G Gabbe1 skrev:
Allt handlar om förutsättningar, prioriteringar och personliga behov.
De flesta skriver nog under på att det är bekvämare med en högre placerad ugn, jag har det själv i min bostad.
Men i mitt fritidshus valde jag att ha ugnen under hällen till förmån för att ha diskmaskinen högre monterad. En enkel prioritering när jag tänker på hur många minuter i veckan jag tar ut/in något i ugnen jämfört med diskmaskinen.
[bild] [bild]
Har en liknade lösning med upplyft DM och ugnen under bänkskivan dock förskjuten 60cm så ugnen inte stör hällen. klockrent.
 
Jag har flyttat in i hus med ugn i högskåp, och jag tycker det är värdelöst. Det stjäl arbetsyta, och är obehagligt och bökigt för oss som är kortare. Jag får passa mig från att råka lägga armarna på den heta ugnsluckan när jag sätter i eller tar ut något ur ugnen. Dessutom sitter mikrovågsugnen ovanför ugnen, vilket är olämpligt eftersom man då ofta hanterar varm mat och varma vätskor ovanför ansiktshöjd. Vi kommer bygga om köket.
 
Vi har ugn i högskåp, men jag ser inga stora för eller nackdelar. Det handlar mycket om personliga val. Vi har de flesta bakprylarna i lådorna under ugnen vilket för oss känns logiskt ordnat. I lådorna under hällen har vi stek/kokredskap, stekpannor och kastruller. Har även ett grytskåp och hörnkarusell några meter bort från hällen. Rent praktiskt tycker jag inte att det spelar någon roll vart i köket redskapen förvaras så länge de är lättillgängliga.

När 2 eller fler jobbar i köket kan det ibland vara trevligt att ha fri access till ugnen utan att be någon som fixar tex såser på hällen att flytta på sig. Inte jättevanligt, men det inträffar.

En inbyggnadsugn skall i normaldrift kylas av chassifläkten, men går den på hög värme eller pyrolys blir även omgivningen varm. Högskåpen har ventilation i bakplanet, medan bänkskåpen ofta saknar självdrag. Kan tänka mig att hällen i bänkskåp med ugn under vid några få tillfällen får det varmare än vad som är bra för dess elektronik.

Hur mycket bänkyta köket behöver är personligt. Bänkytor blir lätt uppställningsytor som samlar prylar och damm. Jag tycker att det lätt ser skräpigt ut med jättemycket prylar som står framme. Kaffekokare, vattenkokare, brödrost, degblandare, riskokare, mikro etc. Andra tycker att mycket prylar på arbetsbänken är hemtrevligt.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Allt handlar om förutsättningar, prioriteringar och personliga behov.
De flesta skriver nog under på att det är bekvämare med en högre placerad ugn, jag har det själv i min bostad.
Men i mitt fritidshus valde jag att ha ugnen under hällen till förmån för att ha diskmaskinen högre monterad. En enkel prioritering när jag tänker på hur många minuter i veckan jag tar ut/in något i ugnen jämfört med diskmaskinen.
[bild] [bild]
Ja! Låter mycket klokt! Synd faktiskt att jag inte gjorde en ordentlig undersökning innan renoveringen. Tror jag hade gjort mycket annorlunda då. Det är inte små summor pengar som man lägger på att renovera och när man sen blir missnöjd då svider det verkligen :(
 
Blicka framåt och njut av att du får ett nytt kök istället för att gräma över dig vad du kunde gjort annorlunda. Ugn under häll fungerar hur bra som helst och har gjort det i alla tider. Att ha ugnen i ett skåp tar ju antingen förvaringsyta från bänken eller ifrån ett skafferi och i värsta fall både och.
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Blicka framåt och njut av att du får ett nytt kök istället för att gräma över dig vad du kunde gjort annorlunda. Ugn under häll fungerar hur bra som helst och har gjort det i alla tider. Att ha ugnen i ett skåp tar ju antingen förvaringsyta från bänken eller ifrån ett skafferi och i värsta fall både och.
Ja :( är ju det rätta att blicka framåt :( försöker så gott jag kan men ibland rinner det över. Behöbver jobba på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.