Har en c:a 10 år gammal IKEA Renlig DW60 som började strula med värmen. Det var antingen varmt eller kallt och de kalla diskarna blev fler och fler. Läste att det kunde vara värmereläet som överhettats.
Öppnade upp så jag kom in till manöverpanelen på framsidan. På många modeller verkar denna del sitta baktill och jag drog ut maskinen helt i onödan innan.
Tog loss alla strömkontakter som gick in i den stora platta hållaren för det stora kretskortet. Här var det nära att det gick åt pipan för kontakterna sitter hårt och är samtidigt väldigt ömtåliga för påverkan. Jag rev sönder en av plastpluggarna, men lyckades bygga ihop den med superlim. Använd rätt verktyg och ha silkesvantar här.
Få ut det stora kretskortet. Här ser du en svart fyrkant som ser ut som nåt från ett Monopolspel. Det står Spüle nånting på min.
På undersidan av den var det två brunsvarta prickar på lödningarna. Jag gjorde rent med lite T-röd och värmde på tennet på de ställena. Jag la även på lite extra tenn på ett ställe där det såg lite sprucket ut.
Montera ihop och provade. Peppar peppar! Det fungerade.
Om vi ska rädda planeten går det inte bara att köpa nytt. Dessutom kostade bara kontrollkortet 2/3 av vad en ny maskin skulle kosta utan arbete.
 
  • Öppen ugnsdörr visande gångjärn och vred, med skruvmejsel i låsmekanism. Vägg och golv syns delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand reparerar en diskmaskin, lossar frontpanel, synliga elledningar och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska DIN-skenor med kablar och kopplingsutrustning monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vit elektronisk enhet med varningstext och streckkoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk enhet öppnad; synliga kopplingsplintar, färgade kablar; detaljbild av tekniskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikalt orienterat kretskort med komponenter, kondensatorer, kopplingar, grönt, elektroniskt, inuti apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt kretskort med lödpunkter och kopparbanor, vit kontakt, elektronikkomponenter saknas, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
Var en kalllödning och inget ovanligt på kretskort, fort ska det gå ochen miss i rengörning av lödstället blev. Det brukar bli som en kreater i mitten på lödningen. sant det med att laga och bara kasta, även viss skillnad i ekomomin kan det bli. Men så är det och fort ska det gå, lika inom alla skrån, vi byter bara och reparerar inte. Spelar inte oss någon roll, det är kunden som får betala. Klart att felsöka en sån sak som ditt, skulle nog med timpening överstiga en ny DM. Det gäller att våga göra något med verktyg.
 
A
J Joe Nice skrev:
Har en c:a 10 år gammal IKEA Renlig DW60 som började strula med värmen. Det var antingen varmt eller kallt och de kalla diskarna blev fler och fler. Läste att det kunde vara värmereläet som överhettats.
Öppnade upp så jag kom in till manöverpanelen på framsidan. På många modeller verkar denna del sitta baktill och jag drog ut maskinen helt i onödan innan.
Tog loss alla strömkontakter som gick in i den stora platta hållaren för det stora kretskortet. Här var det nära att det gick åt pipan för kontakterna sitter hårt och är samtidigt väldigt ömtåliga för påverkan. Jag rev sönder en av plastpluggarna, men lyckades bygga ihop den med superlim. Använd rätt verktyg och ha silkesvantar här.
Få ut det stora kretskortet. Här ser du en svart fyrkant som ser ut som nåt från ett Monopolspel. Det står Spüle nånting på min.
På undersidan av den var det två brunsvarta prickar på lödningarna. Jag gjorde rent med lite T-röd och värmde på tennet på de ställena. Jag la även på lite extra tenn på ett ställe där det såg lite sprucket ut.
Montera ihop och provade. Peppar peppar! Det fungerade.
Om vi ska rädda planeten går det inte bara att köpa nytt. Dessutom kostade bara kontrollkortet 2/3 av vad en ny maskin skulle kosta utan arbete.
Är detta innan eller efter din lödning? Två kalllödningar till syns tydligt på bilden vilka du kommer att märka längre fram
 
MultiMan
Ser ut att vara sprickor i två lödningar till bredvid dina lagningar (troligen de @electroluxaren också menar). Man bör alltid löda om alla misstänkta ställen för säkerhets skull, annars kommer problemen tillbaka.
 
  • Gilla
Joe Nice och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Är detta innan eller efter din lödning? Två kalllödningar till syns tydligt på bilden vilka du kommer att märka längre fram
Bilden är innan jag gjorde rent och la på mer. Sprickan såg jag, men missade om det är fler än 2 ställen. Tack för uppmärksamheten!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.