Hej på er,

Vi har sedan oktober en ny IVT Vent 402 i vår enplansvilla om 120kvm. Pumpen står i tvättstugan (betongplatta+klinker), i ena hörnet av huset.

Sedan start har vi upplevt problem med ett pulserande resonansljud som hörs i hela huset. Antingen kommer det från kompressorn i sig eller att något ligger emot kompressorn och fångar upp vibrationerna och skapar resonans.

Installationsfirman var här och lyssnade för några veckor sedan och konstaterade då att de också hörde ljudet. Idag var de här och installerade ett ljudkit från IVT men i ärlighetens namn tror jag faktiskt att det blivit värre efter det.

Tilläggas ska att jag har varit hemma i fyra andra hushåll och lyssnat på deras värmepumpar, förvisso Nibe 370, och ingen av dessa producerar ett ljud som i närheten påminner om det vi upplever. De enda vi hör när vi lyssnar hos andra är det konstanta brummande ljudet från fläkten.

Är det någon som upplevt liknande? Är det rimligt att en frånluftsvärmepump ska ge ifrån sig ett resonansljud som kan färdas igenom ett helt hus?
 
Den ska installeras med flexrör både ventilation och vatten. Annars finns en risk att ljud och vibrationer färdas vidare.
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
B Busten skrev:
Den ska installeras med flexrör både ventilation och vatten. Annars finns en risk att ljud och vibrationer färdas vidare.
Jag tror det är flexrör överallt där det kan vara det.
 
En inte allt för vild gissning...

Något långt rör har en längd som matchar det lågfrekventa ljudets resonansfrekvens. Eller multiplar av denna.

Då har inte med varvtalen på fläktarna nån påverkan... Du har säkert testat olika hastigheter.

Själva luftströmmen i rörsystemet som gör att luften kommer i svängning.
Troligtvis hjälper inte typ strypning eller lägga in flexibla rördelar. Vilket du redan konstaterat.

Min tro är att det har med rörlängderna att göra.
Multipel på grundfrekvensen kan var
s a s triggfrekvensen.

Känner igen fenomenet från t ex min segelbåt. Plötsligt kan vant (vajrar) komma i svängning. Här handlar det om luft.

Det jag kan tänka mig hjälper. Är att testa att montera en U-böj på ett längre åt gången. Så att luftströmmen får längre väg att gå.
Hjälper det inte på första röret, så får du prova på nästa.

Förläng med någon meter.


- Du ska se att du får fler liknande förslag.

Om inte kan du lägga frågan på ett annat forum också.
 
Redigerat:
Flexrören hindrar rent mekaniska ljud från fläktar mm att fortplanta sig mekaniskt.
 
H Hybro skrev:
En inte allt för vild gissning...

Något långt rör har en längd som matchar det lågfrekventa ljudets resonansfrekvens. Eller multiplar av denna.

Då har inte med varvtalen på fläktarna nån påverkan... Du har säkert testat olika hastigheter.

Själva luftströmmen i rörsystemet som gör att luften kommer i svängning.
Troligtvis hjälper inte typ strypning eller lägga in flexibla rördelar. Vilket du redan konstaterat.

Min tro är att det har med rörlängderna att göra.
Multipel på grundfrekvensen kan var
s a s triggfrekvensen.

Känner igen fenomenet från t ex min segelbåt. Plötsligt kan vant (vajrar) komma i svängning. Här handlar det om luft.

Det jag kan tänka mig hjälper. Är att testa att montera en U-böj på ett längre åt gången. Så att luftströmmen får längre väg att gå.
Hjälper det inte på första röret, så får du prova på nästa.

Förläng med någon meter.


- Du ska se att du får fler liknande förslag.

Om inte kan du lägga frågan på ett annat forum också.
Tack för ditt svar. Jag tolkar ditt svar som att det är något fel med våran pump. Någonstans är ett rör eller annan del konstruerad eller monterad på ett sett som gör att detta ljudet uppstår. Vilket innebär att en helt ny pump bör lösa problemet?

En annan fråga - du skriver "Förläng med någon meter.". Är det möjligt att förlänga rör inne i en frånluftsvärmepump med 1 meter? Finns den platsen?
 
Är förmodligen inte alls fel på pumpen.

Men har du inte luftkanaler/rör som sprider luft i huset. Eller förvisso in till pumpen?
Det är just dessa jag avser.

Om de inte finns så är de själva luftpumpen som orsakar ljuden.
Bör väl stå på gummifötter e t c
 
H Hybro skrev:
Är förmodligen inte alls fel på pumpen.

Men har du inte luftkanaler/rör som sprider luft i huset. Eller förvisso in till pumpen?
Det är just dessa jag avser.

Om de inte finns så är de själva luftpumpen som orsakar ljuden.
Bör väl stå på gummifötter e t c
Vanliga ventilationskanaler leder frånluft till pumpen. Det är dock inte dessa som producerar ljudet. Det är tydligt att ljudet kommer från själva pumpen.

Däremot är frågan hur det färdas i huset. På något sätt hörs väldigt tydligt på vissa ställen i huset och mindre på andra (spelar mindre roll om det är nära eller långt ifrån pumpen). Har inte kunnat de något tydligt mönster...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.