Hej!
Funderar på grundens utseende vid nybygge i gammal stil. Vill bygga ett mindre torpliknande hus men gillar inte riktigt utseendet på betonggrunder så funderar på stenbeklädnad istället. Har kollat runt på priser och har kommit fram till att det blir ju en vansinnig kostnad för något som egentligen är rent kosmetiskt (men som förstås gör en hel del åt husets känsla). Kunde man inte rimligtvis själv knäcka stenar och mura fast på grunden? Nån som har erfarenhet av stenarbete som kan säga om det är en galen idé och vad man behöver tänka på i så fall? Bor i Österbotten, Finland så vi har stenar till förbannelse i alla storlekar. Och jag tänker alltså att det är mindre stenar man kunde knäcka och mura fast, inte stora kilstenar.
 
Att fästa upp sten på grund går bra, bara dom är sågade till skivor. Det finns någort som heter Steni , en polyesterskiva med stenkross limmat på. Lite olika nyanser finns. den sågas med en cirkelsåg och hårdmetallsskär. ryker plast och småsten som bara den. Går att borra i och fästa i grund/platta
steni fasadskiva söker du på .
 
Tack för svar och för förslaget! Steni-skivan motsvarar ändå inte riktigt det jag är ute efter, tänker mer som utseendet av en "gammal" stengrund som denna på bilden. Dessa stenar är från StoneCo och är alltså fasadsten. De kostar dock 1590 kr/kvm vilket jag tycker är lite i det saftigaste laget med tanke på hur mycket sten som finns runtomkring gratis. Jag förstår ju att de är bearbetade och därför kostar de som de gör men... Måste det alltså vara en helt slät yta på stenarna för att kunna fästas på grunden? Eller räcker det med en skrovlig rak yta som man kan få då man knäcker sten och som man då murar fast med naturstensfix på grunden?
Röd stuga med stenfot, grönt gräs, soligt, utomhus, dagtid, del av byggnad, traditionell svensk arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK problemet som jag ser nu, är om det kommer ytterligare sten på grunden, så kommer det nedre att hämga utanför fasadbeklädnaden. Regn som då slår på väggen rinner ner mellan det nya och gamla och kan sugas upp i träkonstruktionen. Vet inte hur stenfixen biter på runda stenar, lite yta att fästa på. Som jag ser det kanske det går att mycken sten. Borra i 45 grader och sätta i 6 mm rostfri tråd som bockas, spika en form strax utanför grunden fylla i med betong i botten släppa ner sten så den ligger mot formen, gunga betongen så den flyter ut ordentligt, igen luft kvar. Varva ett antal ggr med berong och sten, låta det brinna, tills det är så det går att skrapa bort. Då rivs formen lite försiktigt, efter det en stålborste och kvasta mellan stenarna, då får du en nur som kanske tilltalar dig.
PS Formen smörjes rikligt med vanlig matolja, så fastnar den inte. Det bör nog vara så rent som möjligt på den gamala delen. Stålborste på där med är bra och tvätta av med vatten.

Edit Nu i dag så kommer ett vattenpåslag rinna ner och hamna utanför befintlig grund
 
Redigerat:
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Naturstensfix funkar nog fint, går nog även att sätta i putsbruk men då får man kila stenarna medans bruket härdar.
Är nog väldigt mycket jobb att knäcka sten själv så dom där 1500 kanske är billigt i slutändan men har man mycket tid så funkar det nog.

Sen är ju det som jonaserik är inne på, inte så bra om grunden sticker utanför fasaden
 
A
hänger inte riktigt med, men varför skulle det sticka utanför fasaden och om det skulle göra det så finns det väl otroligt enkla lösningar på det?
 
A Aunty skrev:
hänger inte riktigt med, men varför skulle det sticka utanför fasaden och om det skulle göra det så finns det väl otroligt enkla lösningar på det?
Tror det är svårt att själv kapa/klyva natursten som inte ska bli mer än kanske 2cm tjock

Oftast är väl grunden bara någon cm innanför fasaden, vad tänker du dig för lösning då?
 
A
nino nino skrev:
Tror det är svårt att själv kapa/klyva natursten som inte ska bli mer än kanske 2cm tjock

Oftast är väl grunden bara någon cm innanför fasaden, vad tänker du dig för lösning då?
håller med att kapa stenen speciellt tunt blir nog svårt.

men tänker att man monterar en offerbräda längst ner på panelen bara.
Både snyggt och fyller en funktion.
sedan passar den denna typen av hus bra

158747-8928767074d2ddac30da5590a41d75b2.jpg
 
Jo offerbräda kan iof vara en lösning om man får stenen nog tunn
 
  • Gilla
Aunty
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK problemet som jag ser nu, är om det kommer ytterligare sten på grunden, så kommer det nedre att hämga utanför fasadbeklädnaden. Regn som då slår på väggen rinner ner mellan det nya och gamla och kan sugas upp i träkonstruktionen. Vet inte hur stenfixen biter på runda stenar, lite yta att fästa på. Som jag ser det kanske det går att mycken sten. Borra i 45 grader och sätta i 6 mm rostfri tråd som bockas, spika en form strax utanför grunden fylla i med betong i botten släppa ner sten så den ligger mot formen, gunga betongen så den flyter ut ordentligt, igen luft kvar. Varva ett antal ggr med berong och sten, låta det brinna, tills det är så det går att skrapa bort. Då rivs formen lite försiktigt, efter det en stålborste och kvasta mellan stenarna, då får du en nur som kanske tilltalar dig.
PS Formen smörjes rikligt med vanlig matolja, så fastnar den inte. Det bör nog vara så rent som möjligt på den gamala delen. Stålborste på där med är bra och tvätta av med vatten.

Edit Nu i dag så kommer ett vattenpåslag rinna ner och hamna utanför befintlig grund
Ja, att sätta fast en rund sida av stenen tänkte jag nog att inte går, därav nödvändigheten att klyva så att man får en någorlunda rak om än skrovlig sida att lägga mot fixet. Jag har alltså inte något hus byggt ännu, men det skulle ju vara en idé isåfall att lägga stenarna längst ut när man gjuter grunden så länge det inte finns risk för svaga punkter i den konstruktionen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tror det är svårt att själv kapa/klyva natursten som inte ska bli mer än kanske 2cm tjock
A Aunty skrev:
håller med att kapa stenen speciellt tunt blir nog svårt.

men tänker att man monterar en offerbräda längst ner på panelen bara.
Både snyggt och fyller en funktion.
sedan passar den denna typen av hus bra

[bild]
Oftast är väl grunden bara någon cm innanför fasaden, vad tänker du dig för lösning då?
En mer utstående offerbräda var ju en bra lösning om man inte får stenarna ingjutna i grunden! Tror jag får ta och rådfråga min uppfinnar-far angående mackapär som kan klyva stenar tillräckligt tunna, enligt StoneCo är deras stenar 2-4 cm tjocka beroende på sort. Tid är egentligen inget problem då husbyggarplanerna är en bit i framtiden. Men bra att tänka på hur mycket utrymme man har innan fasaden kommer emot, ni har nog rätt i att det behöver vara ordentligt tunna stenar i så fall om man lägger dem direkt på grunden.
 
Att spräcka sten i skivor är en konst som tar måmga år att erhålla. Man måste se hur berg/sten är ådrad, ihoppressad av urminnes tiders tryck och värme, Runda är svåra att se på, medans sprängsten är lättare.Om du inte är så noga med att ha en så tunn grundmur som möjligt , kan du i en tjock sätta sten mot yttre formen när gjuter den. Lite pilligt att få ner betongen melln stenarna, men går genom att ha i lite i taget och gunga betongen ( gunga = att med pinne upp och ner i betongen ) så vattnet kommer upp, det går att vibbra med en större slagbormaskin och stor bulr med max 13 mm gänga, normal storlek på en shuck. Bara sätta mot formen strax under nivån på betongen. Sen samma sak med att riva formen när det nästan brunnit och är mjukt och putsa av stenarna med en stålborste.Glöm inte av smörja formen , det duger gott med vanlig olivolja Bara som passus, gå inte och lägg dig att sova ner du gjutit allt. betonge brinner fort på slutet och blir stenhård, Jag gjorde den tabben med ett altangolv, fick ha slipmaskin för att få det jämnt..
 
Ja men det beror ju lite på storleken på huset också, man vill ju kankse inte blanda till en grundmur med tombola om det är ett +100kvm hus
 
nino nino skrev:
Ja men det beror ju lite på storleken på huset också, man vill ju kankse inte blanda till en grundmur med tombola om det är ett +100kvm hus
Jepp det är nog så. mycken betong. 10 X 10 meter X 20 cm bredd X 30 cm hög + sula blir ca 1400 liter betong. Det går att gjuta en av de 4 sidorna i taget, men ända ett kraftjobb. Att köpa in alla delar och blanda själv, kostar en slant. Bättre då att köpa färdigt och dom kommer med vinge och tippar direkt i formen och nästa till samma pris. Nackdelen är att det inte blir stenyta på grunden. Som sägs inget hugget i sten;)
 
J jonaserik skrev:
Att spräcka sten i skivor är en konst som tar måmga år att erhålla. Man måste se hur berg/sten är ådrad, ihoppressad av urminnes tiders tryck och värme, Runda är svåra att se på, medans sprängsten är lättare.Om du inte är så noga med att ha en så tunn grundmur som möjligt , kan du i en tjock sätta sten mot yttre formen när gjuter den. Lite pilligt att få ner betongen melln stenarna, men går genom att ha i lite i taget och gunga betongen ( gunga = att med pinne upp och ner i betongen ) så vattnet kommer upp, det går att vibbra med en större slagbormaskin och stor bulr med max 13 mm gänga, normal storlek på en shuck. Bara sätta mot formen strax under nivån på betongen. Sen samma sak med att riva formen när det nästan brunnit och är mjukt och putsa av stenarna med en stålborste.Glöm inte av smörja formen , det duger gott med vanlig olivolja Bara som passus, gå inte och lägg dig att sova ner du gjutit allt. betonge brinner fort på slutet och blir stenhård, Jag gjorde den tabben med ett altangolv, fick ha slipmaskin för att få det jämnt..
Jepp,tänker att vi får testa elda några stenar och kyla dem så att de spricker så ser vi vad vi får ut av det, det behöver ju inte vara perfekt formade stenar så länge de är tunna nog att lägga upp. Tror inte jag börjar med att blanda betong till hela grunden själv, nej, även om det är ett mindre hus. Vi får testa oss fram och går det inte och jag verkligen vill ha sten på grunden så får jag väl nog ta och köpa fasadsten från ett företag om budgeten håller.

Tack för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.