Hej glada forumet!

Jag håller som bäst på att planera sommarens "Projekt", att bygga en argentinsk parilla asado grill med rotisserie och brazier. För ett par år sen fick jag en svetskurs och har fått ihop lite bord och annat. Det går rätt bra att limma metall. Men en del som jag inte har koll på är val av metall när det kommer till matlagning. Tänker att om man har ett höglegerat stål i typ rostfritt eller något så kanske det börja fälla från sig av legeringarna när värmen skruvas upp? Samtidigt tänker jag mig att vanligt svartstål kanske börjar skeva och blir asfult rätt fort?

Men det kan ju också vara så att man gör braziern och rotisserie-ställningen i en metall och själva "grillgallret" i en annan metall.

Snälla experter, hjälp mig!

För att få en idé om vad det är vi siktar på så kommer en random bild här. Vi kommer dock mura våran i stället i mestadels natursten då vi har gott om det runt fötterna och ha tak så det funkar årets alla dagar man känner för. Eldfast tegel i botten och eldfast bruk, men väggar och tak/skorsten i natursten.

iu
iu
 
  • Gilla
Luigi Tondo och 3 till
  • Laddar…
tommib
Jag fattar att du vill svetsa men du skulle kanske kolla på färdiga grillgaller för matdelen? Då slipper du alla dessa funderingar. Eldkorgen och lyftanordningen kan du göra i lite vad som eftersom det inte har kontakt med maten.
 
Jag har kollat, och hela kittet går på runt 15 lax, och bara gallret är svårt att hitta, men man verkar få räkna med runt 8-9 för den delen beroende på storlek. Och det finns kanske 1 eller 2 som säljer i Sverige. UK verkar närmst, men då tillkommer också till och moms nu för tiden ;(
Själva tillverkningen är inga problem, det är bara många svetspunkter. Så bara det lite rätt metall är det inga problem
 
  • Haha
  • Gilla
Luigi Tondo och 1 till
  • Laddar…
tommib
https://letmegooglethat.com/?q=grillgaller

Köp gallret som reservdel. Om du inte hittar något tillräckligt stort, bygg en ram för flera galler.

Som svar på själva frågan så borde rostfritt funka utmärkt. Du kommer inte komma upp i temperaturer som påverkar legeringen.
 
tommib tommib skrev:
[länk]

Köp gallret som reservdel. Om du inte hittar något tillräckligt stort, bygg en ram för flera galler.

Som svar på själva frågan så borde rostfritt funka utmärkt. Du kommer inte komma upp i temperaturer som påverkar legeringen.
Tack för ditt eminenta svar om hur man söker svar på internet, jag var helt clueless! Tänk att det finns sånt, magiskt.

Men jag tror du missar finessen med just den typen av galler med vinkeljärn. De är gjorda så för att samla upp fett som sedan rinner ner i en uppsamlingslåda istället för att droppa ner i elden så man får våldsam brand och bränner maten. Om du gör stora bitar vill du inte ha den elden. Så länge du inte ska göra en Pittsburgh style tillagning - bränt på utsidan, rått på insidan.

Tack för det riktiga svaret, det däremot hjälper!
 
  • Gilla
Luigi Tondo
  • Laddar…
Ingen koll på om det är något speciellt med argentinsk grillning, men jag har jobbat i kök där vi grillade och då var det rostfritt (fråga mig inte vilken typ) för tunna och täta galler, lite grövre gjutjärn när man ville ha snygga grillränder och någon form av nonstick för de saker som mer låg för att hålla värmen en bit bort från värmekällan.
 
  • Gilla
JoLi81
  • Laddar…
Sent om sider när jag gått och funderat på det här, och faktiskt närmar mig en byggfas, så insåg jag att svaret redan fanns hemma på sätt och vis, samt lite googling på olika materialspecifikationer och vad olika standarder står för.

I köket och grillen har vi redan både rostfritt, kolstål och gjutjärn. Jag tror jag kommer sluta på en kolstålskonstruktion, bara för att jag har en liten billig svets som nog inte kommer göra så bra ifrån sig på rostfritt, samt att jag slipper investera i nya saker just nu hur roligt det än är : >
Sen för att skydda mot regn får vi se om jag bara bygger en liten huv man kan ställa över eller om jag gör något litet tak på något sätt. Vi får se!
 
J
Detta är säkert redan känt, men använd dock aldrig galvat järn då det avger otrevliga gaser vid eldning. Det händer ibland att folk kommer på att en fotskrapa ligger nära grillen och man saknar ett galler.
 
  • Älska
JoLi81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.