Jag ska montera ett tvättställ över tvättmaskinen och vill ha så lite avstånd som möjligt mellan bänkskivan och tvättmaskinen.
Jag har en vinkel direkt efter bottenventilen, som gör att avloppsröret ligger slickat mot bänkskivan, under den.
Röret bygger då ca 32mm.
Men hur mycket avstånd utöver det behövs? mellan maskinen och avloppsröret alltså.
Hur mycket kan maskinen röra sig i höjdled vid centrifugering...?
 
  • Tvättmaskin, bord, vit skål, trådlösa hörlurar, ljusstake, byggmaterial, toalett, renoveringsröra i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Grottulf skrev:
Jag ska montera ett tvättställ över tvättmaskinen och vill ha så lite avstånd som möjligt mellan bänkskivan och tvättmaskinen.
Jag har en vinkel direkt efter bottenventilen, som gör att avloppsröret ligger slickat mot bänkskivan, under den.
Röret bygger då ca 32mm.
Men hur mycket avstånd utöver det behövs? mellan maskinen och avloppsröret alltså.
Hur mycket kan maskinen röra sig i höjdled vid centrifugering...?
Angående avloppsröret så är jag inte med eftersom maskinen har en avloppsslang som anpassas ihop med avloppsröret. Avloppsröret är väl av plast som kan kapas?

Om maskinen installeras korrekt mha av vattenpass så minskas risken för vibrationer.
Sen kan man förse en maskin med "tassar".
https://www.electrolux.se/accessori...ssories-laundry/e4whpa02/?gclsrc=ds&gclsrc=ds
Slutligen är det att det inte blir en "vandrande" maskin vilket förmodligen är huvudorsaken till många skador.
Så man kan även fästa tassar i golvet så kan inte maskinen "vandra" eller annan fixering.
Vid just en centrigurering så är det stora krafter som släpps loss.
 
P paralun skrev:
Angående avloppsröret så är jag inte med eftersom maskinen har en avloppsslang som anpassas ihop med avloppsröret. Avloppsröret är väl av plast som kan kapas?

Om maskinen installeras korrekt mha av vattenpass så minskas risken för vibrationer.
Sen kan man förse en maskin med "tassar".
[länk]
Slutligen är det att det inte blir en "vandrande" maskin vilket förmodligen är huvudorsaken till många skador.
Så man kan även fästa tassar i golvet så kan inte maskinen "vandra" eller annan fixering.
Vid just en centrigurering så är det stora krafter som släpps loss.
Det är tvättstället avlopp alltså
 
  • En taklampa som ligger upp och ner, med skruvhållare och strömkabel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Grottulf skrev:
Det är tvättstället avlopp alltså
Ok, men det går väl också att ganska enkelt dra om/vinkla om för att få till det med bänken/tvättmaskinen?
 
A
G Grottulf skrev:
Jag ska montera ett tvättställ över tvättmaskinen och vill ha så lite avstånd som möjligt mellan bänkskivan och tvättmaskinen.
Jag har en vinkel direkt efter bottenventilen, som gör att avloppsröret ligger slickat mot bänkskivan, under den.
Röret bygger då ca 32mm.
Men hur mycket avstånd utöver det behövs? mellan maskinen och avloppsröret alltså.
Hur mycket kan maskinen röra sig i höjdled vid centrifugering...?
ehe bottenventil?
någon bild?
maskinen vibrerar olika mycket beroende på underliggande materiel, är det betong-inget alls, är det träreglat CC60-väldigt mycket
 
A
G Grottulf skrev:
Det är tvättstället avlopp alltså
ingen standard det där men hur ser det ut i andra änden av röret?
 
P paralun skrev:
Ok, men det går väl också att ganska enkelt dra om/vinkla om för att få till det med bänken/tvättmaskinen?
Det är ju det jag har gjort...
 
electroluxaren skrev:
ingen standard det där men hur ser det ut i andra änden av röret?
Vad har det för betydelse vad som är i andra änden av röret?
Det kommer en 90graders böj till, och ett vattenlås.
Vad menar du med standard?
Det är ganska vanligt att man flyttar vattenlåset, så det sitter bak vid väggen, när man använder kommod.
Det finns olika lösningar, en del har böjen integrerad i bottenventilen, men denna är gängad, så jag kan använda en vanlig bottenventil.
 
Det är träbjälklag under maskinen förresten, men med runt 4 cm flytspackel o klinkers.
 
Den rör sig inte mycket i höjdled. Vi har en liknande konstruktion och jag skulle tippa att 2 cm räcker gott.
 
A
G Grottulf skrev:
Vad har det för betydelse vad som är i andra änden av röret?
Det kommer en 90graders böj till, och ett vattenlås.
Vad menar du med standard?
Det är ganska vanligt att man flyttar vattenlåset, så det sitter bak vid väggen, när man använder kommod.
Det finns olika lösningar, en del har böjen integrerad i bottenventilen, men denna är gängad, så jag kan använda en vanlig bottenventil.
nä men skit i det det då
lycka till
 
  • Arg
  • Gilla
Oaken och 1 till
  • Laddar…
ullet
Skulle du kunna placera handfatet lite längre till vänster skulle det gå att sänka skivan lite mer - men annars är det väl rörets storlek plus lite rörelsemån som begränsar dig - tror inte det finns några standarder för den där typen av lösning men jag tror det är vanligt att sikta på ca 2 cm luft ovan maskinen om man monterar en bänkskiva där.
 
P paralun skrev:
Jo men du har valt en klart mysko konstruktion.
Det brukar se ut som den här eller liknande
[länk]
Det där är ett avlopp till en tvättmaskin.
Det är ju avloppet från tvättstället som är problemet.
Avloppet från maskinen kommer ju sedan såklart gå ihop med avloppen från tvättstället.
 
ullet ullet skrev:
Skulle du kunna placera handfatet lite längre till vänster skulle det gå att sänka skivan lite mer - men annars är det väl rörets storlek plus lite rörelsemån som begränsar dig - tror inte det finns några standarder för den där typen av lösning men jag tror det är vanligt att sikta på ca 2 cm luft ovan maskinen om man monterar en bänkskiva där.
Ja, det vore nog det bästa.
Det ska vara en kommod där, men det funkar bättre med avloppet.
Får se om sambon går med på att inte ha tvättstället centrerat på bänkskivan bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.