Hej jag ska lägga ett pergo laminat golv i hallen, köket och sovrummet.

Jag kommer inte lägga golvet flytande utan rummen kommer avskiljas med tröskel men jag undrar hur man lägger det för att få det att se sammanhängande ut igenom alla 3 rummen?

Börjar man från köket sen ut i hallen när man kommer dit och sen så fortsätter man bara så in i köket igen osv som om det hela var ett stort enda rum? Vilket rum ska jag börja med?
Köket eftersom det e störst? Eller hallen eftersom det är sammanhängande med både köket och sovrummet? Är väldigt tacksam för tips.

Golvet kommer läggas i ljusets rikting från fönstren i sovrummet och köket, har bifogat planritningen .

Tack för er tid
 
  • Enkel planskiss av lägenhet med vardagsrum, kök, sovrum, hall och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det spelar ingen roll vart du börjar. Det kommer ju ända avgränsas med trösklar.
 
Ja jag förstår vad du menar men det spelar väl visst roll hur man börjar lägga det eftersom man vill ju det ska se ut som om det är flytande eller hänger ihop liksom. Börjar man på fel sätt så måste man lägga en massa mer yta baklänges som ska vara krångligare eller missar jag något här?

Nu e kanske denna bilden inte helt perfekt exempel då det är brädgolv där alla brädor e lika långa och inte behöver skäras till men tror den ger en uppfattning om hur jag menar med att rummen hänger ihop.
 
  • Interiör, trägolv övergår till klinker, tröskel, dörröppning, skuggspel, hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade börjat med hallen eftersom den påverkar alla andra tre rummen.
Om du behöver lägga baklänges nånstans så är inte det så krångligt med golv från Pergo.
 
Det spelar ju fortfarande ingen roll. Varför skulle det behövas läggas bakifrån?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
W Wrongthinker skrev:
Börjar man på fel sätt så måste man lägga en massa mer yta baklänges som ska vara krångligare eller missar jag något här?
Du får väl noga mäta ut hur djup (korta avståndet) brädan du ska börja med ska vara så att du slipper lägga baklänges.
Väggen uppåt i ritningen finns ju både i vardagsrum och kök så där ska det ju vara lika djupa brädor.
När du kommer till köksdörren så är det ju hyfsat lätt att mäta storleken på brädan du ska börja med mot garderoberna.

Kräver att du noga mäter i alla rum först för att bli säker på att du ingenstans får en mycket smal bräda mot någon vägg.

Är hallen tillräckligt bred för att uppfylla instruktionens krav på minsta brädlängd, minsta avstånd mellan brädskarvarna etc.?
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag hade börjat med hallen eftersom den påverkar alla andra tre rummen.
Om du behöver lägga baklänges nånstans så är inte det så krångligt med golv från Pergo.
Tack för svar, ska jag då lägga golvet på detta sätt som på ritningen och sedan lägga resterande baklänges i köket och sedan fortsätta som vanligt i sovrummet?
 
  • Ritning av en lägenhet med vardagsrum, kök, sovrum och badrum. Enkel, schematisk och stilren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men om du ska ha trösklar så behöver du ju inte lägga baklänges. Men då får du istället mäta dig fram hur bred första delen ska vara i köket för att det sen ska linjera med golvet där det möts i hallen.

Jag har lagt sådär en gång med helt sammanhängande golv men utan trösklar.
 
  • Gilla
Wrongthinker
  • Laddar…
maah maah skrev:
Ja men om du ska ha trösklar så behöver du ju inte lägga baklänges. Men då får du istället mäta dig fram hur bred första delen ska vara i köket för att det sen ska linjera med golvet där det möts i hallen.

Jag har lagt sådär en gång med helt sammanhängande golv men utan trösklar.
Alright tusen tack för svar
 
Dra ett rakt sträck mellan vardagsrummet genom hallen in i sovrummet. Sen har du något att mäta ifrån.
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.