Enligt tillverkaren av Demidekk fasadfärg, ska den gå fint att med rätt underarbete måla på husfasad tidigare målad med linolja -
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Främst kikat på Demidekk infinity.

Lite speciell situation, men vi vill undvika färgtyper innehållandes lösningsmedel. Demidekk lär i princip dunsta vatten då den torkar(?)
 
I Itlm skrev:
Enligt tillverkaren av Demidekk fasadfärg, ska den gå fint att med rätt underarbete måla på husfasad tidigare målad med linolja -
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Främst kikat på Demidekk infinity.

Lite speciell situation, men vi vill undvika färgtyper innehållandes lösningsmedel. Demidekk lär i princip dunsta vatten då den torkar(?)
Linojlefärg innehåller inte "lösningsmedel". Den innehåller linolja och pigment.
Linolja kommer från olja av oljeväxten Lin, en blå blomma.
Extra renad linolja används som matolja, brukar finnas i de flesta matbutiker.
Gammaldags linoljefärger innehåller naturliga pigment, de flesta med låg miljöpåverkan.

Linoljefärg är den absolut mest miljövänliga färgtypen, gjord på naturliga råvaror.

Ibland behöver linoljefärg spädas, då används balsamterpentin, ett destillat från barrträd. En förhållandevis "snäll" produkt, jämfört med lacknafta som görs av råolja (fossil olja).

De färgtyper med lösningsmedel som du oroar dig för, är nog alkydoljefärger, som späds med lacknafta.

Det här innehåller Demidekk: (Taget från databladet)

Innehåller 3-iodo-2-propynyl butylcarbamate (IPBC), 1,2-benzisotiazol-3(2H)-on (BIT)
och C(M)IT/MIT (3:1). Kan orsaka en allergisk reaktion. Varning! Farliga respirabla
droppar kan bildas vid sprejning. Inandas inte sprej eller dimma.
Ytterligare information : Innehåller konserveringsmedel: IPBC, C(M)IT/MIT (3:1)
Utgivningsdatum/Revisionsdatum

Demidekk är liksom de flesta färger hälsovådligt och skadligt för vattenlevande organismer.

Ovanstående kemiska föreningar Butylcarbamate och benzisotiazol är en kraftfulla biocid, som dödar alger och mikroorganismer, och som bl.a. används i pesticider och herbicider.

Var glad att du har ett hus målat med linoljefärg!

Det är förhållandevis enkelt att underhålla linoljefärg.
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
I Itlm skrev:
Enligt tillverkaren av Demidekk fasadfärg, ska den gå fint att med rätt underarbete måla på husfasad tidigare målad med linolja -
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Främst kikat på Demidekk infinity.

Lite speciell situation, men vi vill undvika färgtyper innehållandes lösningsmedel. Demidekk lär i princip dunsta vatten då den torkar(?)
Välkommen till forumet @Itlm!
Fortsätt med linoljefärg på din fasad, du kan stryka den helt utan lösningsmedel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Ibland kan man få blåsor under färgen när man målar över linolja med akrylat.

linoljemåla eller inte beror snarare på hur mycket tid man har. Måla med linolja tar längre tid och måste målas om tidigare.

Oavsett vad du väljer så se till att göra ordentligt underarbete.
 
I Itlm skrev:
Enligt tillverkaren av Demidekk fasadfärg, ska den gå fint att med rätt underarbete måla på husfasad tidigare målad med linolja -
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Främst kikat på Demidekk infinity.

Lite speciell situation, men vi vill undvika färgtyper innehållandes lösningsmedel. Demidekk lär i princip dunsta vatten då den torkar(?)
Jotun/Demidekk skriver själva så här:
"
Fråga 6: Kan man måla över linoljefärg med DEMIDEKK?
Svar: Vid övermålning av gammal linoljefärg finns det alltid risk för så kallade linoljeblåsor. Linoljeblåsor uppstår på trä som tidigare varit behandlat med linolja, lasyrer innehållande linolja eller linoljefärger utan reaktiva pigment som zink- och blyvitt. På grund av hydrolyseringsreaktion (sker i närvaro av fukt) bryts linoljan ned och återgår till flytande fas och därmed blir vidhäftningen till underlaget reducerad. När linolja åldras bryts den ned mer och mer vilket gör att allt eftersom tiden går så ökar risken för blåsbildning.

Då orsaken till blåsbildningen beror på den underliggande linoljans instabilitet kan denna typ av blåsor uppstå oavsett färgtyp som används ovanpå, även om man enbart målar med linoljebaserade produkter. På alla våra emballage varnar vi för risken med linolja i underlaget. Det innebär att det inte är någon ökad risk för blåsor om man väljer att måla över ytan med DEMIDEKK kontra andra fabrikat eller att fortsätta med linoljefärg. Det finns också fördelar med att istället välja en produkt som kulörstabil och har ett bra skydd mot mögel."
https://emagasin.jotun.se/de-vanligaste-fragorna-om-utomhusmalning/

Nu har jag Demidekk själv men då hela färgsystemet dvs både grundfärg samt täckfärgen.
I ditt fall skulle jag fortsätta med linolja...precis som andra skriver.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Linojlefärg innehåller inte "lösningsmedel". Den innehåller linolja och pigment.
Linolja kommer från olja av oljeväxten Lin, en blå blomma.
Extra renad linolja används som matolja, brukar finnas i de flesta matbutiker.
Gammaldags linoljefärger innehåller naturliga pigment, de flesta med låg miljöpåverkan.

Linoljefärg är den absolut mest miljövänliga färgtypen, gjord på naturliga råvaror.

Ibland behöver linoljefärg spädas, då används balsamterpentin, ett destillat från barrträd. En förhållandevis "snäll" produkt, jämfört med lacknafta som görs av råolja (fossil olja).

De färgtyper med lösningsmedel som du oroar dig för, är nog alkydoljefärger, som späds med lacknafta.

Det här innehåller Demidekk: (Taget från databladet)

Innehåller 3-iodo-2-propynyl butylcarbamate (IPBC), 1,2-benzisotiazol-3(2H)-on (BIT)
och C(M)IT/MIT (3:1). Kan orsaka en allergisk reaktion. Varning! Farliga respirabla
droppar kan bildas vid sprejning. Inandas inte sprej eller dimma.
Ytterligare information : Innehåller konserveringsmedel: IPBC, C(M)IT/MIT (3:1)
Utgivningsdatum/Revisionsdatum

Demidekk är liksom de flesta färger hälsovådligt och skadligt för vattenlevande organismer.

Ovanstående kemiska föreningar Butylcarbamate och benzisotiazol är en kraftfulla biocid, som dödar alger och mikroorganismer, och som bl.a. används i pesticider och herbicider.

Var glad att du har ett hus målat med linoljefärg!

Det är förhållandevis enkelt att underhålla linoljefärg.
Helt sant att linoljefärg inte innehåller lösningsmedel är det ju inte, många menar ju att den ska spädas med terpentin vid grundmålning.

Men, instruktionerna skiljer sig mellan olika fabrikat.

Ottoson anger att färgen ska spädas med rå linolja, alternativt liten mängd terpentin vid första strykning på obehandlat trä, och kan anses lösningsmedelsfri vid underhållsmålning: https://ottossonfarg.com/malning-med-tre-strykningar-pa-nytt-obehandlat-tra-utomhus/

EoC däremot anger att spädning ska ske med 30% lacknafta vid första strykning och 15 vid mellanstrykning. https://www.eoc.se/att-mala-med-linoljefarg

Varför denna skillnad? Ottoson är en mer traditionell färg baserad på kokt linolja och mår då bra av tillsatts av rå linolja som kan gå in i träet. EoC är däremot baserad på rå linolja och har bra inträngning redan från början, men behöver spädas för att bli mer lättstruken.
 
H hapazard skrev:
Helt sant att linoljefärg inte innehåller lösningsmedel är det ju inte, många menar ju att den ska spädas med terpentin vid grundmålning.

Men, instruktionerna skiljer sig mellan olika fabrikat.

Ottoson anger att färgen ska spädas med rå linolja, alternativt liten mängd terpentin vid första strykning på obehandlat trä, och kan anses lösningsmedelsfri vid underhållsmålning: [länk]

EoC däremot anger att spädning ska ske med 30% lacknafta vid första strykning och 15 vid mellanstrykning. [länk]

Varför denna skillnad? Ottoson är en mer traditionell färg baserad på kokt linolja och mår då bra av tillsatts av rå linolja som kan gå in i träet. EoC är däremot baserad på rå linolja och har bra inträngning redan från början, men behöver spädas för att bli mer lättstruken.
Men nu handlar väl tråden om underhåll/ommålning av en tidigare linoljemålad fasad och då är det väl enklast och bäst att fortsätta med linoljefärg?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I kemin på högstadiet fick jag lära mig att även vatten defintionsmässigt är ett lösningsmedel.
 
Vi har en fasad som varit målad med linolja under måååånga år. Förra ägarna valde att skrapa fasaden och istället måla med någon plastfärg.

Nu tio år senare när vi bor i huset kan vi konstatera rejäl blåsbildning på vissa håll, färgsläpp och att virket ser ut att kanske inte må så bra på vissa ställen.

Vi budgeterar och planerar för att återställa hela fasaden till linoljemålad så snart det bara går.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I kemin på högstadiet fick jag lära mig att även vatten defintionsmässigt är ett lösningsmedel.
Praktiskt tycker jag inte det lösningsmedlet passar på TS fasad då TS inte använder slamfärg.

Kanske räcker det med att stryka den befintliga fasaden med linolja för att återfå kulör och glans, det vore väl det snabbaste, billigaste och resurssnålaste?
 
F fribygg skrev:
Praktiskt tycker jag inte det lösningsmedlet passar på TS fasad då TS inte använder slamfärg.

Kanske räcker det med att stryka den befintliga fasaden med linolja för att återfå kulör och glans, det vore väl det snabbaste, billigaste och resurssnålaste?
Nej, det tycker inte jag heller. Mitt inlägg var mera en kommentar på användandet av ordet lösningsmedel i betydelsen supergiftig vätska i färg.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men nu handlar väl tråden om underhåll/ommålning av en tidigare linoljemålad fasad och då är det väl enklast och bäst att fortsätta med linoljefärg?
Tagga ner.

Jag betonar bara att linoljefärg betyder olika saker beroende på tillverkaren.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, det tycker inte jag heller. Mitt inlägg var mera en kommentar på användandet av ordet lösningsmedel i betydelsen supergiftig vätska i färg.

Och ska man vara korrekt används inte vattnet (främst) som lösningsmedel varken i latex eller slamfärger, de är suspensioner.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.