Kommer göra om innertaket och funderar på fuktspärrren. Huset är byggt -59 och har ett innertak
som består av gips, folie (Al), spontade brädor, isolering, isoleringsmatta.
Ovan det är det kallvind.

Om jag nu skall isolera om och och delvis lyta innertaket till snedtak på halva arean, hur bör
jag då göra med fuktspärren på den gamla innertaksarean?

Är folie ok (jag har inte tänkt byta gipset på det som blir kvar av innertaket så folien är ju kvar där)
eller skall jag köra med plast där också?

Lägger jag det ovanpå spontenisåfall? (hur gör man då kring takstolarna?)
 
ingen med tips?
 
Då du inte dirket drunknar i svar så gör jag ett försökt... :)

Om du låter den gammal folien (men kanske lika bra att byta?) vara kvar så ska den nya plasten överlappa folien med 30cm.. Tejpa det tätt. Tänk på att mot ytterväggen så ska det också överlappa..

I sned taket så gör du som Isover elller paroc rekomenderar (se deras web för beskrivningar)..
Runt takstolar får du också tejpa.. Lite pyssel med andra ord.
 
man tackar och bockar,

Men hur gör man lämpligast på den ytan där det gamla innertaket skall vara kvar.
Där tänkte jag inte byta gipset och folien kommer alltså vara kvar mellan gipset och sponten.

Är det ok med gammal folie, eller är det en fuktspärr som inte längre är brukbar, och allså behös bytas mot plast?
(eller kompletteras med plast?)
 
nja Den fungerar nog fint, finns nog inget bästföre datum... Den verkar inte skadad eller nåt?
 
nejdå, den verkar ganska intakt.
Foliet fungerar lika bra som plast alltså?
Eftersom jag ändå plockar undan isoleringen, så hade det varit rätt tillfälle om något bör göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.