K
Vi har ett område bakom våra hus som tillhör kommunen men som vi tomtägare ska sköta. De flesta sköter inte sitt speciellt mycket, men en granne som är väldig pedant har lagt mycket tid på att denna plätt ska se perfekt ut, gödslat och klippt hela sommrarna. Tyvärr genar ju i princip alla barn i kvarteret över dessa kommunala (men av intilliggande husäge skötta) gräsplättar och den perfekta mattan är precis som TS nästan bara jord nu.. våra andra där vi på vår höjd klippt gräset är det grönt och fint...

Här i Skåne har det knappt varit någon snö så det måste ju bero på allt spring..
 
F
Din gräsmatta kommer, du har väl andra, ”ädlare” grässorter helt enkelt. En sak att tänka på är att inte kvävegödsla för hårt in på hösten utan gå över på ett kvävefattigare konstgödsel som sista på hösten.
 
K Kallebo skrev:
Vi har ett område bakom våra hus som tillhör kommunen men som vi tomtägare ska sköta. De flesta sköter inte sitt speciellt mycket, men en granne som är väldig pedant har lagt mycket tid på att denna plätt ska se perfekt ut, gödslat och klippt hela sommrarna. Tyvärr genar ju i princip alla barn i kvarteret över dessa kommunala (men av intilliggande husäge skötta) gräsplättar och den perfekta mattan är precis som TS nästan bara jord nu.. våra andra där vi på vår höjd klippt gräset är det grönt och fint...

Här i Skåne har det knappt varit någon snö så det måste ju bero på allt spring..
tack för svaret,
 
  • Gilla
=Hasa
  • Laddar…
F fsn skrev:
Din gräsmatta kommer, du har väl andra, ”ädlare” grässorter helt enkelt. En sak att tänka på är att inte kvävegödsla för hårt in på hösten utan gå över på ett kvävefattigare konstgödsel som sista på hösten.
Tack för tipset.
 
Definitivt snömögel, som andra skrivit gräsmattan kommer tillbaka.
 
Tack.
 
I höst har vi bott i huset i tio år...och det som slår mig VARJE år är hur deppig jag blir varje vår när jag ser gräsmattan. Det slår aldrig fel, jag tänker: "Jaha...den här vintern har dödat gräsmattan och allt mitt slit har varit förgäves". Sen kommer sommaren och jag tänker: "Just det, så ser det alltid ut efter vintern och mattan tar sig alltid". Sen kommer hösten och jag tänker: "Satan vilken fin matta jag har trots att jag slarvat lite med skötseln i år!" :rofl:

I år är nog första gången jag tvingat mig själv att tänka längre fram. Var faktisk ute idag och kollade lite trädgårdstatus och fick lite ont i magen av hur gräsmattan ser ut...men min hjärna tvingade mig att inte bli nedslagen. "Den repar sig...den repar sig...har lite is i magen." :)
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret. Man blir glad, det låter hoppingivande :)
 
I Ingemar D skrev:
Nu lyckades jag skicka foto som tidigare svarare tyckte jag skulle skicka, den döda är min, den som ser frisk ut är min grannes:)
Se ut som om din gräsmatta är för tät och du skulle behöva vertikalskära den. Gräv upp en bit och kolla att du inte har fått pingborre larver. En pingborre larv är 1,5-3 cm långa med brunt huvud.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hsd
Vi har grön å fin gräsmatta, mjuk och trevlig att gå på , dock är det mesta mossa (jag har gett upp,blir man av med mossan ett tag så hämtar den bara kraft så den kommer tillbaka kraftigare än förr)
Grönt å fint i alla fall ;)
 
  • Gilla
Michael_P
  • Laddar…
Helt kört snömögel. Jag har dragits med det fläckvis där barnen leker som mest och där snön gärna blir stora isblock.

Har aldrig fått gräset att gro på egen hand där. Har därför börjat förgro gräs i garaget i ett par större plastbackar med lock för att sedan hälla ut sådden för att täcka dessa fläckar. Den metoden blir kanske svår på ditt område.

Jag har även testat räfsa hårt, lufta fläckar och dressa fläckarna. Jorden är stendöd och ogräs vill knappt växa där.
 
B BJKALLE skrev:
Se ut som om din gräsmatta är för tät och du skulle behöva vertikalskära den. Gräv upp en bit och kolla att du inte har fått pingborre larver. En pingborre larv är 1,5-3 cm långa med brunt huvud.
Tack för svaret, även jag har funderat på att skaffa mig en vertikalskärare.
 
C Crippe_Crull skrev:
Helt kört snömögel. Jag har dragits med det fläckvis där barnen leker som mest och där snön gärna blir stora isblock.

Har aldrig fått gräset att gro på egen hand där. Har därför börjat förgro gräs i garaget i ett par större plastbackar med lock för att sedan hälla ut sådden för att täcka dessa fläckar. Den metoden blir kanske svår på ditt område.

Jag har även testat räfsa hårt, lufta fläckar och dressa fläckarna. Jorden är stendöd och ogräs vill knappt växa där.
Tack för tipsen.
 
hsd hsd skrev:
Vi har grön å fin gräsmatta, mjuk och trevlig att gå på , dock är det mesta mossa (jag har gett upp,blir man av med mossan ett tag så hämtar den bara kraft så den kommer tillbaka kraftigare än förr)
Grönt å fint i alla fall ;)[/QUOTE Ja hellre mossa än denna leråker.
 
I Ingemar D skrev:
Tack för svaret, även jag har funderat på att skaffa mig en vertikalskärare.
Låt naturen ha sin gång och det behövs att värmen kommer tillbaka och mer än 10 grader med sol för att se om gräset kommer tillbaka eller ej. Sen kan man bedöma vad som behöver göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.