Hej på er,
Idag blev det ett impulsköp av ett äppelträd för 89:90 på Lidl :)
Saken är den att jorden hos mig är fortfarande så pass hård och inte grävvänlig och undrar nu hur jag ska förvara trädet tills dess att jag kan plantera det där det ska stå? Bor i Skåne så kan troligtvis plantera inom några veckor. Kan jag plantera trädet i en stor kruka så länge eller blir det helt galet? Är helt novis i trädgårdsskötsel så tar tacksamt emot tips.
Hälsningar
Åsa
 
  • En låda öppnad med broschyr om äppelodling, blommor och träd, vit inredning, trägolv, möjligtvis köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställ det kallt i krukan det står i. Inte i rumsvärme.
 
  • Gilla
Åsa Edman och 1 till
  • Laddar…
Köpte också träd på Lidl idag. I och med att de inte stod i ordentlig kruka utan typ barrotade med lite jord inslagna i plastfolie, så satte jag de i lite större krukor och ner i källaren där det är frostfritt. Två av mina hasselträd hade knoppar så tänkte att det var säkrast, bor i zon 4.
 
  • Gilla
Åsa Edman
  • Laddar…
Stick hål i plasten och låt trädet stå i vatten ett dygn innan du planterar det i kruka, när det är dags att plantera ut det, så är det bra att det får härda sig en vecka innan. (lyfta ut det på dagen och ta in över natten)
 
  • Gilla
Åsa Edman
  • Laddar…
H HeyJon skrev:
Köpte också träd på Lidl idag. I och med att de inte stod i ordentlig kruka utan typ barrotade med lite jord inslagna i plastfolie, så satte jag de i lite större krukor och ner i källaren där det är frostfritt. Två av mina hasselträd hade knoppar så tänkte att det var säkrast, bor i zon 4.
Tack för tips. Satte också min i lite större kruka och in i (den kalla) gäststugan:)
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Hur går det för era träd? Jag köpte ett äppelträd och ett körsbär, äppelträdet är i gång med nya knoppar men körsbäret har inget hänt med än, hoppas det också kommer igång!
 
Skåne: Jag skulle ändå låta trädet stå utomhus i skugga och vindskyddat med frostskydd runt roten. Skulle undvika omplantering om den redan står i kruka även om krukan är för liten. Är den barrotad skulle jag duscha rötterna och löst packa in dem. Bör kunna planteras inom 1-2 veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.