F Fideliox skrev:
Lyxigt med telerör som går upp på vinden!

Jag förstår egentligen kanske det räcker med 1 kabel till ett sovrum då jag kan använda antennutaggen i de andra. Men det hår inte på kontoret direkt. Självklart får jag ha en switch, tänkte sätta i garaget.
Förstår att du tänkte sätta den i garaget.

Fördelen med att ha den på vinden tyckte vi var dels kortare kablar att dra till varje uttag och dels färre kablar upp till vinden.

Dum fråga men går inte alla teleuttag förr eller senare en sväng upp på vinden? De ska ju förbi dörrposter mm.
 
F
K Klass0n skrev:
Förstår att du tänkte sätta den i garaget.

Fördelen med att ha den på vinden tyckte vi var dels kortare kablar att dra till varje uttag och dels färre kablar upp till vinden.

Dum fråga men går inte alla teleuttag förr eller senare en sväng upp på vinden? De ska ju förbi dörrposter mm.
Jo det förstod jag och det har du rätt i!
Jag vet faktiskt inte om de går i taket eller golvet tyvärr.
 
F Fideliox skrev:
Jo det förstod jag och det har du rätt i!
Jag vet faktiskt inte om de går i taket eller golvet tyvärr.
Jag mätte ganska noga avståndet till några uttag från trappan till vinden och sen var det bara att gräva sig ner i lösullen. Du kan ju prova!
Dammit och jävligt men har du tur så hittar du rör!

(Sen är det ju lite lurigt vilka om det är el eller tele i rören, kör någon en dragstång nedifrån kan man försöka höra och känna vilket rör den är i.)
 
F
K Klass0n skrev:
Jag mätte ganska noga avståndet till några uttag från trappan till vinden och sen var det bara att gräva sig ner i lösullen. Du kan ju prova!
Dammit och jävligt men har du tur så hittar du rör!

(Sen är det ju lite lurigt vilka om det är el eller tele i rören, kör någon en dragstång nedifrån kan man försöka höra och känna vilket rör den är i.)
Ja har dock skivor ovanpå isoleringen så får såga ut ett hål då kanske?
Vit kabel, röd plugg, trä och isolering i ett dunkelt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
F Fideliox skrev:
Vi kommer äntligen få fiber detta året och jag planerar lite för hur nätverksdragningen ska bli. Har ett ganska standard Älvsbyhus från 2005, ca 140 kvadrat totalt, enplan och det är tyvärr inte så bra förberett för dragning. Först en planritning:
[bild]

Fibern ligger till tomten upp i högra hörnet, strax utanför garaget. Nu har jag inte haft entreprenören här ännu så det är ju inte spikat var fibern ska in. Men om jag får önska så blir det i garaget. Då tänkte jag sätta grejerna på en hylla där tillsammans med router och switch (med PoE). och dra en ganska grovt rör upp på vinden i garaget så man får plats med iaf 10st nätverkskablar eller något i den stilen. Sedan från vinden då tänkte jag distribuera kablar till olika rum så att säga, och åtminstone en accesspoint i gästrummet och en i vardagsrummet. Min dröm ser ut ungefär såhär:
[bild]

Men det är nog lättare sagt än gjort, man vill ju gärna få det snyggt också!
I vardagsrummet är det inget problem egentligen då vi har antennuttag för tvn (som ej används) så det är ju lätt att bara dra nätverkskablen där. I sovrummen blir det lite knepigare. Alla sovrummen har telejack idag förutom ett. Men jag har undersökt en del. Jag tror jacken är seriekopplade idag då det går 2 kablar i varje uttag och drar jag i en kabel så rör det sig i resten av uttagen. Det hade ju varit schysst att dra nätverk i dessa istället, men jag tror det blir fasligt tight tyvärr? Och dessutom så behöver jag ju kommer in i ett av rören från början från vinden. Jag hittade en gammal ritning på huset och ritade in uttagen där. (På vänstra sidan där så har man satt ett extra uttag som inte är med på ritningen här)
[bild]

Uttaget längst till höger sitter precis vid kylskåpet. Kanske man kunder dragit det bakom där?
[bild]

Men jag vet inte, pula in totalt 4-5 kablar är kanske helt omöjligt?
Kanske inte helt nödvändigt med uttag i master bedroom och i rummet till i vänsterhörna på ritningen kan jag ju också använda antennuttag. Det är framförallt i rummet till höger om badrummet (badkaret) som ett uttag behövs och ett uttag på kontoret.

Annars, vad är alternativet mot telejacken? Kan man borra hål i innerväggen från vinden, pula ner en flexslang(en styv slang kanske går men rör går nog inte pga begränsad takhöjd) och sedan borra hål i innerväggen och lyckas fiska ut slangen? Det förutsätter ju att det inte finns kortlingar också i väggen vilket jag inte vet om det gör. Det låter väldigt knepigt att lyckas med det också? Annars kan man ju göra det lätta för sig, borra hål i hörna i taket och ha den utanpåliggande, men det är ju sådär snyggt.

Sen angående rör/kabelgenomföringar, bör man täta dessa på något särskilt sätt för att undvika t ex kondens i vägg och dylikt? Jag tänkte ju sätta 2 accesspunkter t ex, borrar bara hål rakt genom taket och sätter en rörbit, borde jag täta det på något vis? Förstör ju fuktspärren med hål i plasten?

Vad är era förslag? Hur hade ni gjort?
Vad tänker du dig för nätverksprodukter?

Du har inte funderat på att även dra kablage för tex PoE-kameror?

Vet du att fibern kommer där du tror? Jag trodde nämligen den skulle komma i gatan men den låg på baksidan tomten.

Jag håller på hemma med exakt det du planerar för med ungefär samma förutsättningar. Jag tar det pö om pö allt eftersom behov uppstår eller de rum jag renoverar.
 
T Tompafix skrev:
Om det är 16mm rör kan du få in två kablar om det är en slimad variant. Vad har du för isolering i taket idag? Om du ska hitta innerväggarna så lär du ju plocka bort den...
3st cat6 commscope netconnect lyckades jag peta fram 7m i ett 16mm så sent som förra veckan :D
 
Använd rör för telejack och se till att trixa till så att (om du har) arbetsrum och barnens rum kan få en direktkabel mellan routern vid fibern och uttaget. Alla andra prylar tycker jag själv kan gå på wifi eller genom en extra router. Men ska barnen spela så kommer de vilja ha bästa möjliga nät...

Sätt fiber in och router där den kan sitta gömd, i närheten där de flesta (eller viktigaste) telekabelrör mynnar. Sätt den inte "bakom TVn" eller "bakom hatthyllan" som jag ser i så många hus med efterindragen fiber. Det är oftast usla ställen att ha en sladdhärva som ska leda till resten av huset, flera "lådor" och strömkopplingar.

Jag skulle säga att där du inte hittar telerör, lägg skiten löst på vinden, borra ett så litet hål som möjligt och fra en utanpåliggande kabel från innertak ned till golv utefter ett dörrfoder eller liknande. Eller i/bakom garderober etc.

Jag har dragit tunn nätverkskabel så jag har i ganska många rum i huset. Men mitt hus byggdes då det inte ens fanns el... :D
 
F
O Ossian K Olsson skrev:
Vad tänker du dig för nätverksprodukter?

Du har inte funderat på att även dra kablage för tex PoE-kameror?

Vet du att fibern kommer där du tror? Jag trodde nämligen den skulle komma i gatan men den låg på baksidan tomten.

Jag håller på hemma med exakt det du planerar för med ungefär samma förutsättningar. Jag tar det pö om pö allt eftersom behov uppstår eller de rum jag renoverar.
Jag vet var det ligger på tomten men ej var det ska dras in. (se bild i mitt öppningsinlägg) Ska ha möte med entreprenören under våren. Jag vet inte riktigt hur behjälpliga de är kring önskemål osv. Nej övervakning är inte intressant. 8 ports poe switch sedan 2 st unify ap light och sedan kabeln till tv och kontor samt sovum. Just till sovrummen är inte högsta prio direkt.

J JohanLun skrev:
Använd rör för telejack och se till att trixa till så att (om du har) arbetsrum och barnens rum kan få en direktkabel mellan routern vid fibern och uttaget. Alla andra prylar tycker jag själv kan gå på wifi eller genom en extra router. Men ska barnen spela så kommer de vilja ha bästa möjliga nät...

Sätt fiber in och router där den kan sitta gömd, i närheten där de flesta (eller viktigaste) telekabelrör mynnar. Sätt den inte "bakom TVn" eller "bakom hatthyllan" som jag ser i så många hus med efterindragen fiber. Det är oftast usla ställen att ha en sladdhärva som ska leda till resten av huset, flera "lådor" och strömkopplingar.

Jag skulle säga att där du inte hittar telerör, lägg skiten löst på vinden, borra ett så litet hål som möjligt och fra en utanpåliggande kabel från innertak ned till golv utefter ett dörrfoder eller liknande. Eller i/bakom garderober etc.

Jag har dragit tunn nätverkskabel så jag har i ganska många rum i huset. Men mitt hus byggdes då det inte ens fanns el... :D
Problemet är att det inte finns någon mynning till telerören, de ligger gömda i väggarna nånstans. Jag vill ju sätta det i garaget så man slipper se det men blir en hel del långa kabeldragningar till resten av huset. Dessutom är garagets vind betydligt mer otillgänglig än husets. Typ en "kryp" vind.

Men om man borrar hål från tak till boyta, behöver jag isolera röret på något vis för att undvika kondens? Behöver superlångt borr?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.