Hej har en ctc 107 från 2010 som har stannat. Troligen avfrostningsuret som behöver bytas till en kostnad på 9000:-.
Funderar på om man ska laga eller byta utedelen till 610m innedelen är tidigare byt till ecozenith 255.

Är det värt att laga en 13 år gammal 107 och hoppas den går några år till. Är det fler grejer som brukar strula på dessa när de börjar bli till åren?
Eller ska man satsa på ett byte?
 
H
Köp en ny. Köp en luft vatten som har gas i mellan ute innedelen. Vid fel eller stömavbrott så slipper du då oroa dig att det fryser radiatorvatten i utedelen.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Blir ju en ctc isåfall eftersom innedelen är utbytt redan. Vet ej om den gas imellan innedel och utedel?
Fick en kalkyl att jag skulle tjäna in runt 4200kwh/år med en ny, låter mycket kan det stämma?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
De flesta luft-vatten pumpar i Sverige har vatten mellan ute och innerdel. Finns ingen anledning att ha gas om du inte bor i Norrland.
Ofta blir det lite sjävcirkulation och med väl isolerade rör ut är detta inget problem utan tvärtom får du en effektivare värmeöverföring.
 
S Sebastian Ceder skrev:
Blir ju en ctc isåfall eftersom innedelen är utbytt redan. Vet ej om den gas imellan innedel och utedel?
Fick en kalkyl att jag skulle tjäna in runt 4200kwh/år med en ny, låter mycket kan det stämma?
Jag har själv två relativt nya ctc pumpar, i ena installationen kör jag en i255 som innerdel. Jag kan tänka mig att den stora skillnaden är att en 400 eller 600 maskin går ner till -22 och levererar upp till 65c vatten, samt såklart en del bättre i cop. Med rätt storlek på utedel så klarar den hela behovet. Min anläggning har tex inte konsumerat en enda kw i elpatron/tillskott. Men det beror nog på vart i landet du bor.
 
  • Gilla
danne888
  • Laddar…
Jag bor nere i Småland. Huset är 130-140kvm vi hade en årsförbrukning på 19300kwh/år. Nu när elpriset är som det är så har vi kommit ner till 16600kwh/år men då har vi 17,5-18,5 grader inne och korta duschar.

Byter man så vill man ju komma ner en bit i förbrukning
 
Ja 19300 kWh/år är en mycket hög förbrukning för ett normalt hus med värmepump i södra Sverige. Har ni el-bil, spa-bad, pool eller liknande? När är huset byggt och isolerat?
 
J Josth skrev:
Ja 19300 kWh/år är en mycket hög förbrukning för ett normalt hus med värmepump i södra Sverige. Har ni el-bil, spa-bad, pool eller liknande? När är huset byggt och isolerat?

Nej ingen pool eller någon elbil dock elgolvvärme i ett badrum.
Huset är byggt 1969 vinden tilläggsisolerade vi nu i höstas.
 
Ok. Mystiskt. Er totala elförbrukning borde ligga på runt 14000-15000 kWh/år med en EcoAir 107 och 21 °C inne. Hade varit intressant om man kunnat läsa ut alla temperaturer som värmepumpen arbetar med för att se hur den fungerat men det går ju inte om den har stannat nu. Svårt läge men kanske det är bäst att byta till en ny värmepump då(?) Tyvärr är det väldigt lång leveranstid på nya värmepumpar.
 
Med en äldre pump så handlar det väl mkt hur man använder (och vilka mängder) sitt varmvatten. Jag antar att en 107 med 255 innerdel får köra rätt hårt på övre delen av tanken med elpatron och har ni ställt in den på tex hög varmvatten produktion bör den ju sluka en hel del. Och så kan det säkerligen diffa mjt beroende på inställningarna. Med en modernare och rätt dimensionerad pump är det inga problem för den att hantera både varmvatten och radiatorvatten med pumpen. Du kan ju kolla hur många kwh elpatron den har konsumerat. Använd kod 0014 i service så får du maximalt med info.
 
Jo det är ju den höga förbrukning som gör mig tveksam till att den gamla pumpen är helt frisk.
Jag har fått tag i en 610m som kan installeras om 2v om jag beställer mig
 
J Josth skrev:
Ok. Mystiskt. Er totala elförbrukning borde ligga på runt 14000-15000 kWh/år med en EcoAir 107 och 21 °C inne. Hade varit intressant om man kunnat läsa ut alla temperaturer som värmepumpen arbetar med för att se hur den fungerat men det går ju inte om den har stannat nu. Svårt läge men kanske det är bäst att byta till en ny värmepump då(?) Tyvärr är det väldigt lång leveranstid på nya värmepumpar.

Lite uppdatering tvekar fortfarande om jag ska laga den gamla eller byta till ny.
Om det är fel på avfrostningsuret som jag fått pris på stämmer då att den bara stannar när det är lite kallare ute? Jag bröt nämligen strömmen till den i torsdags och den går fortfarande.
Är det någon som är duktig på att se om det är vettiga inställningar på innedelen? Känns ju som att något är del med våran förbrukning?
 
Har du fått tag på en som du kan få om 2 veckor så hade jag bytt. Slipper du oroa dig för när den nuvarande går sönder. De nyare pumparna klarar även kylan bättre än de gamla, vilket borde göra en hel del på årsförbrukningen.

Har själv en 610m och 360 innerdel och är nöjd.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.