Unikt namn
Ja som rubriken lyder. Hur gör man på rätt vis?

Ursprungsproblemet är att jag behöver ersätta batteriet i en äldre läsplatta. Batteriet är kopplat till moderkortet i läsplattan mha tre sladdar som är fast lödda.

Jag har med två olika 30w lödpennor försökt smälta loss den svarta sladden men endast lyckats löda loss en bit skin från lillfingret. :(
Trots att jag håller pennan i flera minuter mot lödpunkten så händer det i princip ingenting även om det på bilden ser ut som att jag åtminstonde delvis deformerat lödpunkten.

Jag har kollat någon enstaka klipp på tuben där man ser hur lödtennet smälter på enstaka sekunder, och vad jag förstår borde 30w räcka för detta(?).

Jag har ett par andra lödpennor någonstans i förrådet, men spetsarna på dessa såg ännu risigare ut ände jag provat med.

Misstänker att det är något handhavandefel bakom misslyckanden.
Kretskort med lödda kablar, kopparyta, komponenter och synliga kretsmönster. Tecken på reparation eller modifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utrustningen till mitt förfogande
Två lödkolvar, lödtenn och hjälpande hand med klämmor, på ett metallställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är möjligt att 30W inte räcker. Just jord/spänningskopplingar etc kan vara anslutna till hela plan i kretskortet vilket då gör att du får hela kretskortet som en stor kylfläns vilket gör att det ofta krävs både lite större anläggningsyta i spetsen på lödkolven och kanske kraftigare lödkolv. Det kan gå men du ska även vara medveten om att jo längre du värmer och värmer då alla delar runt om så är det ju större risk att saker går sönder. Därför är det bra att ha lite kraftigare lödkolv så det går fortare och värmen inte hinner spridas lika mycket.
 
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
Jag tror du har för bråttom.
Jag skulle satsat på den till vänster, sett till att spetsen är ordentligt intryckt och sitter fast.
Sedan låtit den stå påslagen i 5-10 minuter (spetsen behöver bli rejält varm för att inte tappa för mycket värme vid avlödningen).
sedan smälta på ordentligt med lödtenn på spetsen, och torkat bort det (för att spetsen ska vara ren).
Sedan med nytt tenn (flytande) på spetsen sett till att med god kontakt värma upp sladden, det borde inte ta mer än 10-15 sekunder innan den kan lossas.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Kretskortet har säkert blyfritt tenn och det kräver mycket värme under kort tid. Så en lödpenna med mycket gods eller med hög effekt krävs.

Men akta så att du inte förstör kretskortet. Dra i tråden när du värmer och sluta direkt den släpper.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Glöm 30W för fabrikslött säger jag bara. Minst det dubbla går det åt, och då riskerar du dessutom att skada andra komponenter, ifall du inte vet vad du gör.

Att hålla på och värma längre med en 30W-kolv, som @Dilato föreslog, är fullständigt förkastligt. Det enda som händer är att både komponenterna och du blir överhettade, om man säger så. Fabrikslödtennet kommer inte att smälta.

Klipp hellre kablarna och skarva dem istället. Ser inte lika snyggt ut men bra mycket enklare — och hälsosammare, både för komponenterna och för dig…
 
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Blyfritt tenn kräver högre temperatur än gammalt tenn med bly i.

Har du testat att ha på lite nytt tenn? Det släpper lättare om man har på lite extra tenn som hjälper till med värmeöverföringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag sa inte att man ska värma länge, vad jag sa var att "det borde inte ta mer än 10-15 sekunder".
 
Man kan använda två lödkolvar samtidigt för att löda loss sladden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
namnbyte
Går det inte och termineringspunkterna inte blivit skadade är det inte mer ström i det där än att du kan klippa kablarna med en offset från varandra, krympslang på, löda ihop med nya batteriets kablar och sen värma krympslangarna.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Som dom säger, klipp tamparna 2 cm eller längre ( bäst ) från lödstället och skarva på dom nya där. och isolera skarvstället
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Unikt namn
Många bra tips, tack för det. Ska samla mod till ett nytt försök imorgon. (y)

Att ge upp och klippa kabeln känns lockande.

Är lite osäker om jag har krympslang som är tillräckligt smal, men får gå igenom gömmorna lite mer noggrant eller kanske ta en tripp till Kjell.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har du EL-tejp går det med, ett par varv räcker gott. ser ut att vara gott om plats.
 
H
Jag har lött mycket.
Spontant ser det ut som du har för liten spets på lödkolven = den kallnar fort när du inte har någon lagrad energi i spetsen och den klarar inte löda bort kablarna. Jag har för mig att jag har 80 watt på på weller som referens.

För att förbättra dina odds, lägg ny lödtenn på lödpennans spets innan du börjar löda bort kablarna så går det bättre
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Se till att spetsen är ren (ta en bit wettex som du blöter och drar av spetsen mot), lägg nytt tenn på spetsen (rejäl blobba) och värm sedan lödstället. Om du har en varmluftpistol så kan du förvärma kortet, sikta på 100-150 grader, då krävs mindre effekt för att smälta lodet. Du kan också använda båda kolvarna. Om du har en bredare spets är det också bra. Se sen noga till att inte kortsluta när det släpper, alternativt klipper du kablarna först.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.