Vi bygger om och hantverkarna är nu i tvättstugan och har lagt våtrumsmatta.
Runt rören som kommer upp ur golvet för anslutning till den nya värmepumpen och för tillvattnet till värmepumpen ser det minst sagt lurt ut. Kantigt och hål rakt in och ned bredvid röret. Pratade med entreprenören som svarade att mattläggaren inte var klar än, att han skall lägga stosetter runt rören innan det blir klart.

Min fråga är nu, är stosetter godkänt som tätskikt?
Ser det ok ut på bilderna? Är det bara jag som tycker att det verkar konstigt med hål i mattan bredvid rören?

Tacksam för input!
 
  • Vit rörmokning genom gråaktig yta, med sprickor och smuts runt anslutningspunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledning går genom skyddsrör i betongvägg, rör skadat nära grått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomföring av grått rör i vit ärm genom betongvägg med synlig skada eller glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ja, tätband i kombination med stosettkrage är en vedertagen metod att täta runt rör mellan rör och plastmatta som ytskikt.
Om t.ex. radiator är monterad och det inte finns möjlighet att lyfta matta och kränga över röret blir man hänvisad till att skära upp mattan, utföra svetsad fog med stumfog samt komplettera med tätband och stosettkrage runt röret.
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...ad-metod-runt-ror-med-plastmatta-som-ytskikt/
 
Hej,
Tack för ditt svar. Jag tänker dock att det är skillnad i ytskikt av plastmatta och tätskikt av våtrumsmatta som i mitt fall?
 
BirgitS
När GVK skriver plastmatta menar de våtrumsmatta eftersom det är den enda sorts plastmatta som är tillåten i tvättstugor enligt deras branschregler.
Branschregler: https://www.gvk.se/branschregler/
 
  • Gilla
ChalleS
  • Laddar…
Tror till och med att man inte får halsa mattan längre utan tätband ska användas, men jag kan ha fel.

Man skulle vilja se en bild från lite avstånd
 
Vart köper man stosett krage?
 
Ursäkta jag skrev fel. Tätband menade jag 🤣
Hittat bara såna som är 10 cm breda och 20m långa. Ska täta 3 rör i våtrum
 
I förpackningen när du köper stosetter får du tätband med.
Fast om du bara ska ha tätband är det nog på samma hylla som stosetter ana om det finns på byggvaruhamdeln. Annars skulle jag rekommendera att köpa från rörfirma…
Men som sagt, tätnandet medföljer i stosettförpackningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.