Hej!
Det är dags att göra om trägården och ska börja med att lägga nya marksten. Har idag små sättningar där vattnet fastnar osv..
Sen har jag ett område där jag har gräs idag som jag vill lägga marksten.
Min fråga är
1. behöver gräva överallt ca 30cm och lägga nytt bärlager, stenmjöl och plattor
2. Gräva bara där det är gräs idag och där det är marksten, bara sätta stenmjöl och jämna
Sen har jag tagit bort någon platta men kan inte se vad dom använt för underlag, grävt ner ca 5-10cm men känns som de blandad storlek och sen jord( se bilaga). Kan det vara så att det inte finns ordentligt bärlager under idag?
Mvh J
Det är dags att göra om trägården och ska börja med att lägga nya marksten. Har idag små sättningar där vattnet fastnar osv..
Sen har jag ett område där jag har gräs idag som jag vill lägga marksten.
Min fråga är
1. behöver gräva överallt ca 30cm och lägga nytt bärlager, stenmjöl och plattor
2. Gräva bara där det är gräs idag och där det är marksten, bara sätta stenmjöl och jämna
Sen har jag tagit bort någon platta men kan inte se vad dom använt för underlag, grävt ner ca 5-10cm men känns som de blandad storlek och sen jord( se bilaga). Kan det vara så att det inte finns ordentligt bärlager under idag?
Mvh J
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Svårt att få någon jättebra uppfattning om hur allt ser ut, men som regel behöver du absolut inte byta ut bärlager och ej heller sanden ovan denna. Det är inte ovanligt att det letar sig ner jord via fogarna på gamla plattytor och detta är bra att ta bort innan man kompletterar med stenmjöl. Har du någon/några väldigt stor svacka/svackor kan det vara bra att gräva och byta ut/komplettera bärlager där.
Schakta endast där det inte varit hårdgjord yta (gräsmattan ). Du kan nog snåla ned lite på tänkt schaktdjup (30 cm) om det inte är några tyngre laster där(schaktdjup beror också på jordtyp under gräs).
Schakta endast där det inte varit hårdgjord yta (gräsmattan ). Du kan nog snåla ned lite på tänkt schaktdjup (30 cm) om det inte är några tyngre laster där(schaktdjup beror också på jordtyp under gräs).
Jag förstår! Min tanke var ju att endast lägga över från start. Men trodde att jag skulle märka av någon slags bärlager under marksten. Kändes mest som sand och lite småsten, här o där någon stor..
Så blev lite osäker vad de är för bärlager och om de håller eller om de lär bli svakor igen...
Så blev lite osäker vad de är för bärlager och om de håller eller om de lär bli svakor igen...
Är det äldre bärlager så är det inte samkross/krossat berg utan sandfärgat med större stenar i från grusåsar.
Det är inget fel i det. Är det ett fuskjobb från början så måste man självklart göra om allt men jag får inte det intrycket. Är du osäker så lägg upp bilder där man får uppfattning i hur stora sättningar det är.
Det är inget fel i det. Är det ett fuskjobb från början så måste man självklart göra om allt men jag får inte det intrycket. Är du osäker så lägg upp bilder där man får uppfattning i hur stora sättningar det är.
Tycker det ser ganska ok ut…finns ingen anledning att schakta bort bärlagret där..
Ta bort plattorna och eventuell jordblandad sand i avjämningslager. komplettera med stenmjöl 0/8 och vattna/padda och dra av.
Ta bort plattorna och eventuell jordblandad sand i avjämningslager. komplettera med stenmjöl 0/8 och vattna/padda och dra av.
När du lägger plattorna ska du strö/pudra ( Var inte snål ) cement ca 5 cm in under plattornas skarvar, kallas för torrbruk. cementen brinner av jordfukten. I skarvarna behöver du inte ha cement men går att blanda med lite lätt fuktad stenmjjöl och blir hårt. Det med under gör att dina små odjur till myror inte gräver bort sanden och bosätter sig under plattotna, Stenhårt i skarven, ingen myra gräver där.Jojan111 skrev:
Raka till befintlig sand jämnt efter plattupptag.. Vattna/padda. Gör en höjdsättning och sätt upp lite höjdhjälp/snöre. Lägg ut banor/rör efter höjdsnörena. Komplettera med stenmjöl. Dra av ytorna. Padda. Låt rören sitta. Komplettera med stenmjöl och dra av igen. Ta bort rören och fyll tomrum efter rör. Packa där. Lägg plattor/marksten och därefter foga med önskad fogsand./Jojan111 skrev:
Jag skulle inte rekomendera cement/ jordfuktig betong under plattskarvarna vid läggning av standardplattor/marksten. Det är stor risk att det skapar ojämnheter då ytan förlorar sin elasticitet.J jonaserik skrev:När du lägger plattorna ska du strö/pudra ( Var inte snål ) cement ca 5 cm in under plattornas skarvar, kallas för torrbruk. cementen brinner av jordfukten. I skarvarna behöver du inte ha cement men går att blanda med lite lätt fuktad stenmjjöl och blir hårt. Det med under gör att dina små odjur till myror inte gräver bort sanden och bosätter sig under plattotna, Stenhårt i skarven, ingen myra gräver där.
Däremot är sk inspänning med cement/sandblandning (Jordfuktig betong) i kanterna ett bra alternativ för att förhindra sättning./
Ska inte gå på överkurs nu, men om du lägger plattor på en betongplatta, då finns det noll elasticitet.. Är det då inte bättre att det är/blir bättre bärning eller att det blir stumt under, Det förutsätter att sättunderlaget är paddat ordentligt och det flyttar sig inte när det är under plattorna. Jag har så under Z-sten och kör bilen på, det ligger kvar som från början. Plus att inga myror gräver upp sanden.Allt är upp till var och en och frågar här och får svar av olika utföranden, bra eller dåliga.
absolut. Jag la själv en plattyta i somras i jordfuktig betong (nedkrattad cement i sättlager) det var dock den gången 60*60 * 2 cm tjocka granitkeramikplattor. Montering plattor på betongplatta är något helt annat än läggning plattor på cementinblandad sättsand.J jonaserik skrev:Ska inte gå på överkurs nu, men om du lägger plattor på en betongplatta, då finns det noll elasticitet.. Är det då inte bättre att det är/blir bättre bärning eller att det blir stumt under, Det förutsätter att sättunderlaget är paddat ordentligt och det flyttar sig inte när det är under plattorna. Jag har så under Z-sten och kör bilen på, det ligger kvar som från början. Plus att inga myror gräver upp sanden.Allt är upp till var och en och frågar här och får svar av olika utföranden, bra eller dåliga.
Däremot håller jag med dig om att det kan vara bra vid höga belastningar för att förhindra rörelse, och tex vid trappstegsmontage eller större stenhällar..
Har dock sett en hel mindre lyckade årgärder med jordfuktig betong, och om TS ska lägga tillbaka 35’ plattorna så råder jag honom att använda eventuell cementinblandning endast som inspänning vid kanterna.//
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högsta punkten är vid gräsmattan och vattnet ska ledas ner mot uppfarten..
Vad tror ni om att bakom garaget ha lutning lite åt höger mot huset/gången för sen är lutningen föra det neråt hela vägen mot gatan därifrån?
Och i gången där de är runt 2-3m brett, räcker det med lutningen som går mot gatan eller måste jag ha en viss lutning från garaget och huset också så vattnet går i mitten där, känner att det kanske blir svårt att få lutningen till mitten när det är endast 2-3m bredd. Räcker det med neråt lutning uppifrån o neråt(från gräsmatta till uppfarten).
Tacksam för svar och idéer..
Ytterdörren på huset är då mellan hus och garage. Det gäller att få bort vatten på gångväg. låter du det gå ner mellan garage och hus kan det bli en bra skridskobana där. Tänk om det kan gå att på övre delen luta åt vänster från huset.så du ev kan bli av med vattnet. Bara en tanke i det hela