Har tittat på två 60-talshus (enplan med källare) som har en intressant lösning för vattenburen värme. På markplan är det ett rör med ett vred som går in i elementet i underkant (bild nedan), medan det i källaren är vanliga element med två rör som går in i sidan på elementet.

Varför har man gjort så här? Kan man ha ett- och tvårrörssytem i samma hus?

Vit elementradiator, termostatventil, trälistgolv, ljus laminat, väggsockel, inomhushusmiljö, uppvärmning.
 
Det går att ha både ettrörs- och tvårörssystem i samma hus men som alltid med ettrörssystem behövs det injusteringsventiler på varje slinga så att flödet i de olika delarna av huset kan balanseras så värmen blir jämn.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Varför har man gjort så här? Kan man ha ett- och tvårrörssytem i samma hus?
Jag har också ett enplans sextiotalshus med källare. Även om jag har tvårörssystem både uppe och nere så har jag noterat att det är olika modeller på radiatorer och vred på övervåningen och i källaren. Jag tror att källaren ursprungligen helt enkelt inte var uppvärmd och att installationen nere är nyare än den uppe.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Nu är det att tänka till lite, det är ett 1-rörs av gamla typen , det går ett rör i bjälklaget , det rör som kommer upp är delat i mitten och i röret i bjälklaget finns som en liten läpp som styr flödet upp i elementet. Den lilla läppen har en förmåga att rosta sönder och då blir det ingen värme på elementet.Den kan ha rostat till hälften och fungera skapligt med förbehåll. Händer det något med den lilla läppen så är det kört. Att reparera är nästan en omöjlighet, annars bryta upp golven och lägga nya rör, samt byta elementen, så det blir en riktig 1 -rörs anläggming. Har du källare så är det bättre, då kan man dra all värme i taket och göra uppstick, Det ska då vara 2-rörs som installerasoch nya element. . Så räkna med att göra om vid något tillfälle i framtiden och inte gratis
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.