan av husets fasad.
 
Hemmakatten
Jag skulle omedelbart gå och prata med spräng/byggfirmans chef och med grannen för att påtala att ert hus skakar. Därefter skulle jag skriftligen meddela samma sak. För eventuella framtida problem är det viktigt med en skriftlig dokumentation som viasr på att ni på ett tidigt stadium reagerat.
Är osäker på reglerna, men vet att inom ett visst avstånd från sprängningen skall alla hus besiktigas före och efter. Oavsett avstånd så finns det ett ansvar för att sprängningen inte skall skada omtillliggande hus.
 
När de sprängde nära mig, så först kom det ett papper om det, sen kom de och besiktigade huset, och sen sprängde.
Allså byggfirman börde meddela dig i förväg!
 
Vi har sprängt nära grannar. Firman som sprängde satte upp vibrations mätare på de närmsta grannarnas hus.
/Ondina
 
Bor ni ungefär 100 meter bort så behöver de knappast meddela dig innan eller besiktiga, om ert hus ligger på/vid berg, som du säger. Det är om huset ligger på lera som det är värst, för i berget blir rörelserna små, men kan förstärkas i lera, som ju är mycket lättrörligare.

Enligt Svensk Standard SS 460 48 66 ska byggnader inom 50 meter från en sprängplats besiktigas där undergrunden är berg, och så nära ligger ni ju inte.

Ni kan ju dock givetvis själva fotografera fasaden och kakel och klinker ändå, ifall något går snett vid sprängningen och det ändå blir skador.
 
Svensk standard ss 460 48 66 har ingenting att göra med vad lagen säger, utan är rekommendationer däremot står det att läsa i Jordabalken 3 kap §3

3 § Den som avser att utföra eller låta utföra grävning eller liknande arbete på sin fastighet skall vidta varje skyddsåtgärd som kan anses nödvändig för att förebygga skada på angränsande fastigheter. osv....

Detta betyder att de skall vidtaga alla skydssåtgärder som finns att tillgå! Gå över och meddela dem det! Ta även och dokumentera allt.

//Anders
 
Jag påstod inte att svensk standard är lag, men det är ett bra rättesnöre.

Jordabalken säger inte att alla skyddsåtgärder som finns att tillgå ska vidtagas, utan de som "kan anses nödvändig[a]". Det är här svensk standard kommer in. 50 meter är dock inte skrivet i sten, utan man gör normalt mer exakta beräkningar utifrån fasadtyp (där mexitegel är känsligast), markförhållanden, etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.