yoloboi skrev:
On du har möjlighet att du ska försöka prata med en terapeut. Alternativt fokusera på sånt som gör dig glad och ger dig energi.

Vad gäller ugnen finns hur många alternativ som helst: inbyggd under spishäll, i ett högskåp, en fristående uppe på arbetsbänken, en vedeldad murad ugn inomhus eller utomhus, ingen ugn alls... du ser att det inte finns rätt eller fel.

Jag gjorde mitt kök förra året och satte den under spishällen, för jag personligen gillar inte högskåpsvarianten.
Så sant! Var väldigt inställd på att det rätta var att ha ugnen i wtt högskåp men det är verkligen sant det su skriver. Blev nyfiken på varför du inte gillar att ha ugnen i högskåp, får jag fråga varför? :)
 
Vi har ugn i ett högskåp, helt perfekt, viktigt att det finns avställningsyta i närheten, t.ex köksö. Under hällen har vi ett 80 cm bred modul med 3 st lådor. Där har vi alla kastruller, grytor och stekspadar.

Men, allt går ju att ändra. Ett kök skruvas normalt sett ihop av stommar, sen väljer man vad man vill ha för inredning i stommarna. Det går att skruva loss och byta ut, inga problem, så länge man håller sig till standardmått och inget kufiskt.

Det låter helt galet med heltäckande matta i köket. Det hade vi inte ens på 80-talet när jag växte upp. Kök, tvättrum och badrum hade plastmatta, resten heltäckning. Är din man engelsman, de har ju heltäckningsmatta även i toaletten, blä tycker jag.

Sen är väl ett kök inget att få ångest över. Släpp det och njut av lägenheten istället, använd köket i 6 månader och gör en lista på sådant som absolut inte fungerar. Fixa till det. Det är lätt att få beslutsångest när man gör något stort och en massa beslut om ditt och datt måste tas, placering av lampor, färg på väggar, höjd över golv osv. SÅ länge det inte blir helt tokigt så spelar det ingen större roll.

/S
 
S steve5432 skrev:
Vi har ugn i ett högskåp, helt perfekt, viktigt att det finns avställningsyta i närheten, t.ex köksö. Under hällen har vi ett 80 cm bred modul med 3 st lådor. Där har vi alla kastruller, grytor och stekspadar.

Men, allt går ju att ändra. Ett kök skruvas normalt sett ihop av stommar, sen väljer man vad man vill ha för inredning i stommarna. Det går att skruva loss och byta ut, inga problem, så länge man håller sig till standardmått och inget kufiskt.

Det låter helt galet med heltäckande matta i köket. Det hade vi inte ens på 80-talet när jag växte upp. Kök, tvättrum och badrum hade plastmatta, resten heltäckning. Är din man engelsman, de har ju heltäckningsmatta även i toaletten, blä tycker jag.

Sen är väl ett kök inget att få ångest över. Släpp det och njut av lägenheten istället, använd köket i 6 månader och gör en lista på sådant som absolut inte fungerar. Fixa till det. Det är lätt att få beslutsångest när man gör något stort och en massa beslut om ditt och datt måste tas, placering av lampor, färg på väggar, höjd över golv osv. SÅ länge det inte blir helt tokigt så spelar det ingen större roll.

/S
Det är bara så synd att jag inte undersökte saken närmare innan renoveringen för då hade det nog blivit annorlunda idag! Mitt kök som jag renoverade typ U-format så det var bökigt med måtten. Var his en granne som hade renoverat sitt kök och gjorde mitt som hennes, FEL gjort av mig! I mitt kök som jag renoverade fanns ett högskåp för ugn och micro. Tänkte verkligen inte på det på något sätt alls utan det var en sjävklarhet för mig stt ha ugnen under hällen då jag är uppvuxen med en fristående spis hemma och tänkte bara inte på att ha kvar den gamla konstellationen tyvärr:(. Det var en kompis som sa de till mig när renoveringen var klar att det är bekvämt med en ugn i arbetshöjd och det var då jag insåg att jag gjort ett misstag som mådde skit för under en lång period. Och det dödar som sagr min längtan till att flytta in till lägenheten, känner ingeb vilja eller lycka alls :(. Gjorde köket som min grannes - Nu har jag ett högskåp (ändå??? Tänker att man skipper ugn i högskåp för att vinna arbetsyta) med 55 cm bredd och ugnen under hällen tyvärrr! Har tänkt på att försöka fixa men hyr mycket än jag tänker på att lösa det så blir det fel i och med att stommarna är för trånga som de är idag. Behöver kapa av 5cm av bänkskivan och över- och underskåp för stt få ugnen högt placera, kanske går att lösa, men stommarna under hällen är 60, kanske tom 58 cm breda så kanske kommer se tokigt ut! Vet inre blir inte klar i tankarna hur mycket än jag tänker tror det kommer behöva resultera i en ny renovering för att få det som jag vill och det kommer vi vänta med i i alla fall 10 år vad jag tror. Gällande matta - vi bor i Turkiet, mannen är härifrån. Här har de klinkersgolv över hela huset pga värmen och hab tycker det är mer bekvämt att gå på mattorna söger han :) De flesta här har heltäckningsmattor i både korridor och kök, vissa i alla rum vilket för mig är helt fel och knasigt. Blev en lång text, ursäkta för det!! ☺️
 
Redigerat:
Bah. Det finns inget rätt eller fel. Bara sånt som funkar — för den som ska använda det.

Om hela familjen är kortare än 150-160 cm är det förstås en tokig idé med ugn i högskåp. Samtidigt har de allra flesta tvåmetersmänniskorna ugn och spis på golvet enligt standardbygge 1A, och de klarar sig utan att svälta ihjäl med ryggskott framför ugnsluckan.

Det finns inte minsta skäl till att ha ångest för att det blev si och inte så. Det finns gott om viktigare saker att ägna sin möda åt. Jag är t ex tacksam över att jag har ett kök, särskilt när jag ser bilderna från jordbävningsområdena i Turkiet.
 
Y yasdem skrev:
mer bekvämt att gå på mattorna söger han :) De flesta här har heltäckningsmattor i både korridor och kök, vissa i alla rum vilket för mig är helt fel och knasigt. Blev en lång text, ursäkta för det!! ☺️
Klart att mannen ska ha mjukt under fötterna - Köp tofflor till honom ;)
 
ricebridge ricebridge skrev:
Bah. Det finns inget rätt eller fel. Bara sånt som funkar — för den som ska använda det.

Om hela familjen är kortare än 150-160 cm är det förstås en tokig idé med ugn i högskåp. Samtidigt har de allra flesta tvåmetersmänniskorna ugn och spis på golvet enligt standardbygge 1A, och de klarar sig utan att svälta ihjäl med ryggskott framför ugnsluckan.

Det finns inte minsta skäl till att ha ångest för att det blev si och inte så. Det finns gott om viktigare saker att ägna sin möda åt. Jag är t ex tacksam över att jag har ett kök, särskilt när jag ser bilderna från jordbävningsområdena i Turkiet.
Är faktiskt inget annat än sant det du säger! Har blivit böttre nu efter jordbävningen då jag försökt fokusera på att vara tacksam istället för att klaga och har också insett att jag kan förlora allt jag äger på nolltid. Jag vet inte, hoppas bara på att kunna komma över det och att tanken inte slår mig för när den väl gör det blir det jobbigt för mig och det är något som jag behöver bearbeta och jobba på. Skönt ändå att få höra att det inte är ett så stort problem som jag upplever det vara.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Klart att mannen ska ha mjukt under fötterna - Köp tofflor till honom ;)
Haha men precis vad jag tänkte!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.