Jag har monterat 10 Kopplings brickor och blandar fäste på V6 bock fixturer.
Skall nu märka ut och kapa av rör stumparna. Brukar alltid kapa PEX med pexrör sax så man får rena raka snitt.

Det finns dock inte plats att komma åt med den om man låter väggbrickorna sitta kvar. Ni som monterar dessa lite oftare. Hur gör ni. Har ni en smal pex sax så ni kommer åt? Eller tar ni av brickorna igen och klipper med saxen och sen återmonterar brickorna.
Eller kapar ni rörstumparna med tex handsåg, fein etc?
Givetvis ingen stor sak att skruva av brickorna igen mest nyfiken hur gör yrkesfolket...
 
Man använder väl avsett kapverktyg?
 
useless useless skrev:
Man använder väl avsett kapverktyg?
Absolut, lite det jag skrev ovan. Men det finns inte mycket plats att komma åt. Jag har en relativt kraftig sax, likande den på bilden men äldre. Rören skall kapas väldigt tight intill brickorna.

Så ser inte att det finns utrymme för denna typ av sax. Därav frågan, hur gör de som faktiskt vet hur?
På instruktionsfilmen från vatette som är animerad, så kapas dom direkt med brickorna monterade.

Orange plaströrsklippare med blad och handtag för rörläggningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mojjen skrev:
Absolut, lite det jag skrev ovan. Men det finns inte mycket plats att komma åt. Jag har en relativt kraftig sax, likande den på bilden men äldre. Rören skall kapas väldigt tight intill brickorna.

Så ser inte att det finns utrymme för denna typ av sax. Därav frågan, hur gör de som faktiskt vet hur?
På instruktionsfilmen från vatette som är animerad, så kapas dom direkt med brickorna monterade.

[bild]
Smalare sax? Nu är jag amatör på frågan men har du inget spel i din pex att utnyttja? Sist jag monterade dessa upplevde jag att när man tryckte in pex för att markera rätt längd enligt instruktion så kunde man sedan dra ut röret igen 1-1.5cm som tillät kapning med sax. Tyckte det dessutom då var enklare att se att man bottnade konan runt pexröret innan man tryckte tillbaka allt fullt.

Min sax såg dock smalare ut än din men jag upplevde inte att det var på marginalen men det kanske är jag som hade tillräckligt mycket spel i min rör-i-rördragning för att möjliggöra detta
 
useless useless skrev:
Jag menade ett sånt här verktyg:

[bild]
[länk]
en sån har jag. Den fräser ner bockfixturen till rätt mått. Sen sticker pex röret ut och skall klippas i nivå med den monterade väggbrickans mutter.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Smalare sax? Nu är jag amatör på frågan men har du inget spel i din pex att utnyttja? Sist jag monterade dessa upplevde jag att när man tryckte in pex för att markera rätt längd enligt instruktion så kunde man sedan dra ut röret igen 1-1.5cm som tillät kapning med sax. Tyckte det dessutom då var enklare att se att man bottnade konan runt pexröret innan man tryckte tillbaka allt fullt.

Min sax såg dock smalare ut än din men jag upplevde inte att det var på marginalen men det kanske är jag som hade tillräckligt mycket spel i min rör-i-rördragning för att möjliggöra detta
smalare sax kan vara en lösning, tror min är grövre än den på bilden. Sen kanske inte motiverad att köpa ny sax för 10 klipp..
 
M mojjen skrev:
en sån har jag. Den fräser ner bockfixturen till rätt mått. Sen sticker pex röret ut och skall klippas i nivå med den monterade väggbrickans mutter.
Ok. Jag hade inga problem när jag monterade väggenomföringar. Man kan ju välja att kapa enligt måttet i tabellen innan man sätter dit väggbricka och mutter, eller så utnyttjar man flexibiliteten som finns och drar ut röret så man kommer åt att kapa det.
.


Installationsguide för VVS med mätningar, instruktioner och illustrationer för skruvning och kapning av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Jag hade inga problem när jag monterade väggenomföringar. Man kan ju välja att kapa enligt måttet i tabellen innan man sätter dit väggbricka och mutter, eller så utnyttjar man flexibiliteten som finns och drar ut röret så man kommer åt att kapa det.
.


[bild]
Skall se om min sax kommer åt med spelet i röret, tror den är för bred. Det är inte jättemycket jag kan dra ut dom.

Men det är ju inte värre än att jag skruvar av brickorna efter uppmärkning.
 
Tack för råd, var till slut inga problem. Hade nog minst 1mm tillgodo på tången:crysmile:.
Inser att detta lär ju inte vara ett problem med en lite nyare och smidigare tång. Min är en typ 20 år gammal Rigid.
Man ärver en del av sin gamla far:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.