Några tappra blåmesar har hackat upp ett hål i vår 120 år gamla fasad. Har någon möjligen en gammal tjärad planka att sälja eller tips på var jag kan få tag i en i Stockholms området. Stort tack
 
  • Hustak med is som hänger från kanten, grått, disig himmel, trägren till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåvåningshus med svart träfasad, stora fönster, grönska framför och parkerad cykel under disig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jakend skrev:
Några tappra blåmesar har hackat upp ett hål i vår 120 år gamla fasad. Har någon möjligen en gammal tjärad planka att sälja eller tips på var jag kan få tag i en i Stockholms området. Stort tack
Går det inte bara ta en ny planka och tjära in då ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Går det inte bara ta en ny planka och tjära in då ?
Tack för snabbt svar. Fasaden är drygt hundra och i kärnvirke. Kommer ta många, många år innan den nya plankan smälter in.
 
Ta en brädlapp som legat och blivit grå. Ta sedan en bra olja, typ watco timberguard, och blanda med kimrök och pensla på. Upprepa tills du får lagom matchande svärta som fasaden har. Tror det kan smälta in hyfsat bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Absolut inte. Såna där konstifika oljor blir aldrig likadana som tjära och inte fungerar de heller ihop med tjäran när ni tjärar hela fasaden nästa gång.

Spika dit en ny bräda av bra kvalitet. Ta litet tjära och blanda med denaturerad sprit (eller hembränt) och stryk på som grundning. Ta sedan vanlig tjära och koka den en stund på låg värme i en plåtburk på eld eller gaslåga utomhus på säkert avstånd från allt brännbart. För att få den tjockare så den bildar ett tjockt lager likt det gamla. Blanda i litet kimrök (eller sot ur vedpannan) för att få rätt färg. Tjära ett varv eller två med det.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 5 till
  • Laddar…
Vad tror du om att bränna brädan med en gasolbrännare först?
 
Håller med Heimlaga om man nu vill dölja lagningen...

Jag personligen tycker man kan fira lagningen... och under 30 år eller vad det tar innan det jämnar ut sig kan man peka på lagningen och säga "Det där har jag gjort!"

/ATW
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
J Jakend skrev:
Vad tror du om att bränna brädan med en gasolbrännare först?
Jag tror inte det gör någon nytta. Tjäran får bara sämre fäste.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Håller med Heimlaga om man nu vill dölja lagningen...

Jag personligen tycker man kan fira lagningen... och under 30 år eller vad det tar innan det jämnar ut sig kan man peka på lagningen och säga "Det där har jag gjort!"

/ATW
Jag tycker också det: En 100 år gammal fasad behöver rimligen lagas. Så länge man gör det på samma sätt så kommer det smälta in i patinan med åren
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.