Mats-S Mats-S skrev:
Som jag skrev så är det samma spak, du för den uppåt eller neråt, så jo, det är smidigt :)
Jag fattar det nu, det var jag som inte uppmärksammade från början att den klyver åt båda hållen. Mycket ovanlig maskin men kan säkert fungera bra.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
C
Mats-S Mats-S skrev:
Nej, den är inte betydligt svagare åt ena hållet
Alla vanliga hydraulcylindrar är starka åt ena hållet och snabba åt andra hållet som en konsekvens av att kolvstången tar upp 30-50% av cylindervolymen på ena sidan kolven. Men vad vet jag, den kanske använder någon specialcylinder?

På vilket sätt den är bisarr? Det är väl rätt uppenbart? Jag har iallafall aldrig sett något liknande. Och då trodde jag ändå att jag hade sett rätt många mer eller mindre galna varianter av vedklyvar.
Känns också lite läskigt att stå i mitten och manövrera klyven. Emellanåt händer det ju att den sprätter iväg klabbar med rätt respektabel kraft.
 
Hur stark och hur snabb den blir åt vardera håll beror ju helt på hur man designar hydrauliken. Ju enklare desto billigare. En dyrare klyv kan ju alltså ha mer finesser.
 
C
S Stefan1972 skrev:
Hur stark och hur snabb den blir åt vardera håll beror ju helt på hur man designar hydrauliken.
Inte helt - i grund och botten har du ändå hydraulcylinderns grundläggande egenskaper med assymetrisk cylindervolym. Visst kan du kompensera för detta på olika sätt, men konsekvensen blir ju i så fall att man underutnyttjar cylinderns starka sida för att matcha den svaga.
 
galento
K Klabbis 3000 skrev:
Okej, återkom gärna här i tråden om hur det gick att byta tätningarna.
Det var avstrykaren som var helt kass så bytte den , det var där det läckte. Klyven är
stark och kolvstångens tätning såg ok ut.
Nu får den stå till lördagen så silikonet får
torka innan man fyller på olja.
Metalliska delar, troligen av en maskin, ligger på en fläckig yta. Komplexa former, industriell känsla, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ps kan tillägga att avstrykarens mått är
48x40x5/7. Ifall nån mer har läck där på
en likadan klyv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
C cpalm skrev:
Inte helt - i grund och botten har du ändå hydraulcylinderns grundläggande egenskaper med assymetrisk cylindervolym. Visst kan du kompensera för detta på olika sätt, men konsekvensen blir ju i så fall att man underutnyttjar cylinderns starka sida för att matcha den svaga.
Jag som använder den kan meddela dom som undrade att den är exakt lika snabb åt bägge hållen, och lika stark enligt min erfarenhet. 5 tons kraft räcker ju rätt bra, att den kroknar händer typ 1 ggr år, extremt sällsynt. Men kroknar den så är det mot den bredare klyven, bara att köra mot den smalare då så klyvs vedträt :)

Har aldrig varit med om något tillbud pga att arbetspositionen är i mitten av klyven, känns helt tryggt och har så varit i dom typ 15 åren som jag har haft den :cool:

Om den ser bisarr ut eller inte kan jag inte avgöra, har bara haft den här klyven. Det är väl ingen skönhet, men den gör vad den ska på ett extremt bra sätt vilket duger för mig ;)
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Det var avstrykaren som var helt kass så bytte den , det var där det läckte. Klyven är
stark och kolvstångens tätning såg ok ut.
Nu får den stå till lördagen så silikonet får
torka innan man fyller på olja.
[bild]

Ps kan tillägga att avstrykarens mått är
48x40x5/7. Ifall nån mer har läck där på
en likadan klyv.
Tänkte på det med olja till de här klyvarna. Jag fick ärva en gammal klyv som jag bytte olja på och valde en hydraulolja från Biltema som har en specifikation som heter ISO 32.
Kan den vara vettig tror du?
Klyven fungerar med den men vill ju inte förstöra något.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Jag som använder den kan meddela dom som undrade att den är exakt lika snabb åt bägge hållen, och lika stark enligt min erfarenhet. 5 tons kraft räcker ju rätt bra, att den kroknar händer typ 1 ggr år, extremt sällsynt. Men kroknar den så är det mot den bredare klyven, bara att köra mot den smalare då så klyvs vedträt :)

Har aldrig varit med om något tillbud pga att arbetspositionen är i mitten av klyven, känns helt tryggt och har så varit i dom typ 15 åren som jag har haft den :cool:

Om den ser bisarr ut eller inte kan jag inte avgöra, har bara haft den här klyven. Det är väl ingen skönhet, men den gör vad den ska på ett extremt bra sätt vilket duger för mig ;)
Det är de vanliga enkelverkande klyvarna som är bisarra. Att bygga en klyv som klyver åt båda hållen är det mest logiska.
Det finns andra modeller som jobbar efter samma princip och de är helt klart att föredra framför de enkelverkande modellerna.
 
galento
K Klabbis 3000 skrev:
Tänkte på det med olja till de här klyvarna. Jag fick ärva en gammal klyv som jag bytte olja på och valde en hydraulolja från Biltema som har en specifikation som heter ISO 32.
Kan den vara vettig tror du?
Klyven fungerar med den men vill ju inte förstöra något.
Funkar nog helt ok , använder Argol SHS 32 här till både klyv och traktorkranens hydraulsystem (y).
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
galento
galento galento skrev:
Funkar nog helt ok , använder Argol SHS 32 här till både klyv och traktorkranens hydraulsystem (y).
Ska ju naturligtvis vara Agrol :cool:
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Åsa Lund
Mats-S Mats-S skrev:
Jag som använder den kan meddela dom som undrade att den är exakt lika snabb åt bägge hållen, och lika stark enligt min erfarenhet. 5 tons kraft räcker ju rätt bra, att den kroknar händer typ 1 ggr år, extremt sällsynt. Men kroknar den så är det mot den bredare klyven, bara att köra mot den smalare då så klyvs vedträt :)

Har aldrig varit med om något tillbud pga att arbetspositionen är i mitten av klyven, känns helt tryggt och har så varit i dom typ 15 åren som jag har haft den :cool:

Om den ser bisarr ut eller inte kan jag inte avgöra, har bara haft den här klyven. Det är väl ingen skönhet, men den gör vad den ska på ett extremt bra sätt vilket duger för mig ;)
Vet du om och i så fall var man kan köpa en sån klyv?
 
Mats-S
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vet du om och i så fall var man kan köpa en sån klyv?
Tyvärr inte, det var en granne på sommarstället som förmedlade mitt köp, och det var 15-20 år sedan. Vill minnas att den kom från någon järnaffär typ Järnia.
Förekommer även på en del auktioner då och då verkar det som när jag googlade lite snabbt. Jag tror det är ganska riskfritt att köpa den begagnad eftersom den är klart överdimensionerad. Jag har klyvt tp 10m3 ved varje år sedan jag köpte den, det enda jag gjort är att fylla på hydralolja typ vart 3:e år.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.