Vi har en trekammarbrunn med markbädd och jag har märkt att det är el indraget till en av ”rören” som sticker upp. Jag antar att det är en pump av något slag, men jag är verkligen inte insatt. Vad kan det vara för någonting annars?
 
  • Grön kompostbehållare med lock av, träd, gräs, staket, snöfläckar, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun plastkruka med vatten och virat elektriskt kabelsnöre inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en pumpgrop efter trekammaren, den ska pumpa lakvattnet till infiltrationen som då brukar vara en bit bort. Normalt om bädden ligger straxx efter brunnen så rinnser det självr ut i bädden. Mycket mäjligt att du har en brunn till någonstans på tomten. Titta efter om det finns några gula eller gröna rör aom 11 cm tjocka. Som en vatning så fungerar inte den pumpen.tamparna hänger i luften. Det ser även ut att vara mycket vatten i den, nivån är för hög för att vara bra. det kan beror på flera saker pumpen går inte, infiltrationen full p.g.a att vattnet i den inte sjunker undan då grundvattennivån är hög. Men som sagt, troligyvis är infiltrationen på en högre höjd och då behövs pumpen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Kopplingsdonen och kabel är sönderbrända och av fel sort för den kabeltypen.
Så det ska åtgärdas om det finns pump som inte fungerar.
 
Ok, ja anledningen till att jag ens öppnade och kollade här var för att gammal eldragning var så dålig att vi fick stänga av elen i garaget helt och jag antar att den elen också går hit. Men som du säger så har den här pumpen antagligen inte gått ändå med tanke på hur sladdarna sitter.

vilken typ av företag kan jag höra av mig till för att få hjälp med detta?
 
  • Gilla
xr4x4
  • Laddar…
En elektriker kan kolla upp det och koppla ihop på rätt sätt. Det kan vara att pumpen är trasig med. Gå ut och leta efter om det finns rör upp ur marken någonstans. Nu är lilla brunnen full och då är det svårt att se om det är en koppling och en slang ( den är undet matk ) som det pumpas ut i.

PS lite neretill vänster under härvan av kabeln så går det ut en slang, den har en blå rand på sig, då finns det en infiltration någonstans en bit bort på tomten. Den kan ligga jämns med marken eller som en kulle ovanpå.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En elektriker kan kolla upp det och koppla ihop på rätt sätt. Det kan vara att pumpen är trasig med. Gå ut och leta efter om det finns rör upp ur marken någonstans. Nu är lilla brunnen full och då är det svårt att se om det är en koppling och en slang ( den är undet matk ) som det pumpas ut i.

PS lite neretill vänster under härvan av kabeln så går det ut en slang, den har en blå rand på sig, då finns det en infiltration någonstans en bit bort på tomten. Den kan ligga jämns med marken eller som en kulle ovanpå.
Bädden ligger alldeles intill som en kulle, det faktum att detta inte fungerar talar för att detta antagligen inte har fungerat på ca 7år för jag tvivlar på att de tidigare ägarna har rört detta. Kan själva systemet fungera OK utan att pumpen funkar?
 
N
Man ser ju kullen till vänster på bilden. Eftersom kullen är högre behövs pumpen för att lyfta vattnet dit. Eftersom du inte verkar ha haft något problem med översvämning/stopp i avlopp verkar det ju fungera att bli av med vattnet ändå men frågan hur länge.
Jag skulle definitivt kolla upp det innan det blir värre problem.
 
millenjo millenjo skrev:
Bädden ligger alldeles intill som en kulle, det faktum att detta inte fungerar talar för att detta antagligen inte har fungerat på ca 7år för jag tvivlar på att de tidigare ägarna har rört detta. Kan själva systemet fungera OK utan att pumpen funkar?
Beror på när tråden i bilden "brann" av, så del av tiden har den säkert fungerat.
 
N Nalleman64 skrev:
Man ser ju kullen till vänster på bilden. Eftersom kullen är högre behövs pumpen för att lyfta vattnet dit. Eftersom du inte verkar ha haft något problem med översvämning/stopp i avlopp verkar det ju fungera att bli av med vattnet ändå men frågan hur länge.
Jag skulle definitivt kolla upp det innan det blir värre problem.
Tack för svar!

Jag tror helt enkelt det bästa är att be en avloppsentreprenör komma ut och bedöma läget så jag vet precis vad jag måste göra. Tack så mycket!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
millenjo millenjo skrev:
Bädden ligger alldeles intill som en kulle, det faktum att detta inte fungerar talar för att detta antagligen inte har fungerat på ca 7år för jag tvivlar på att de tidigare ägarna har rört detta. Kan själva systemet fungera OK utan att pumpen funkar?
Då har du lite tur med att nivån i stora och lilli brunen är lite högre än infiltrationsrören i bädden, det har runnit själv dit det ska. Troligtvis är stora brunnen full till max, man ska kunna se röret som kommer från huset, lyft på det stora svarta locket och se. I samband med kontollen av pumpen ska du beställa en tömning, när bilen har römt ska du fylla upp brunnen, har du eget vatten eller kommunalt, det går år ca 3 m3 så pass på så du inte tömmer din brunn. Detta för att som nu har du säker en slamflykt och det blir när brunnan är proppfull.Det skulle ev behövas rensas upp i infiltrationsrören med, Men prata med spolbilen om det, dom kan detta.
 
J jonaserik skrev:
Då har du lite tur med att nivån i stora och lilli brunen är lite högre än infiltrationsrören i bädden, det har runnit själv dit det ska. Troligtvis är stora brunnen full till max, man ska kunna se röret som kommer från huset, lyft på det stora svarta locket och se. I samband med kontollen av pumpen ska du beställa en tömning, när bilen har römt ska du fylla upp brunnen, har du eget vatten eller kommunalt, det går år ca 3 m3 så pass på så du inte tömmer din brunn. Detta för att som nu har du säker en slamflykt och det blir när brunnan är proppfull.Det skulle ev behövas rensas upp i infiltrationsrören med, Men prata med spolbilen om det, dom kan detta.
J jonaserik skrev:
Då har du lite tur med att nivån i stora och lilli brunen är lite högre än infiltrationsrören i bädden, det har runnit själv dit det ska. Troligtvis är stora brunnen full till max, man ska kunna se röret som kommer från huset, lyft på det stora svarta locket och se. I samband med kontollen av pumpen ska du beställa en tömning, när bilen har römt ska du fylla upp brunnen, har du eget vatten eller kommunalt, det går år ca 3 m3 så pass på så du inte tömmer din brunn. Detta för att som nu har du säker en slamflykt och det blir när brunnan är proppfull.Det skulle ev behövas rensas upp i infiltrationsrören med, Men prata med spolbilen om det, dom kan detta.
Tack så väldigt mycket för bra info, uppskattas verkligen!
 
När du är klar med allt och det är som det ska, kom tillbaka med info vad som gjorts, då blir det ett avslut på tråden. Lycka till.
 
  • Gilla
millenjo
  • Laddar…
Det kan även vara en brunn för att sänka grundvattnet, har själv en sån vid min slamavskiljare. Den är till för att hindra grundvatten nivån bli för hög så att vatten tränger in i slamavskiljaren alternativt lyfter den. Jobbar lite på våren hos oss. Kan vara så att det funkar utan för dig.

min pump pumpar ut vattnet i ett dike i närheten, kolla det…
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Innebär det faktum att sladden brunnit att hela sladden behöver bytas eller kan jag bara klippa den en bit? Innebär brunna sladdar att pumpen är trasig eller kan den ha klarat sig?
 
millenjo millenjo skrev:
Innebär det faktum att sladden brunnit att hela sladden behöver bytas eller kan jag bara klippa den en bit? Innebär brunna sladdar att pumpen är trasig eller kan den ha klarat sig?
I ditt fall beror det med största sannolikhet på fel kopplingsklämmor till dina kablar.
Så kabeln bör kunna användas.
Om pumpen fungerar märker du när elkopplingen är lagad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.