Jag har en i huvudsak öppen yta med hall, vardagsrum matsal och kök på ca: 70m² som skall ha golvvärme med spårade skivor och 17mm-slang förlagd CC200.

Jag läser mig till att jag skall ha max 80m slang per slinga = max 16m² per slinga. Jag tänker mig en uppdelning på ca: 5x14m².

Men hur skall jag tänka när det gäller gränser mellan de olika slingorna i en öppen planlösning? Spelar det någon roll om en slinga både är i köket och oxå ut i matsal? Övergången kommer som sagt bli mjuk och vad gäller väggar finns det endast en 3m lång mellan hall och kök, samt en 2x2m stor "Ö" i köket med ett gå-in-skafferi i.

Kan jag bortse från gränser mellan "rum" i detta fall och bara söka balansera slingorna maximalt?
 
H
D David_Berglund skrev:
Jag har en i huvudsak öppen yta med hall, vardagsrum matsal och kök på ca: 70m² som skall ha golvvärme med spårade skivor och 17mm-slang förlagd CC200.

Jag läser mig till att jag skall ha max 80m slang per slinga = max 16m² per slinga. Jag tänker mig en uppdelning på ca: 5x14m².

Men hur skall jag tänka när det gäller gränser mellan de olika slingorna i en öppen planlösning? Spelar det någon roll om en slinga både är i köket och oxå ut i matsal? Övergången kommer som sagt bli mjuk och vad gäller väggar finns det endast en 3m lång mellan hall och kök, samt en 2x2m stor "Ö" i köket med ett gå-in-skafferi i.

Kan jag bortse från gränser mellan "rum" i detta fall och bara söka balansera slingorna maximalt?
Om du kontaktar t.ex. Uponor så gör de en skiss till dig hur du skall lägga slingorna.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Får kolla med dem imorn.

Håller på lägger spån och måste få klart för mig vart jag skall förstärka för vändningarna. Har gjort en egen skiss precis som när jag gjutit in slang, men blev osäker på just detta med rumsdelningarna.
 
Ska du ha termodon och termostater och sä öppet som du säger så har det ingen betydelse, du kan gå ut med slingorna som vanligt och som är bäst väg. I slutändan kan du ha samma termostat till 2 eller 3 slingor. Annars delar man upp huset i sektioner. där varje rum är egen värme. Stora rum flera slingor, bara räkna på meter slang, kanske 2 räcker eller 3. det är det med m2 ocj´h längd som som ska stämma någotsånär, så inte blir
60 m och en annan 40 m. flödet blir då olika och golvet kan anta olika temp fast i samma rum.

Edit slingor i ett rum om det blir flera ska i möjligaste mån var lika långa
 
Redigerat:
Jag har för avsikt att försöka köra systemet helt passivt, dvs. utan termostater och bara en innertempgivare. Möjligtvis termostater i sovrummen men inte mer.

Jag har haft det så förut med golvvärme och det fungerade mycket bra.

Kan dock inte se att det förändrar saken, snarare att termostater skulle göra saken knepigare med många slingor (många termostater) på samma yta?
 
Walle85
Ursäktar redan nu min bifogade bild, rita på mobilen är tydligen inte min starka sida.

Jag har lagt 4 slingor med golvvärme som täcker hela köket, vardagsrummet samt delar av hallen. Alla dessa 4 slingor styrs av en och samma termostat (röd prick på bilden, placerad så att den inte får direkt solljus på sig och centralt i huset). Minns jag rätt så är varje slinga ca 80 m lång.
Jag har även delat av kök och vardagsrum med en vägg (svart streck på bilden). La även slingor under alla köksstommarna (orangea streck på bilden).

Detta har fungerat bra under hela vintern, tycker att vi haft en jämn och behaglig värme i denna halva av huset.

Ritning med schema, gula linjer markerar vägar, blå klotter, svarta pilar, numrerade textfält, oorganiserad och skissartad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas detta kan vara till hjälp för dig i dina val.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
VI håller på att lägga in golvvärme i vårat hus, och rörmokaren tycker det räcker med shunt och att rumsgivare är något man endast sätter in i nödfall. Huset värms av en frånluftsvärmepump. Idag sitter det element.

Slingorna fräses in i befintligt golvspån mot krypgrund (som har fått 10cm extra isolering i bjälklag för att komma upp i 300 mm)

/S
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Ja det kostar ju att sätta in termostater, ställdon osv å dessutom så har dom ju inte evigt liv så någongång måste man ju kosta på igen. Jag förordar att man försöker strypa in slingorna å låter tex vp ute och ev innegivare styra
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
@Walle85 det är väldigt likt mina förutsättningar, tack för info!

Termostaterna idag är ju trådlösa så man kan ju komplettera med dem när man vill, så just det är ingen stor grej.

Vi hade golvvärme i gamla huset oxå med 6 slingor med termostater och när vi installerade bergvärme ställdes alla upp på max och jag ströp in systemet statiskt till bästa komfort. Det var en del jobb och krävde att jag nördade ner mig lite i värmepumpen, men det funkade sedan utan att röra en skruv i 9 år.

I detta hus rör det sig om 3 våningsplan och totalt över 300kvm som värms med golvvärme, så jag vill hålla tekniknivån på mininmum.

Mindre teknik att köpa och mindre som kan gå sönder.

@Vector Huvudet på spiken!
 
H
Walle85 Walle85 skrev:
Ursäktar redan nu min bifogade bild, rita på mobilen är tydligen inte min starka sida.

Jag har lagt 4 slingor med golvvärme som täcker hela köket, vardagsrummet samt delar av hallen. Alla dessa 4 slingor styrs av en och samma termostat (röd prick på bilden, placerad så att den inte får direkt solljus på sig och centralt i huset). Minns jag rätt så är varje slinga ca 80 m lång.
Jag har även delat av kök och vardagsrum med en vägg (svart streck på bilden). La även slingor under alla köksstommarna (orangea streck på bilden).

Detta har fungerat bra under hela vintern, tycker att vi haft en jämn och behaglig värme i denna halva av huset.

[bild]

Hoppas detta kan vara till hjälp för dig i dina val.
Under köksskåp, kyl, frys, diskmaskin ska du inte ha värmeslingor.
 
@HEM2121
Det där är det väldigt många bud om tycker jag.

Finns det någon "officiell" källa på det? Såsom tillverkare av golv, golvvärmesystem eller husfabrikanter som uttalat sig.

Argumenten för att lägga där brukar vara att det är mer flexibelt om man gör om, samt att golvets totala area är en del av kw/m²-beräkningen, och argumenten mot brukar vara att det är onödigt att trycka in värme installationerna och i synnerhet kyl/skafferi som kan få sämre prestanda av ökad värme.
 
H
D David_Berglund skrev:
@HEM2121
Det där är det väldigt många bud om tycker jag.

Finns det någon "officiell" källa på det? Såsom tillverkare av golv, golvvärmesystem eller husfabrikanter som uttalat sig.

Argumenten för att lägga där brukar vara att det är mer flexibelt om man gör om, samt att golvets totala area är en del av kw/m²-beräkningen, och argumenten mot brukar vara att det är onödigt att trycka in värme installationerna och i synnerhet kyl/skafferi som kan få sämre prestanda av ökad värme.
Vi har inte under skåp osv. Varför värma upp under skåpen? Prata med Upnor t.ex. och lyssna på deras argument.
Värme under kyl och frys är inget bra för kompressorn.
 
H
D David_Berglund skrev:
@HEM2121
Det där är det väldigt många bud om tycker jag.

Finns det någon "officiell" källa på det? Såsom tillverkare av golv, golvvärmesystem eller husfabrikanter som uttalat sig.

Argumenten för att lägga där brukar vara att det är mer flexibelt om man gör om, samt att golvets totala area är en del av kw/m²-beräkningen, och argumenten mot brukar vara att det är onödigt att trycka in värme installationerna och i synnerhet kyl/skafferi som kan få sämre prestanda av ökad värme.
Visst det är bra om man ska göra om köket men hur ofta gör du om köket?
 
Walle85
H HEM2121 skrev:
Under köksskåp, kyl, frys, diskmaskin ska du inte ha värmeslingor.
Hört lika många argument för som emot, valde det som var enklast för mig när jag byggde om. Rådfrågade även leverantören av värmeslingorna, de verkade mer för än emot att lägga under hela golvet även under stommarna.
Visst man värmer onödigt utrymme, men samtidigt så blir värmen över golvet jämnare, sett till hur golvet rör på sig så blir det ju jämnare rörelse. Hade jag inte lagt golv under stommarna hade jag troligtvis skippat slingor där.
Sett till kyl och frys så tror jag personligen inte att det är något som gör någon extrem skillnad i värme för dem att hantera, speciellt inte då de står mitt i rummet och inte emot en yttervägg.
 
Redigerat:
Var hos en kund som skippade golvvärme under skåpen å med det så var det svårt att få upp dom watt som behövdes för att värma rummet till 20°. Fick sätta in ett element som hjälpte golvvärmen. Detta var på en äldre kåk med torpargrund så det kanske behövdes mer watt per kvm för att värma köket. Sen så är detju så att precis som skrivits att ändrar man något i utformning av kök så ligger det ju golvvärme överallt men samtidigt så vill man ju inte ha varmt i skafferi. Kanske man kan lägga någonslags isoleringsskiva på golvet så värmen inte stiger uppåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.