Hej!

Har juh flyttat in i ett område med ca 20 nya hus och har juh inte varit nöjd med kaklingsarbetet. Men efter slut på energi och dåligt med erfarenhet så har jag tullat på saker jag vill ha omgjort juh längre tiden går. Har tänkt att det blir juh nytt och fräscht ändå, men igår blev jag inbjuden till grannen för en titt och efter att ha sett deras kaklingsarbete blev jag ännu mer ledsen och besviken, kantlister fogar och jämna ytor, som det ska va.

Har jag haft otur som fått en annan kaklare innan semestern, får det skilja så?

Kan man begära att de gör om hela badrummet trots att besiktningsmannen godkänt de? De ska juh åtgärda en del saker som nivådiff på 3mm mellan två golvplattor på några ställen bl a ändå. Förutom de ser all kant- och fönsterlister katstrofala ut, de gör de inget åt pga att de bara blir värre.

Blir så ledsen och besviken men orkar inte säga till om allt hela tiden. :(

Var tvungen att skriva av mig.

mvh
Bambi
 
Ja, det lät ju inge roligt..

Kanske är det olika plattsättare som varit i farten. Kanske fanns det andra omständigheter (ex. tidsnöd) som gör att det skiljer som det gör.

Det som är lite illavarslande är ju att besiktningsmannen godkänt det. Var ni närvarande då?
 
En besiktingsman vid ett nybygge godkänner i princip vad skit som helst... tyvärr! Lider med dig och jag tycker det är självklart att u ska framföra klagomålen, vad det leder till vet jag dock inte ;(
 
Hej!

Jepp, vi var närvarande och på pekade, men BM sa att det var godkänt. I vårt stora missnöje kontaktade vi husleverantören som förmodligen var av samma uppfattning som vi.
Så nu har juh som sagt entreprenören börjat fixa till det värsta som har med funktion att göra, som det dåliga golvet så man kan skura det utan att fastna hela tiden.
Men det estetiska är under all kritik, väggarna är fortfarande väldigt dåliga, sneda fogar, ojämn strolek överallt, kantlister på väggar och runt fönster är under all kritik(bra på ena sidan, sticker ut ett par mm på andra sidan), för stora hål för täckplattor runt tryckknappar som de efter tillsägelse nu har fixat med lite fog(är de godkänt, vill juh att de ska byta plattorna men det tar juh mycke tid för ett litet fel, hur agrera man här?)

Runt brunnen har de fått kapa vår mosaik så en remsa på 5x1cm används, där ena ändan står snett upp så den kommer i foten.

Det jag gärna skulle få ett svar på är: Hur agerar man i situationer när det bara är estetiskt men man tycker det ser på tok för dåligt ut? Som t ex lagningen runt tryckknappen med fog( en liten klump på ena sidan), det blir juh en diskussion med entreprenören, vad säger man, hur gör man?

Likaså elen i köksskåpen över diskbänken, hos grannarna hade de satt uttaget till trafon längst upp länggst in i skåpet och trafon uppstoppad i sockeln över skåpet med hjälp av ett doslock.
Hos oss satt de uttaget på nedersta hyllan rakt i ögonhöjd och trafon precis jämte å sen ca 1,5m trafokabel i buntband liggandes på nedesrat hyllan i ögonhöjd ihop med glasen där. Likaså här, det funkar och kanske inte äär nåt fel men grannarna har juh fått en klart mycket bättre lösning. Är det bara att ta detta eller kan man på nnåt smidigt skickligt sätt få detta omgjort, de är juh hala som ålar.

tacksam för hjälp
Mvh bambi
 
Det där med det estetiska faller ju ofta tillbaka till personen som utförde just det arbetet. Vissa tänker i estetiska och användarvänliga banor, medans andra bara väljer snabbaste och enklaste vägen för att kunna bli klar så fort som möjligt.

Att byta plattor i ett badrum med nuvarande regler är inte hur enkelt som helst.

Är ni inte nöjda, så skall ni självfallet fortsätta att klaga. Ta en fortsatt dialog med såväl BM, husleverantören som den aktuella entreprenören.
 
I min frutration och besök av min missnöjde granne som hade baklut i sitt badrum, tog jag en koll på vårat badrum uppe där vi ska ha badkar som vi köpte i juli men inte kunnat flytta in än pga åtgärdande, då har vi t o m släppt att de satte mörkgrå fog på väggen i stället för ljusgrå som på golvet( vi har vita väggplattor) för att vi inte orkade tjata och de var de enda väggarna som var hyffsade. Jag hällde vatten in mot väggen men det vill åt andra hållet å la sig i en stor pöl, en cirkel på ungefär 50 cm i diamter precis framför handfatet.

Jag gråter snart rakt ut.
 
Menar du att besiktningsmannen godkände pölen också..??
 
då det bara var framdraget rör i väggen då jag ska montera badkar där så kollade han aldrig de men på toaletten nere spolade han bara rakt i brunnen men där funkar det bra.

BM pratade mest om sin semester, slutbesiktningen var 5 juli och det är fortfarande saker kvar som ej är åtgärdade, bla glas med oljefilm högt smalt jämte entredörren och andra saker.

t ex badrummet uppe: där är det fel fog på väggarna(mörkgrå i stället för ljusgrå och vita plattor) nu upptäck baklut, kantlisterna runt fönstret ser för j-ligt ut. För stort hål runt tryckknapp, vad hade ni begärt för åtgärdande?
 
Reklamera skriftligt till leverantören med kopia till BM.
Har du inte fått det du beställt enligt entreprenadkontraktet ska du reklamera, du har 6 månaders reklamationstid efter tillträde, enligt ABS 05. Jag förutsätter att du har ett äganderättshus.
Då står det iofs antagligen i ditt entreprenadkontrakt att "båda parter gemensamt utsett besiktningsman" eller nåt.
BM jobbar för dej oxå, och ska ta till vara dina intressen likaväl som entreprenörens.

Har jag rätt eller fel?
 
äganderättshus med gar-bo som utsett BM

Skriftligt>finns det mallar för sånt, eller skriver man bara datum, vilket husnr och var det gäller, alla punkter man vill ha åtgärdade och underskrifter?

Man köper juh nyckelfärdgt hus för att slippa allt detta.

Tack för allt stöd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.