Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Isolation och brandspridning. Enkelisolerade ledare i dosan får inte ligga an mot byggnadsmaterial. Dosorna ska vara självslocknande vid brand och därmed skydda mot spridning av ev brand.
Alltid bra svar Bo tack. Ska isolera bland annat väggen på bilden. Vet att elrören ska ligga närmast väggarna och inte gömmas inne i isoleringen. Elrören som är dragna vertikalt är ju klamrade mot reglarna. Dessa hamnar ju oundvikligen inne i isolerskivorna som ligger kant i kant med reglarna (?)
 
M Mjolnir skrev:
Elrören som är dragna vertikalt är ju klamrade mot reglarna. Dessa hamnar ju oundvikligen inne i isolerskivorna som ligger kant i kant med reglarna (?)
Du drar ju enkelledarna inne i röret så det är helt ok.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Några centimeter in i isoleringen får man acceptera. För normala gruppledningar i bostäder är det inget problem i praktiken, Regeln ger en viss kylning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Noterade att det borrats hål i badrummets dosor för att dra kablarna mellan dessa... Ledarna är synliga, se bilden. Troligtvis för att tidigare ägare inte rivit väggarna i samband med badrumsrenoveringen och därmed inte kunnat dra elrör mellan. De har fräst ut spår och hål i originalväggen och skruvat gipsskiva ovanpå det.

Måste ersättas med nytt? Eller finns annan lösning? Det ska ju isoleras där..
 
  • Elkopplingar, delvis ur kopparrör, trasiga, ledningar exponerade, installationsmaterial, grön och orange plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 st rotdosor som till kommit och passar inte tillsammans med den gröna ( enklergips ) finns inga sidainförningar på dom, Ett par nya dosor gröna som jackas ihop med den som är där. så sak det vara . Den gröna är för att kunna koppla ihop flera dosor efter varandra.
 
J jonaserik skrev:
2 st rotdosor som till kommit och passar inte tillsammans med den gröna ( enklergips ) finns inga sidainförningar på dom, Ett par nya dosor gröna som jackas ihop med den som är där. så sak det vara . Den gröna är för att kunna koppla ihop flera dosor efter varandra.
Då tolkar jag nuvarande installation som felaktig. Vanliga apparatdosor funkar antar jag, hur skiljer sig rotdosorna från apparatdosorna och varför har man just dem ?
 
M Mjolnir skrev:
Då tolkar jag nuvarande installation som felaktig. Vanliga apparatdosor funkar antar jag, hur skiljer sig rotdosorna från apparatdosorna och varför har man just dem ?
Det var enklast och kanske något hen hade i fickan. Rotdosa kan monteras utan att riva hela väggen, det finns inga studsar på sidorna, dom sätts rakt in och låset med vingarna mot gips/trä med vingarna som syns på baksidan. Så kolla upp om du kan ta bort dom och sätta ditt vanliga dosor nu när väggen är öppen.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Då tolkar jag nuvarande installation som felaktig. Vanliga apparatdosor funkar antar jag, hur skiljer sig rotdosorna från apparatdosorna och varför har man just dem ?
Ett annat förslag är att låta senildosorna sitta och dra slang mellan istället. Du behöver förlänga kablarna också.
 
  • Elektriska komponenter, kablar, grön dosa, orange dosor, skador, kretsbrytare, installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Müssli Müssli skrev:
Ett annat förslag är att låta senildosorna sitta och dra slang mellan istället. Du behöver förlänga kablarna också.
Ingen dum ide och täta till utborrade hålen i dosorna med silikon eller liknande, klart godkänt
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen dum ide och täta till utborrade hålen i dosorna med silikon eller liknande, klart godkänt
Tack, det var de "egenborrade" hålen jag tänkte på och hur man i så fall ska fixa dessa. Måste silikonet ha någon minimum temperaturbeständighet?
 
Det är normal rumstemp som är där, så du kan ta vad vill i princip som kladdar och stelnar en del.
 
Fan vad ni är bra. Vad hade man gjort utan er och byggahus forum :cool:
 
M Mjolnir skrev:
Fan vad ni är bra. Vad hade man gjort utan er och byggahus forum :cool:
Frågat någon annan;);)
 
Kosta på "riktiga" dosor, dom kan du även vrida fästringen på, på rotdosan är den fast. Och vrida på fästringen kan man ibland vilja för att få rätt passning. Dessutom får du automatiskt absolut rätt avståns mellan dosorna vilket är lite si och så när man sätter ROT-dosor sida vid sida.
Riktiga dosor hakar man i varandra så både avstånd och centrumlinjen stämmer automatiskt.
Och det handlar knappast om pengar https://www.jula.se/catalog/el-och-...ionsmateriel/apparatdosor/apparatdosa-412011/
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kosta på "riktiga" dosor, dom kan du även vrida fästringen på, på rotdosan är den fast. Och vrida på fästringen kan man ibland vilja för att få rätt passning. Dessutom får du automatiskt absolut rätt avståns mellan dosorna vilket är lite si och så när man sätter ROT-dosor sida vid sida.
Riktiga dosor hakar man i varandra så både avstånd och centrumlinjen stämmer automatiskt.
Och det handlar knappast om pengar [länk]
Kommer renovera badrummet framåt så tänker att vi tar det då snyggt och rätt från start.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.