K Karl-E skrev:
Finns det el, r. Det tänkt att ha någon värmekälla under vintern?
Finns ingen värmekälla idag, men har tänkt sätta in ett enklare element, som sagt behöver bara vara ett par grader plus på vintern.

Detta är lite för att jag ska slippa ha sambons övervintrande blommor i "verkstaden" ;)


/Jocce
 
A Avemo skrev:
Reglarna är köldbryggor som man slipper om man lägger isoleringen i två skikt med korsande reglar. Av den orsaken är 95 + 45 bättre än 145. Sedan kan man lägga plast mellan de två skikten och göra elinstallationer utanför utan att behöva punktera plasten. Men det verkar lite överdrivet i en friggebod. Man tar så mycket av utrymmet då. Jag skulle nog inte lägga mer än 95 mm isolering på de väggarna.

Det sitter innerpanel i taket. Är det ingen isolering ovanför den? Med lite tur finns det redan isolering i taket. Och gör det inte det skulle jag ta ner panelen och isolera ovanför den för att inte sänka taket. Golvet är antagligen det bökigaste att isolera eftersom man inte kommer in under och stugan ligger ganska platt på marken.
Gällande taket så måste jag kolla hur det ser ut. Inte kollat ännu.
Gällande golvet, klarar man sig om man inte isolerar det eller blir det helt waste då?


/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Gällande golvet, klarar man sig om man inte isolerar det eller blir det helt waste då?
Isolering i väggar och tak gör ju nytta även om golvet är oisolerat. Om man klarar sig kan du bara bedöma själv. Men troligen har du råd. Det går att värma huset även om det är helt oisolerat. Men det kostar mer energi.
 
Jag har en Jabo Smara som är isolerad med cellulosa, 70mm i väggar och 140 i tak, och 120mm mineralull i golvet. Boden är frostsäkrad under vintern och värms ofta upp till normal innetemp, och mängden isolering duger alldeles utmärkt.
I ert fall hade jag satsat på cellulosa och nöjt mig med 70 eller kanske till och med ännu mindre, med tanke på att frostfritt är ert enda krav och utrymmet är begränsat. Det är något dyrare än mineralull, men skillnaden på en liten bod är inte stor, och man får flera fördelar för den lilla extra kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.