Användes stenar som gränsmarkeringar så la man oftast kol under stenen som markerar gränspunkten, detta så man senare kan se att människan har placerat stenen
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Till min fördel sa lantmäteriet att grannens tomt är avsöndrad privat så det finns ingen fast gräns juridiskt för deras påståenden.
Ett litet förtydligande, grannens fastighet har visst en fast gräns, däremot är det oklart vart denna gräns egentligen går. Eftersom fastigheten är avsöndrad (bildad genom privat jorddelning) är dess gränser osäkra och måste bestämmas av lantmäteriet. Däremot "finns" gränserna, det är bara det att lantmäteriet inte vet vart dom är och därför kan ingen (per definition) veta vart gränsen är, gränsen är nämligen oklar.
Jämför med 14 kapitlet i FBL samt 17§ i Lag (1970:995) om införande av nya jordabalken (JP).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
F
Det gäller ju å andra sidan dig också. Gör man detta till ett problem och drar in lantmäteriet kommer de med största sannolikhet anse att båda fastigheterna vinner på fastställda gränser och därefter dela kostnaderna lika mellan alla fastighetsägare.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
En aspekt att ta med är att om det inte finns tydliga gränsmarkeringar, eller tydligt angivna mått/referenser i avstyckningsakten så gör Lantmäteriet en fastighetsbestämning där dom drar gränsen där dom tycker det är mest lämpligt utifrån hur det ser ut/har sett ut på platsen. Så om det är en tydlig gräns idag mellan er och grannen på grund av väg, staket, slänt, dike, häck, etc kan LM bestämma att gränsen ska gå där oavsett om ni tycker att det är 8 meter in på eran fastighet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R
D David__11 skrev:
Ta ett foto på stenröset också fall om grannen skulle få för sig att ändra på det också.
Bra synpunkt om nu stenröset faktiskt är en gränsmarkering. Det är ett brott enligt brottsbalken att ändra ett gränsmärke:
Brottsbalken 14 kap. 9 §:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700#K14P9

"9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.
Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).
"
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag hade varit lite försiktig med den här typen av frågeställning när du är registrerad med vad som förefaller vara ditt riktiga namn.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Vi har armeringsjärn som tomtmarkörer på landet (Tjörn). I berget är det inknackat en liten geometrisk figur, typ en trekant eller fyrkant eller nåt sånt (minns inte exakt), som järnet står i mitten av.

Lite osäker på när den styckades av, men tidigare än 60-tal är det i alla fall.

EDIT: Inser nu att det nog är "hål i berg" som markerar tomten, och så har något helt enkelt satt i en stump armeringsjärn för att det ska bli tydligare
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
armeringsjärnen? har jag aldrig vart med om
 
P
J jonasz skrev:
För att göra livet enklast möjligt bör du nog begära en gränsvisning av kommunen eller lantmäteriet, du kommer aldrig få svar eller argument nog på ett internetforum för att kunna övertyga din granne såvida dom är av en annan åsikt.
Det bör inte kosta allt för många tusenlappar och det kan det nog vara värt för att döda en eskalerande konflikt med en granne, som det tenderar att bli i frågor som denna.
Dessutom får grannen/grannarna betala också.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
EDIT: Inser nu att det nog är "hål i berg" som markerar tomten, och så har något helt enkelt satt i en stump armeringsjärn för att det ska bli tydligare
Jag har några sådana hål ute i skogen, en Kebastolpe brukarpassa med lite våld. :p

https://skogma.se/p/keba-ragangsstolpe-20-pack/124921/
 
Dubb i berg kan vara väldigt likt armeringsjärn
 
Var med om ett liknande fall för några år sedan. Lantmäteriet konstaterade då att gränserna på deras karta endast visade att det fanns en fastighet på marken.
Det var inga riktiga tomtgränser för detta saknades, ägaren till marken har 600kvm men inga gränser vilket gör saken väldigt intressant då nuvarande ägare förmodligen helt ovetandes har borrat en brunn på marken.

Kommer bli intressant när detta uppdagas.
Jag hade kontaktat lantmäteriet i ditt fall och frågat om dom inte kan fastställa tomtgränsen en gång för alla så problemet blir ur världen.
 
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Undrar om armeringsjärn är vanliga markeringar för tomtgräns?

Då kartan på "min karta" appen från lantmäteriet ej stämmer överens med de markeringar min tomt har (markeringarna jag hittar är just armeringsjärn) undrar jag om jag skall gå efter armeringsjärnen eller försöka söka efter andra marleringar.
Vem som satt upp armeringsjärn vet vi inte.

Finns det oftast information om detta eller hur markeringar ser ut om man tex ringer lantmäteriet?
Eller kan man på något sätt få reda på utav äldre handlingar exakt hur många meter tomtsidorna sträcker sig.

Jag har fått med en äldre karta till fastigheten dock tror jag den handlar om detaljplanering av något slag och då stämmer armeringsjärnen på 3 sidor av tomten men om jag tittar på tex lantmäteriets karta så ser tomten lite annorlunda ut och vårat hus går då till och med över tomtgränsen och ser man då till armeringsjärnen så stämmer inte dem som gränsar emot grannens tomt med kartan jag fick med.

Huset är från 1902 och styckade av och skänktes från ett jordbruk till en förening men jag hittar inget mer info ang avstyckning osv.

Så jag ser två scenarier.
Nr 1 armeringsjärnen gäller trots jag tycker det borde varit markerat på annat sätt då dessa är relativt nya i mina ögon. (Varför skulle annars det sitta armeringsjärn i marken). Järnet är ca 60-80 cm ovan mark. Utgår jag då från kartan jag fick med och 4 armeringsjärn totalt så är allt lugnt.

Nr 2 kartan från lantmäteriet i appen gäller och armeringsjärnen sitter där av någon annan anledning (men då går vårat hus även utanför tomtgräns på ett ställe).

Varför jag frågar?
De som fick ärva gården (tidigt 90 tal tog de över) där våran fastighet styckades av ifrån påstår att en del av tomten vi har är deras och hänvisar då till ett armeringsjärn ( enda som är rödmarkerat ) som sitter mitt på sträckan mellan A och B på ena sidan. Dock hittar jag ett armeringsjärn en bra bit in på deras tomt bredvid ett äldre träd

Är det så som de säger så dras vinkeln på våran tomt om och vi tappar en del ytan. Dock så stämmer inte dragningen med armeringsjärnet i slutet av sträckan så då frågar jag dem vad den står där för och de kan inte svara. Tittar jag på detaljplaneringskartan så stämmer det armeringsjärnet men då har de stulit tomt av föreningen som ägde tomten innan vi köpte.

Till saken hör att ett par äldre grannar i närheten har påpekat att det varit bråk om tomtdragningen tidigare och att de tyckte vi skulle kolla upp det då de anser att armeringsjärnen flyttat på sig på något ställe och hänvisar till det rödmarkerade armeringsjärnet mitt på sträckan A och B.
De upptäckte det när vi flyttade in här och de hälsade oss välkomna.
Jag är inte ute efter att starta ett bråk med grannen men jag vill gärna ha något på fötterna som består av fakta om jag ska lyfta detta problem med grannen som hävdar vi fått för mycket mark och nu vill ha tillbaka den.
Glöm detta! Hade gammal fastighet förut. Mitt halva garage låg på grannens mark sedan 80 år. Ingen brydde sig. Eller vill Du ha mer gräs att klippa?
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Glöm detta! Hade gammal fastighet förut. Mitt halva garage låg på grannens mark sedan 80 år. Ingen brydde sig. Eller vill Du ha mer gräs att klippa?
För att ingen brydde sig i ditt enskilda fall så ger du samma generella råd till TS och alla andra med liknande frågeställning att inte bry sig???
Märklig inställning minst sagt.
 
  • Gilla
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
Hej
Det finns många olika typer av gränsmarkering förutom rör i mark. Några exempel kan vara järnstång, råsten, dubb i berg, staketstolpe, hushörn, hål i sten mm mm mm. Det som man får gå efter är vad som framgår av avstycknings handlingarna.
Mvh Z
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.