Har ett märkligt svårlöst problem nu. Jag vill sätta en spotlightskena på vägg eller tak, men har inget ledigt lamputtag. Jag vill heller inte ha den kopplad till en belysningsknapp, utan bara med en vanlig sladd med strömställare till vanligt vägguttag.

alt 1. Finns det verkligen ingen adapter eller säker standardlösning att köpa? Hittar bara livsfarliga fulhack i trådarna...
alt 2. Hur söker man efter spotlights och liknande skenor så att man bara får upp produkter med EU-kontakt (vanligt uttag)? Många hemsidor skriver inte ens ut vad det är för anslutning på lampan.
 
S shiftlock skrev:
Har ett märkligt svårlöst problem nu. Jag vill sätta en spotlightskena på vägg eller tak, men har inget ledigt lamputtag. Jag vill heller inte ha den kopplad till en belysningsknapp, utan bara med en vanlig sladd med strömställare till vanligt vägguttag.

alt 1. Finns det verkligen ingen adapter eller säker standardlösning att köpa? Hittar bara livsfarliga fulhack i trådarna...
alt 2. Hur söker man efter spotlights och liknande skenor så att man bara får upp produkter med EU-kontakt (vanligt uttag)? Många hemsidor skriver inte ens ut vad det är för anslutning på lampan.
Om jag förstår det rätt så vill du ha en knapp till uttaget:
En sådan här kanske kan funka ?

https://www.bauhaus.se/grenpropp-vo...MI4L2eoIDt_QIVmddRCh21qgQ_EAQYAyABEgKaMvD_BwE

Är det så att du vill ah en "knapp på väggen" som sedan går till ett uttag så faller det in under vad en elektriker får hjälpa dig med.

Vad gäller armaturer så säljs dom rätt ofta utan kontakt utan man får själv sätta dit en DCL eller vanlig lampkontakt (eller vanlig kontakt då)
 
Det vanligaste är väl ändå att takarmaturer säljs utan kontakt och man får själv sätta dit en passande?

Borde inte behöva vara krångligare än att du kopplar på en passande kabel och stickpropp, typ europlugg om den är dubbelisolerad eller schuko om den ska jordas.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har aldrig varit med om att en lampa från butik inte har en kabel med propp till?! :D Det här är liksom inte en JM-order på 150 lägenheter...

Ja, visst kan jag köpa en stickproppskabel med lösa ändar och koppla in i lampan, men trodde att det var väldigt känsligt? Finns det ingen anledning till att takuttag/DCL är så annorlunda mot ett vägguttag? Antar att det måste vara ytterst kritiskt att det blir jordat/ojordat på rätt sätt?
 
useless useless skrev:
Under förutsättning at skena och lampor är dubbelisolerade...
Det är detta jag menar: jag förstår inte ett ord av vad du skriver, vilket säger mig att det här kräver att en elektriker måste anlitas. Men det känns ändå väldigt overkill för att koppla ihop 2-3 sladdar, så därför tänkte jag det skulle finnas någon standardlösning och instruktion för lekmän?
 
S shiftlock skrev:
Jag har aldrig varit med om att en lampa från butik inte har en kabel med propp till?! :D Det här är liksom inte en JM-order på 150 lägenheter...

Ja, visst kan jag köpa en stickproppskabel med lösa ändar och koppla in i lampan, men trodde att det var väldigt känsligt? Finns det ingen anledning till att takuttag/DCL är så annorlunda mot ett vägguttag? Antar att det måste vara ytterst kritiskt att det blir jordat/ojordat på rätt sätt?
IKEA leverar tex alla sina armaturer (avsedda för fast montering) utan propp ( i princip) sen säljer dom lösa lampkontakter till...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S shiftlock skrev:
Jag har aldrig varit med om att en lampa från butik inte har en kabel med propp till?! :D Det här är liksom inte en JM-order på 150 lägenheter...

Ja, visst kan jag köpa en stickproppskabel med lösa ändar och koppla in i lampan, men trodde att det var väldigt känsligt? Finns det ingen anledning till att takuttag/DCL är så annorlunda mot ett vägguttag? Antar att det måste vara ytterst kritiskt att det blir jordat/ojordat på rätt sätt?
Har du aldrig varit på Ikea och köpt en lampa? Där kommer de utan kontakt och du köper till det du behöver.

Att koppla in en lampsladd är inte svårt och helt okej att göra som lekman. Vi fick bygga lampor och koppla elen på träslöjden i mellanstadiet..

I det här fallet är det nog enklast att du väljer spotlights och sen får råd hur du ska koppla. T.ex. Ikea har spotlights där du kopplar in drivdonet med en vanlig euro-kontakt så där behöver du ju inte göra någonting.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S shiftlock skrev:
Jag har aldrig varit med om att en lampa från butik inte har en kabel med propp till?! :D Det här är liksom inte en JM-order på 150 lägenheter...
I princip alla lampor för fast montering levereras utan sladd.


S shiftlock skrev:
Det är detta jag menar: jag förstår inte ett ord av vad du skriver, vilket säger mig att det här kräver att en elektriker måste anlitas. Men det känns ändå väldigt overkill för att koppla ihop 2-3 sladdar, så därför tänkte jag det skulle finnas någon standardlösning och instruktion för lekmän?

Börja med att ta reda på exakt vilken skena och spottar du ska ha. Sen är det enkelt att se om den ska jordas eller inte. Då vet du om det funkar med 2-ledad kabel/europakontakt eller 3-ledad och Shuko.
 
V Vesh skrev:
Det vanligaste är väl ändå att takarmaturer säljs utan kontakt och man får själv s
S sprucetwig skrev:
Har du aldrig varit på Ikea och köpt en lampa? Där kommer de utan kontakt och du köper till det du behöver.

Att koppla in en lampsladd är inte svårt och helt okej att göra som lekman. Vi fick bygga lampor och koppla elen på träslöjden i mellanstadiet..

I det här fallet är det nog enklast att du väljer spotlights och sen får råd hur du ska koppla. T.ex. Ikea har spotlights där du kopplar in drivdonet med en vanlig euro-kontakt så där behöver du ju inte göra någonting.
Ok, tack, då tolkar jag det som att det går att bara koppla på en eurokontaktkabel på vilken lampa som helst som har en kopplingsklämma man kan stoppa in ändarna i.
 
BirgitS
Lampan måste vara dubbelisolerad för att eurokontakt ska vara tillåten och den får inte heller dra för mycket ström, max 2,5 A.
 
  • Gilla
shiftlock och 2 till
  • Laddar…
S shiftlock skrev:
Ok, tack, då tolkar jag det som att det går att bara koppla på en eurokontaktkabel på vilken lampa som helst som har en kopplingsklämma man kan stoppa in ändarna i.
Ja, under förutsättning att lampan inte ska jordas. Men de allra flesta prylar som köps i dag är dubbelisolerade och ska inte jordas.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.