Ja, det finns ju lite olika lösningar.

Hittade nu denna fiberkonverter liggandes i förrådet, helt oanvänd faktiskt, men 10 år gammal.

Ethernet till fiberkonverterare med strömadapter och fyra RJ45-portar för nätverksanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde ju kunna fungera som switch, behöver ju inte använda fiberporten på baksidan. Men då krävs ett vägguttag 230 volt i garaget förstås.

Att splitta upp kabeln till 2 uttag med två par per anslutning och köra 100 Mbit verkar ju vara en enkel lösning, nu tog jag dock sista RJ45 uttaget i Routerns som sitter i andra änden.

Men där har jag eluttag och skulle kunna placera miniswitchen i den ändan om jag splittar kabeln.

Fast det blir kanske lite mer framtidsäkert med miniswitchen i garaget, kanske blir det fler saker som behöver kopplas upp i framtiden. Får väl fixa till ett 230 volts vägguttag där den isåfall ska sitta.
 
S Superrobban skrev:
Ja, det finns ju lite olika lösningar.

Hittade nu denna fiberkonverter liggandes i förrådet, helt oanvänd faktiskt, men 10 år gammal.

[bild]

Borde ju kunna fungera som switch, behöver ju inte använda fiberporten på baksidan. Men då krävs ett vägguttag 230 volt i garaget förstås.

Att splitta upp kabeln till 2 uttag med två par per anslutning och köra 100 Mbit verkar ju vara en enkel lösning, nu tog jag dock sista RJ45 uttaget i Routerns som sitter i andra änden.

Men där har jag eluttag och skulle kunna placera miniswitchen i den ändan om jag splittar kabeln.

Fast det blir kanske lite mer framtidsäkert med miniswitchen i garaget, kanske blir det fler saker som behöver kopplas upp i framtiden. Får väl fixa till ett 230 volts vägguttag där den isåfall ska sitta.
Trist begränsa LAN till 100mbit. Det är ju inte snabbt nog ens för WAN
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Trist begränsa LAN till 100mbit. Det är ju inte snabbt nog ens för WAN
Jaaa... För en solcellsanläggning och en elbilsladdare så kan jag lova att det räcker med 100 MBps. ;)

Skulle tom bli förvånad om interfacet är snabbare än så. Om man ens tänkt på det, snarare än att ha tagit den billiga vägen, så har man garanterat fokuserat på driftsäkerhet snarare än hastighet, och där vinner fast ethernet enkelt över snabbare standarder. (10 MBps lär också fungera alldeles utmärkt, och är extremt störtålig, men det finns inte billiga implementationer av den som inte också stöder 100 MBps, och stödet hos utrustning i andra änden kan börja svaja.)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jaaa... För en solcellsanläggning och en elbilsladdare så kan jag lova att det räcker med 100 MBps. ;)

Skulle tom bli förvånad om interfacet är snabbare än så. Om man ens tänkt på det, snarare än att ha tagit den billiga vägen, så har man garanterat fokuserat på driftsäkerhet snarare än hastighet, och där vinner fast ethernet enkelt över snabbare standarder. (10 MBps lär också fungera alldeles utmärkt, och är extremt störtålig, men det finns inte billiga implementationer av den som inte också stöder 100 MBps, och stödet hos utrustning i andra änden kan börja svaja.)
Kört min router 14 dagar nu sedan ny firmware och restart. Noll packet drops, eller error på samtliga av mina gigabit LAN portar så vette fan on det du. Men visst är man säker på man aldrig kommer ha en annan klient där så är det ju bara köra på
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kört min router 14 dagar nu sedan ny firmware och restart. Noll packet drops, eller error på samtliga av mina gigabit LAN portar så vette fan on det du. Men visst är man säker på man aldrig kommer ha en annan klient där så är det ju bara köra på
Nej det är klart att 1GBps fungerar i ett korrekt nät. Inte tu tal om det. Men när man bygger utrustning för slutanvändare så tar man naturligtvis gärna i lite extra för att få marginal för de tillfällen när det inte är ett korrekt draget nät. (T ex om inte alla par är korrekt terminerade. Tro mig, det är fortfarande vanligare än vad man kan tro.)

Så att man skulle ha lagt extra pengar för att få en funktionalitet (1 GBps) som ändå inte tillför kunden något, och dessutom ökar risken för problem det håller jag för otroligt.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej det är klart att 1GBps fungerar i ett korrekt nät. Inte tu tal om det. Men när man bygger utrustning för slutanvändare så tar man naturligtvis gärna i lite extra för att få marginal för de tillfällen när det inte är ett korrekt draget nät. (T ex om inte alla par är korrekt terminerade. Tro mig, det är fortfarande vanligare än vad man kan tro.)

Så att man skulle ha lagt extra pengar för att få en funktionalitet (1 GBps) som ändå inte tillför kunden något, och dessutom ökar risken för problem det håller jag för otroligt.
När jag gjorde egna nätverkskablar till mina Unifi G3 Flex fick jag göra om dessa flera gånger. De visade aldrig 1 gbit i controllern. Tredje eller fjärde försöket så sket jag i det.

Visade sig efteråt att nätverkskortet i G3 flex bara är 100 mbit så det var aldrig fel på kablarna. Så kan man köra en 1080p kamera med 100 mbit borde en värmepump klara det. Annars måste värmepumptillverkarna anlita bättre programmerare..
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej det är klart att 1GBps fungerar i ett korrekt nät. Inte tu tal om det. Men när man bygger utrustning för slutanvändare så tar man naturligtvis gärna i lite extra för att få marginal för de tillfällen när det inte är ett korrekt draget nät. (T ex om inte alla par är korrekt terminerade. Tro mig, det är fortfarande vanligare än vad man kan tro.)

Så att man skulle ha lagt extra pengar för att få en funktionalitet (1 GBps) som ändå inte tillför kunden något, och dessutom ökar risken för problem det håller jag för otroligt.
Jag säger inte emot dig. MEN man vet hur det är. En vacker dag hamnar det en konsument på den där linan man bara trodde det skulle sitta en dum IOT på ;)
 
O Ossian K Olsson skrev:
När jag gjorde egna nätverkskablar till mina Unifi G3 Flex fick jag göra om dessa flera gånger. De visade aldrig 1 gbit i controllern. Tredje eller fjärde försöket så sket jag i det.

Visade sig efteråt att nätverkskortet i G3 flex bara är 100 mbit så det var aldrig fel på kablarna. Så kan man köra en 1080p kamera med 100 mbit borde en värmepump klara det. Annars måste värmepumptillverkarna anlita bättre programmerare..
Syns ju i routern om inte annat.

Netzwerkschnittstelle-Fenster, Datenverkehr-Statistiken, Diagramme, Knöpfe, "link ok" Statusanzeige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag brukar alltid testa med iperf också att jag når 950 mbit som är max för 1 gigabit
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag säger inte emot dig. MEN man vet hur det är. En vacker dag hamnar det en konsument på den där linan man bara trodde det skulle sitta en dum IOT på ;)
Visst. Och är det dags att uppgradera... ;)

Som man säger om optimering: Don't do it. At least, don't do it yet. ;)
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Visst. Och är det dags att uppgradera... ;)

Som man säger om optimering: Don't do it. At least, don't do it yet. ;)
By once cry once, yadda, yadda.
 
Det är ju inte så mycket nätverkstrafik till en växelriktare för solel och laddbox.

Framgår inte heller vad det är för hastighet på Ethernet portarna i någon av dessa prylar.

På växelriktaren står det RJ45 LAN-port

På laddboxen står det att Ethernet connector must be of short type. Förmodar att det är trångt, så en kontakt utan långt brytskydd avses troligen, har inte fått laddboxen ännu.


Den lilla miniswitchen jag har liggandes har endast 100 Mbps portar, så jag får prova och se om det funkar bra.

Det är tydligen OCPP 1.6 de pratar med varandra, det ska möjligöra att laddboxen endast laddar när det finns solel att tillgå.

Däremot står det att jag måste sätta fasta IP-adresser på dessa utrustningar, och det måste göras i routerns DHCP-inställningar.

Förmodar att jag hittat rätt i Sagemcom routen som jag har:
Skärmdump av gränssnitt för nätverksinställningar, reserverade IP-adresser, MAC-adresser, aktiveringsknappar, Sagemcom branding.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Jag har samma problem. Löste det med en vanlig konsumentrouter som jag matar via PoE ejector (har en PoE switch centralt). Då får jag fyra RJ45 uttag i garaget + trådlöst nätverk.

Överkurs:
Eftersom jag kör OpenWRT i routern passade jag även på att göra om WAN-uttaget till LAN uttag (då får jag ett uttag extra) samt taggade RJ45 uttag på eget VLAN, så att omvandlaren och garagedatorn bara kommer åt Internet och inte andra prylar på interna nätverket.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
By once cry once, yadda, yadda.
Problemet är att när man jämför aktiv utrustning i lite svår miljö med helt passiv utrustning så blir tyvärr den aktiva sällan "buy once". Snarare, "buy once, twice, three times etc. as the equipment breaks..."

Inte för att det antagligen blir ett stort problem här. De flesta garage är, eller kan göras ganska snälla, men att passiv utrustning ofta har en fördel när det kommer till pålitlighet och tillgänglighet är svårt att komma ifrån. Ibland så fäller det avgörandet.
 
Z Zakalwe skrev:
Jag har samma problem. Löste det med en vanlig konsumentrouter som jag matar via PoE ejector (har en PoE switch centralt). Då får jag fyra RJ45 uttag i garaget + trådlöst nätverk.
Så länge som du bara bygger nätverk och inga möbler till dem så har jag inga problem med en sådan lösning...

;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.