Ett par kompisar till oss har blivit uppmärksammade på att de har isolering under sitt gjutna källargolv bestående av stenull. Det verkar som om den inte har klarat plattans tyngd utan satt sig så pass att det blivit en spricka mellan vägg och golv. Detta uppmärksammades i samband med att huset skulle tätas för markradon. Entreprenören menade då att stenullen var en mögelrisk och att de därför borde riva bort plattan och isolera med annat. Jag har aldrig hört något liknande!

För mig låter det som om det skulle räcka med att täta mellan plattan och väggarna för att ev risker med mögel i stenullen skulle elimineras totalt (dvs det kan mögla bäst det vill där under). Plattan borde väl ha satt sig tillräckligt då huset är över 30 år gammalt!

Är det någon annan som har hört om problem vid stenullsisolering under en gjuten källarplatta?
 
Entreprenören vill nog prata sig till ett jobb.

Stenull görs av sten. Har ngn sett en sten mögla?

De sättningar man sett kommer troligen inte från stenullen, den komprimering som sker av stenullen
inträffar direkt vid gjutningen innan betongen härdat. Betongen är faktiskt tyngre innan den härdat.

Det är ngn annan orsak till sättningen.
Täta tex med ett expanderande bruk.
 
anaitis skrev:
Entreprenören vill nog prata sig till ett jobb.

Stenull görs av sten. Har ngn sett en sten mögla?

De sättningar man sett kommer troligen inte från stenullen, den komprimering som sker av stenullen
inträffar direkt vid gjutningen innan betongen härdat. Betongen är faktiskt tyngre innan den härdat.

Det är ngn annan orsak till sättningen.
Täta tex med ett expanderande bruk.
Glasull görs av glas men jag har rivit ut mögligt glassull efter läcka i garagetak. Är du säker på att inte även stenull kan mögla? Annars är det ren idioti att inte använda stenull istället för glasull.
 
Varken plast eller betong möglar, men det var ändå mögel mellan mina plastgolv och betongen i källargolvet hemma hos mig... Nej, mineralull i sig möglar inte, men om det finns biologiskt material i eller på mineralullen så är den bra på att skapa en gynnsam grogrund för microbiell verksamhet med lagom blandning av luft och fukt.

Däremot lät det ju troligt att sättningen skedde i samband med gjutningen och att det då skulle räcka med att täta ordentligt.

Är det någon som har egen erfarenhet eller känner någon med egen erfarenhet av liknande problem?
 
Jag har för mig att isoleringsullen binds av ett lim, och att det är detta som kan mögla.
 
Aha! Där ser man!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.