SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Var bor du själv, Örebro ;)? 'Det där, det går aldrig, och går det, så går det inget bra!'

Jag uppfattar det som att TS tänker köpa hus kontant, och då blir räntan 0. Hur många hyresrätter finns med en hyra på den nivån?

Om elen är dyr har störst betydelse för de som värmer huset med direkt-el, finns många gamla hus med en eller flera eldstäder för ved. Annars kostar en luft/luftvärmepump typ 25 000, och sänker elkostnaderna kraftigt.
Och bil? Inte alla billiga hus ligger i ingenstans.
Man måste kalkylera med underhåll. Tak, vvs och sånt plus lite övriga fasta kostnader som vatten, försäkring, sopor, samfällighet…
Sånt ingår när man hyr sin bostad.
Gnällbältet ”Dä går allriii - allriii dä gåååår” ;)
 
Igen Igen skrev:
Man måste kalkylera med underhåll. Tak, vvs och sånt plus lite övriga fasta kostnader som vatten, försäkring, sopor, samfällighet…
Sånt ingår när man hyr sin bostad.
Gnällbältet ”Dä går allriii - allriii dä gåååår” ;)
Som husägare styr du själv dina kostnader på ett annat sätt än en hyresgäst.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som husägare styr du själv dina kostnader på ett annat sätt än en hyresgäst.
Aha, du tänker så, och det stämmer ju.
Jag tänkte mer att det är tex taket som styr när det plötsligt blir hål i det.
Pga vädret, växter, djur, tiden… Sen går alla vitvaror sönder samtidigt, mössen biter i ledningarna etc. Hörs nog vilka referensramar Igen har;)
Och att man istället för att betala månadsavgift till någon annan ändå har dels en månadsavgift för man måste spara till yttre, och inre, underhåll.
(Alternativet är att belåna och betala ränta, dvs Nej tack, när underhållet ska utföras)
Plus de oundvikliga fasta kostnaderna som följer med husägandet.
Jag tror många förstagångsköpare inte har koll på sånt. De tänker ”gratis, ingen hyra att betala, lite el bara” och så blir det ohållbart i onödan.

Buffert från början när man köper, och regelbundet sparande, och sen kan man ju styra det ickenödvändiga underhållet.
Litet hus - stor, lättskött tomt och inga grannar inom säg 700m, så blir det bäst.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som husägare styr du själv dina kostnader på ett annat sätt än en hyresgäst.
Förutom när något börjar läcka eller spraka på fel sätt. Ibland kan man lappa ihop själv och ibland kan man skjuta upp renoveringen, men inte alltid. Vårt förra hus kostade ca hundra papp om året de första åren bara för att fixa när saker gick sönder, och då handlade det inte ens om följdskador utan bara om att ersätta eller laga det trasiga på ett vettigt sätt. Tex sprack den gamla värmepannan och blev utdömd av reparatör, så då var det bara att köpa ny ganska raskt. Vi hade såklart kunnat köpa en ny elpanna för att komma billigare undan vid inköp, men det kändes dumt redan för 15 år sedan så vi la lite extra för att få en luft/vatten istället.

Klart man ska bo i hus, men man måste vara beredd att ibland hosta upp femsiffriga summor (eller mer) lite akut vid slumpmässiga tillfällen. Jag vet inte om jag skulle kalla det för att kunna styra sina kostnader ;)
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Förutom när något börjar läcka eller spraka på fel sätt. Ibland kan man lappa ihop själv och ibland kan man skjuta upp renoveringen, men inte alltid. Vårt förra hus kostade ca hundra papp om året de första åren bara för att fixa när saker gick sönder, och då handlade det inte ens om följdskador utan bara om att ersätta eller laga det trasiga på ett vettigt sätt. Tex sprack den gamla värmepannan och blev utdömd av reparatör, så då var det bara att köpa ny ganska raskt. Vi hade såklart kunnat köpa en ny elpanna för att komma billigare undan vid inköp, men det kändes dumt redan för 15 år sedan så vi la lite extra för att få en luft/vatten istället.

Klart man ska bo i hus, men man måste vara beredd att ibland hosta upp femsiffriga summor (eller mer) lite akut vid slumpmässiga tillfällen. Jag vet inte om jag skulle kalla det för att kunna styra sina kostnader ;)
Skillnaden är väl att bor du i hus så väljer DU vad du väljer att sätta in. Antingen skakar du fram en begagnad panna för några tusenlappar eller köper en ny elpanna för några tiotusenlappar eller bygger om till LVVP för nån hundratusenlapp. Eller sätter in en LLVP eller några elradiatorer.

Bor du i lägenhet så får du dels betala för detta fördelat på varje månad, oavsett om det går sönder eller ej och någon annan beslutar vad som ska göras. De ska dessutom göra vinst på summan du betalar, de ska ha betalt för att fundera och bestämma vad som ska göras och den som utför arbetet ska ha betalt och göra vinst.

Men visst måste man ha nån sorts buffert, men det behöver verkligen inte vara hundratusentals kronor om året. Det går fortfarande att göra som man gjorde förr i tiden när något pajade, man kollade runt med släkt och vänner om någon hade tips på lösning och oftast kände man nån som kände nån som hade en panna ståendes som de vill ha hjälp med att bära ut och köra till tippen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Pajade vitvaror kan man köpa begagnat. Har man lite plats kan man förekomma och ha tex en extra kyl/frys på lager som man samlar på sig när det är gratis . Pajar värmesystem är det billigast att sätta in en luft-luft och ha alla dörrar öppna. Sedan kan man avvakta och köpa annat värmesystem begagnat när det väl dyker upp. Bor man dock långt ut på landet blir det ju rätt långa fraktvägar för alla inköp. Bott i hus några år nu och inga påtvingade inköp över typ 3000kr. Halvpåtvingat begagnad byggnadsställning för 20 för fasadrenovering/målning. Men hade ju teoretiskt sett gått att lösa med stege, även om det inte varit kul. Näst dyrast skåpsläp för 16 för att förvara skräp i under renovering för grannarnas skull. Men hade ju kunnat skippas och lägga allt i bigbags. Därefter luft/luft för 7000kr som också väl får ses som halvpåtvingat då uppvärmningen annars blivit för dyr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Skillnaden är väl att bor du i hus så väljer DU vad du väljer att sätta in. Antingen skakar du fram en begagnad panna för några tusenlappar eller köper en ny elpanna för några tiotusenlappar eller bygger om till LVVP för nån hundratusenlapp. Eller sätter in en LLVP eller några elradiatorer.

Bor du i lägenhet så får du dels betala för detta fördelat på varje månad, oavsett om det går sönder eller ej och någon annan beslutar vad som ska göras. De ska dessutom göra vinst på summan du betalar, de ska ha betalt för att fundera och bestämma vad som ska göras och den som utför arbetet ska ha betalt och göra vinst.

Men visst måste man ha nån sorts buffert, men det behöver verkligen inte vara hundratusentals kronor om året. Det går fortfarande att göra som man gjorde förr i tiden när något pajade, man kollade runt med släkt och vänner om någon hade tips på lösning och oftast kände man nån som kände nån som hade en panna ståendes som de vill ha hjälp med att bära ut och köra till tippen.
Känns som om vi kan enas om ATT det finns kostnader både för förutsägbara utgifter och för oförutsägbara, även om man inte hyr sin bostad.
Det är dit jag försöker komma.

Komplicerat, men visar både på allas olika förutsättningar och väcker tanken för nybörjaren, detta med variabler som tillkommer.
Om man inte har varken släkt eller vänner som har det man behöver, då måste man betala med pengar eller eventuellt med ryggskott, typ.
 
Redigerat:
M mrsnhp skrev:
Förutom när något börjar läcka eller spraka på fel sätt. Ibland kan man lappa ihop själv och ibland kan man skjuta upp renoveringen, men inte alltid. Vårt förra hus kostade ca hundra papp om året de första åren bara för att fixa när saker gick sönder, och då handlade det inte ens om följdskador utan bara om att ersätta eller laga det trasiga på ett vettigt sätt. Tex sprack den gamla värmepannan och blev utdömd av reparatör, så då var det bara att köpa ny ganska raskt. Vi hade såklart kunnat köpa en ny elpanna för att komma billigare undan vid inköp, men det kändes dumt redan för 15 år sedan så vi la lite extra för att få en luft/vatten istället.

Klart man ska bo i hus, men man måste vara beredd att ibland hosta upp femsiffriga summor (eller mer) lite akut vid slumpmässiga tillfällen. Jag vet inte om jag skulle kalla det för att kunna styra sina kostnader ;)
De flesta saker som går sönder på ett hus, pajar på grund av slitage. Även om det inte går att veta exakt när något ger upp, är det smart att vara medveten om att äldre grejer behöver bytas. Kanske imorgon, kanske om 20 år.

TS säger sig söka ett hus för max 250 000 som ska köpas kontant. Jag utgår från att TS har som strategi att själv försöka lösa eventuella problem till en rimlig kostnad, inte slänga pengar på hantverkare.
I områden där husen är billiga, finns det betydligt högre praktisk kompetens hos de närboende i bygden, än vad det gör i dyrare områden (läs 'städer').
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Skillnaden är väl att bor du i hus så väljer DU vad du väljer att sätta in. Antingen skakar du fram en begagnad panna för några tusenlappar eller köper en ny elpanna för några tiotusenlappar eller bygger om till LVVP för nån hundratusenlapp. Eller sätter in en LLVP eller några elradiatorer.

Bor du i lägenhet så får du dels betala för detta fördelat på varje månad, oavsett om det går sönder eller ej och någon annan beslutar vad som ska göras. De ska dessutom göra vinst på summan du betalar, de ska ha betalt för att fundera och bestämma vad som ska göras och den som utför arbetet ska ha betalt och göra vinst.

Men visst måste man ha nån sorts buffert, men det behöver verkligen inte vara hundratusentals kronor om året. Det går fortfarande att göra som man gjorde förr i tiden när något pajade, man kollade runt med släkt och vänner om någon hade tips på lösning och oftast kände man nån som kände nån som hade en panna ståendes som de vill ha hjälp med att bära ut och köra till tippen.
LLVP och en elradiator fanns redan. De var dåliga på att producera varmvatten ;) Vi tvättade oss med hink och skopa i ett par månader. Samtidigt genomgick jag cancerbehandling, bara för att göra det hela roligare :p Det var knappt ens läge att leta efter offerter på värmepump mitt i allt detta, än mindre börja fråga runt om nån råkar ha nåt begagnat och sen ta reda på hur man installerar det. Man måste ha marginaler, och inte bara ekonomiskt. Man vet aldrig hur förutsättningarna ändras.
 
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Om man betalar 250 000 kontant för ett hus har man inga höga fasta boendekostnader. Nån form av inkomst har väl alla, så då borde man kunna lägga undan några kronor varje månad till oförutsedda kostnader. Alla har inte jättehöga krav på standard heller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
LLVP och en elradiator fanns redan. De var dåliga på att producera varmvatten ;) Vi tvättade oss med hink och skopa i ett par månader. Samtidigt genomgick jag cancerbehandling, bara för att göra det hela roligare :p Det var knappt ens läge att leta efter offerter på värmepump mitt i allt detta, än mindre börja fråga runt om nån råkar ha nåt begagnat och sen ta reda på hur man installerar det. Man måste ha marginaler, och inte bara ekonomiskt. Man vet aldrig hur förutsättningarna ändras.
Då skaffar man en beggad varmvattenberedare och styr den för några hundralappar så att den går på natten när elen är billigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rebeckaf Rebeckaf skrev:
Detta!

[länk]
Men såklart! Ts, slå till!
 
Det finns inga oförutsedda utgifter. Kan någon nämna en ;):thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.