Undrar om armeringsjärn är vanliga markeringar för tomtgräns?

Då kartan på "min karta" appen från lantmäteriet ej stämmer överens med de markeringar min tomt har (markeringarna jag hittar är just armeringsjärn) undrar jag om jag skall gå efter armeringsjärnen eller försöka söka efter andra marleringar.
Vem som satt upp armeringsjärn vet vi inte.

Finns det oftast information om detta eller hur markeringar ser ut om man tex ringer lantmäteriet?
Eller kan man på något sätt få reda på utav äldre handlingar exakt hur många meter tomtsidorna sträcker sig.

Jag har fått med en äldre karta till fastigheten dock tror jag den handlar om detaljplanering av något slag och då stämmer armeringsjärnen på 3 sidor av tomten men om jag tittar på tex lantmäteriets karta så ser tomten lite annorlunda ut och vårat hus går då till och med över tomtgränsen och ser man då till armeringsjärnen så stämmer inte dem som gränsar emot grannens tomt med kartan jag fick med.

Huset är från 1902 och styckade av och skänktes från ett jordbruk till en förening men jag hittar inget mer info ang avstyckning osv.

Så jag ser två scenarier.
Nr 1 armeringsjärnen gäller trots jag tycker det borde varit markerat på annat sätt då dessa är relativt nya i mina ögon. (Varför skulle annars det sitta armeringsjärn i marken). Järnet är ca 60-80 cm ovan mark. Utgår jag då från kartan jag fick med och 4 armeringsjärn totalt så är allt lugnt.

Nr 2 kartan från lantmäteriet i appen gäller och armeringsjärnen sitter där av någon annan anledning (men då går vårat hus även utanför tomtgräns på ett ställe).

Varför jag frågar?
De som fick ärva gården (tidigt 90 tal tog de över) där våran fastighet styckades av ifrån påstår att en del av tomten vi har är deras och hänvisar då till ett armeringsjärn ( enda som är rödmarkerat ) som sitter mitt på sträckan mellan A och B på ena sidan. Dock hittar jag ett armeringsjärn en bra bit in på deras tomt bredvid ett äldre träd

Är det så som de säger så dras vinkeln på våran tomt om och vi tappar en del ytan. Dock så stämmer inte dragningen med armeringsjärnet i slutet av sträckan så då frågar jag dem vad den står där för och de kan inte svara. Tittar jag på detaljplaneringskartan så stämmer det armeringsjärnet men då har de stulit tomt av föreningen som ägde tomten innan vi köpte.

Till saken hör att ett par äldre grannar i närheten har påpekat att det varit bråk om tomtdragningen tidigare och att de tyckte vi skulle kolla upp det då de anser att armeringsjärnen flyttat på sig på något ställe och hänvisar till det rödmarkerade armeringsjärnet mitt på sträckan A och B.
De upptäckte det när vi flyttade in här och de hälsade oss välkomna.
Jag är inte ute efter att starta ett bråk med grannen men jag vill gärna ha något på fötterna som består av fakta om jag ska lyfta detta problem med grannen som hävdar vi fått för mycket mark och nu vill ha tillbaka den.
 
För att göra livet enklast möjligt bör du nog begära en gränsvisning av kommunen eller lantmäteriet, du kommer aldrig få svar eller argument nog på ett internetforum för att kunna övertyga din granne såvida dom är av en annan åsikt.
Det bör inte kosta allt för många tusenlappar och det kan det nog vara värt för att döda en eskalerande konflikt med en granne, som det tenderar att bli i frågor som denna.
 
  • Gilla
enoch85 och 61 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gamla fastighetgränser ute på landet från strax efter förra sekelskiftet kan vara knepiga. Ofta bildades fastigheter genom en process som hette avsöndring som var ett privat sätt att bilda tomter. Det upprättades vanligen en karta där fastighetens form, gränsmarkeringar och avståndet mellan dem i meter dokumenterades. Och i terrängen gjordes gränsmarkeringar, ofta rör i mark (rm). rör i gjutning (rg) eller markering i sten eller berg.

Av detta skäl stämmer sällan Lantmäteriets digitala register, det som du se på nätets olika tjänster. Troligen förklarar detta varför ditt hus förefaller gå över den (felaktigt inritade) digitala gränsen.

För att lösa originalhandlingarna från fastighetsbildningen så loggar du in på tjänsten MIn fastighet. Där ligger handlingen i nedladdningsbart skick:

https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
 
  • Gilla
ylven och 22 till
  • Laddar…
Nej, armeringsjärn är inte en etablerad markeringsmetod. Men det är ju inte ovanligt att något sticks ner i de vanliga rören för att göra dem synligare.

Logga in på lantmäteriet och se vilken dokumentation som finns där.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Håller med om observationen om armeringsjärnen. Gräv lite försiktigt runt dem och se om de sitter i riktiga markrör.

Om det är en ”ordentlig” avstyckning med medföljande karta från Lantmäteriet bör gränsrören vara utmärkta med ”rm” på kartan. Finns också ett antal andra förkortningar och varianter, men rör i mark är nog vanligast.
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Undrar om armeringsjärn är vanliga markeringar för tomtgräns?

Då kartan på "min karta" appen från lantmäteriet ej stämmer överens med de markeringar min tomt har (markeringarna jag hittar är just armeringsjärn) undrar jag om jag skall gå efter armeringsjärnen eller försöka söka efter andra marleringar.
Vem som satt upp armeringsjärn vet vi inte.

Finns det oftast information om detta eller hur markeringar ser ut om man tex ringer lantmäteriet?
Eller kan man på något sätt få reda på utav äldre handlingar exakt hur många meter tomtsidorna sträcker sig.

Jag har fått med en äldre karta till fastigheten dock tror jag den handlar om detaljplanering av något slag och då stämmer armeringsjärnen på 3 sidor av tomten men om jag tittar på tex lantmäteriets karta så ser tomten lite annorlunda ut och vårat hus går då till och med över tomtgränsen och ser man då till armeringsjärnen så stämmer inte dem som gränsar emot grannens tomt med kartan jag fick med.

Huset är från 1902 och styckade av och skänktes från ett jordbruk till en förening men jag hittar inget mer info ang avstyckning osv.

Så jag ser två scenarier.
Nr 1 armeringsjärnen gäller trots jag tycker det borde varit markerat på annat sätt då dessa är relativt nya i mina ögon. (Varför skulle annars det sitta armeringsjärn i marken). Järnet är ca 60-80 cm ovan mark. Utgår jag då från kartan jag fick med och 4 armeringsjärn totalt så är allt lugnt.

Nr 2 kartan från lantmäteriet i appen gäller och armeringsjärnen sitter där av någon annan anledning (men då går vårat hus även utanför tomtgräns på ett ställe).

Varför jag frågar?
De som fick ärva gården (tidigt 90 tal tog de över) där våran fastighet styckades av ifrån påstår att en del av tomten vi har är deras och hänvisar då till ett armeringsjärn ( enda som är rödmarkerat ) som sitter mitt på sträckan mellan A och B på ena sidan. Dock hittar jag ett armeringsjärn en bra bit in på deras tomt bredvid ett äldre träd

Är det så som de säger så dras vinkeln på våran tomt om och vi tappar en del ytan. Dock så stämmer inte dragningen med armeringsjärnet i slutet av sträckan så då frågar jag dem vad den står där för och de kan inte svara. Tittar jag på detaljplaneringskartan så stämmer det armeringsjärnet men då har de stulit tomt av föreningen som ägde tomten innan vi köpte.

Till saken hör att ett par äldre grannar i närheten har påpekat att det varit bråk om tomtdragningen tidigare och att de tyckte vi skulle kolla upp det då de anser att armeringsjärnen flyttat på sig på något ställe och hänvisar till det rödmarkerade armeringsjärnet mitt på sträckan A och B.
De upptäckte det när vi flyttade in här och de hälsade oss välkomna.
Jag är inte ute efter att starta ett bråk med grannen men jag vill gärna ha något på fötterna som består av fakta om jag ska lyfta detta problem med grannen som hävdar vi fått för mycket mark och nu vill ha tillbaka den.
Här har du fler tips och råd från lantmäteriet om att hitta gränser
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/Hitta-granser/
Sen tände du även skiktet så att man får flygfotot av fastigheten plus flera andra val av skikt?
 
  • Gilla
Freddygbg och 1 till
  • Laddar…
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Undrar om armeringsjärn är vanliga markeringar för tomtgräns?

Då kartan på "min karta" appen från lantmäteriet ej stämmer överens med de markeringar min tomt har (markeringarna jag hittar är just armeringsjärn) undrar jag om jag skall gå efter armeringsjärnen eller försöka söka efter andra marleringar.
Vem som satt upp armeringsjärn vet vi inte.

Finns det oftast information om detta eller hur markeringar ser ut om man tex ringer lantmäteriet?
Eller kan man på något sätt få reda på utav äldre handlingar exakt hur många meter tomtsidorna sträcker sig.

Jag har fått med en äldre karta till fastigheten dock tror jag den handlar om detaljplanering av något slag och då stämmer armeringsjärnen på 3 sidor av tomten men om jag tittar på tex lantmäteriets karta så ser tomten lite annorlunda ut och vårat hus går då till och med över tomtgränsen och ser man då till armeringsjärnen så stämmer inte dem som gränsar emot grannens tomt med kartan jag fick med.

Huset är från 1902 och styckade av och skänktes från ett jordbruk till en förening men jag hittar inget mer info ang avstyckning osv.

Så jag ser två scenarier.
Nr 1 armeringsjärnen gäller trots jag tycker det borde varit markerat på annat sätt då dessa är relativt nya i mina ögon. (Varför skulle annars det sitta armeringsjärn i marken). Järnet är ca 60-80 cm ovan mark. Utgår jag då från kartan jag fick med och 4 armeringsjärn totalt så är allt lugnt.

Nr 2 kartan från lantmäteriet i appen gäller och armeringsjärnen sitter där av någon annan anledning (men då går vårat hus även utanför tomtgräns på ett ställe).

Varför jag frågar?
De som fick ärva gården (tidigt 90 tal tog de över) där våran fastighet styckades av ifrån påstår att en del av tomten vi har är deras och hänvisar då till ett armeringsjärn ( enda som är rödmarkerat ) som sitter mitt på sträckan mellan A och B på ena sidan. Dock hittar jag ett armeringsjärn en bra bit in på deras tomt bredvid ett äldre träd

Är det så som de säger så dras vinkeln på våran tomt om och vi tappar en del ytan. Dock så stämmer inte dragningen med armeringsjärnet i slutet av sträckan så då frågar jag dem vad den står där för och de kan inte svara. Tittar jag på detaljplaneringskartan så stämmer det armeringsjärnet men då har de stulit tomt av föreningen som ägde tomten innan vi köpte.

Till saken hör att ett par äldre grannar i närheten har påpekat att det varit bråk om tomtdragningen tidigare och att de tyckte vi skulle kolla upp det då de anser att armeringsjärnen flyttat på sig på något ställe och hänvisar till det rödmarkerade armeringsjärnet mitt på sträckan A och B.
De upptäckte det när vi flyttade in här och de hälsade oss välkomna.
Jag är inte ute efter att starta ett bråk med grannen men jag vill gärna ha något på fötterna som består av fakta om jag ska lyfta detta problem med grannen som hävdar vi fått för mycket mark och nu vill ha tillbaka den.
De trevliga grannarna får själva göra en utsättning av gränsen via kommunen eller lantmäteriet. Det luktar mygel om du frågar mig.
 
  • Gilla
yonna och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, armeringsjärn är inte en etablerad markeringsmetod. Men det är ju inte ovanligt att något sticks ner i de vanliga rören för att göra dem synligare.

Logga in på lantmäteriet och se vilken dokumentation som finns där.
Har nyss styckat av några tomter och dom slog bara ner några rundjärn i marken inga tomtrör som man gjorde förr.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Vad har vi lärt oss av Krim? Annektering kan komma smygande, lika bra att säga stopp på en gång och om det nu varit tjafs förut så om inte tydliga markeringar redan finns och gömmer sig under lite mossa mm så gå och slå på stora trumman direkt. Låt en lantmäteriförrättning för fastighetsbestämning gör slut på diskussionen innan den uppstått. Kostar en slant men har ju också den fina effekten att ofta lägga en oönskad kostnad på den andra parten som bråkar. Det tråkiga är ju att du faktiskt riskerar att sitta med svarte Petter men då vet du ju det i alla fall.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 7 till
  • Laddar…
En sak som inte har nämnts i tråden är att lantmäteriets kartor är inte exakta, det kan finnas avsevärda avvikelser på dessa kartor. Kartan som brukar finnas i själva avstyckningshandlingen brukar stämma.

Som exempel så har vi till fritidshuset (tomt sedan 1976) en avstyckningskarta med koordinater för samtliga gränspunkter. På lantmäteriets karta är gränsen mot vägen 4 m längre än på avstyckningskartan. Vi har en stump diagonal gräns i hörnet. Gränsmarkeringarna stämmer med avstyckningskartan. Dessuton har vi en nästan rak gräns mot en andra väg (hörntomt), där finns en gränspunkt på halva vägen som ligger ca 50 cm bredvid en rak linje från hörnen. Men på lantmäteriets karta finns den punkten överhuvudtaget inte med.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Undrar om armeringsjärn är vanliga markeringar för tomtgräns?
Armeringsjärn är inte ett gränsmärke som lantmäteriet använder sig av (och mig veterligen heller har använt sig av). Rör i mark kan variera lite utseendemässigt genom åren, men ser ut så här numera:
ror-grans.jpg

Armeringsjärnen är således mest troligt några egna markeringar som därför saknar rättsverkan. Vidare kan det vara värt att veta att det är olagligt att flytta på gränsmärken, även om man anser att dom är felplacerade eller liknande.

Vidare är det viktigt att komma ihåg att gränsmarkeringarna i terrängen har företräde framför kartor eller andra handlingar. I det fall gränsmarkeringar inte kan återfinnas och gränsen är att betrakta som osäker kan gränsen bestämmas med härledning av kartor och andra handlingar.

Jag chansar på att det här är en avsöndring, precis som
Claes Sörmland är inne på i inlägg #3. Den typen av privat jorddelning har ofta osäkra gränser som behöver bestämmas av lantmäteriet för att vara helt säkra. Det du och grannen bör fundera på är alltså om ni kan komma överens på ett så pass tillfredsställande sätt att ni är nöjda eller ta det via lantmäteriet, vilket kommer kosta en del. Vid fastighetsbestämningar är utgångspunkten att en skälig fördelning av förrättningskostnaderna är att alla fastigheter som får en gränssträcka bestämd har nytta av det och därför också ska stå delar av kostnaderna. Baserat på vad du skriver i den här tråden är det inte osannolikt att lantmäteriet skulle anse att en skälig fördelning är 50/50.

Räkna med att en fastighetsbestämning där avsöndrade gränser ska utredas för att sedan bestämmas kommer gå loss på i varje fall 50 000 kr, mer troligt någonstans mellan 75 000 - 100 000 kr beroende på hur pass komplicerat det är att utreda gränserna och/eller leta gränsmärken i terrängen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Heij83 och 9 till
  • Laddar…
Maalox
Inte juridiskt bindande men Lantmäteriets Geodataportal borde ge TS en okej indikation. Här kan du också se felmarginalen på de på kartan utsatta tomtgränserna.

Någon snäll medlem här på BH har delat exakta instruktioner (hinner ej leta nu) men i kort så söker man på "Fastighet" och klickar sen längst ner till höger i 2a boxen där det står "Visa på Karta". Lokalisera sedan din fastighet i kartfönstret och du ser relevant information.
 
  • Gilla
Kristoffer Hamberg Lind och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gamla fastighetgränser ute på landet från strax efter förra sekelskiftet kan vara knepiga. Ofta bildades fastigheter genom en process som hette avsöndring som var ett privat sätt att bilda tomter. Det upprättades vanligen en karta där fastighetens form, gränsmarkeringar och avståndet mellan dem i meter dokumenterades. Och i terrängen gjordes gränsmarkeringar, ofta rör i mark (rm). rör i gjutning (rg) eller markering i sten eller berg.

Av detta skäl stämmer sällan Lantmäteriets digitala register, det som du se på nätets olika tjänster. Troligen förklarar detta varför ditt hus förefaller gå över den (felaktigt inritade) digitala gränsen.

För att lösa originalhandlingarna från fastighetsbildningen så loggar du in på tjänsten MIn fastighet. Där ligger handlingen i nedladdningsbart skick:

[länk]

Har pratat med lantmäteriet idag och du har helt rätt.
Hon sa som mpmga andra att det nog är grannen som försökt addera en bit mark. Förstår dock inte varför då den är helt värdelös men som sagt det verkar som vi fått ärva en liten grannfejd.
Jag har fått måtten då de va inskrivna i den första handlingen från sent 1800tal.
Enda hon snabbt kunde läsa var att i öster så markeras tomten av en toppsten eller liknande och hon bad mig titta efter ett stenröse. Ett sånt finns så jag skall hämta ett långt måttband och försöka se om de andra måtten stämmer.
Om det är så att stenarna stämmer så har grannen tagit en bit mark. Då kommer jag iaf gå och prata med dem och lägga fram bevisen och på så sätt framföra rätt och fel och om de vill så tar vi in lantmäteriet.
 
  • Gilla
ylven och 20 till
  • Laddar…
Till min fördel sa lantmäteriet att grannens tomt är avsöndrad privat så det finns ingen fast gräns juridiskt för deras påståenden.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Ta ett foto på stenröset också fall om grannen skulle få för sig att ändra på det också.
 
  • Gilla
yonna och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.