Vilken vedklyv anser ni vara den bästa av de där små som tar längder på 50 cm och är enfas, pris 4-6000 kr?
Vill ju gärna att kolven inte ska gå alltför sakta och att den ska vara stark och pålitlig med hygglig kvalitet.
Finns ju en mängd olika tillverkare av såna klyvar.
 
Mats-S
Hej, jag har en dubbelverkande Split 500, klarar typ allt som du kan tänka dig. Extremt kraftig och driftsäker. Enda underhållet är att kolla hydraloljan några ggr per säsong. Eftersom den är dubbelverkande så är den otroligt effektiv, minimalt med "dökörningar" fram och tillbaka :)

Jag har haft min i typ 15-20 år, så jag har ingen koll på vart man kan köpa den. Har sett att man säljer en del sådana här på nätauktioner mm för typ 2500-3000.
httpsimage3marktplatznetdebs000000000000283561jpg-800x800.jpg
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hej, jag har en dubbelverkande Split 500, klarar typ allt som du kan tänka dig. Extremt kraftig och driftsäker. Enda underhållet är att kolla hydraloljan några ggr per säsong. Eftersom den är dubbelverkande så är den otroligt effektiv, minimalt med "dökörningar" fram och tillbaka :)

Jag har haft min i typ 15-20 år, så jag har ingen koll på vart man kan köpa den. Har sett att man säljer en del sådana här på nätauktioner mm för typ 2500-3000.
[bild]
Automatisk återgång?
 
Mats-S
K Klabbis 3000 skrev:
Automatisk återgång?
Nej, man manövrerar den med en spak på sidan som man lyfter för högergång, sänker för vänstergång, mittläget är neutralläget.
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
galento
Vi har en gammal klyv köpt på Rusta för längesen och den har vi använt
väldigt mycket , dock är den ju inte lika snabb som Faxe men orken är det
inte fel på. Är likadan som på bilden nedan ( kopierad bild från länken )
Har den stående på ett bord så man kan stå rak och klyva , och har plats
runt för att lägga upp en omgång kubbar.

Hälften av den utlovade kraften (testfakta.se)

_BINARY_11465.pdf (testfakta.se)

_BINARY_10587.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Klyvar i den prisklassen verkar vara tillverkade enligt samma "mall".
De jag använt återgår när man släpper spaken, vilket väl är automatiskt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
galento
Började klyva lite idag men det läckte mer än i fjol vid kolvstången så jag tog isär den och får se om man kan byta tätningar.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Klyvar i den prisklassen verkar vara tillverkade enligt samma "mall".
De jag använt återgår när man släpper spaken, vilket väl är automatiskt.
Ja de flesta är snarlika och har automatisk återgång men fanns tydligen en här i tråden där systemet var dubbelverkande så man behövde köra tillbaka den med en annan spak. Känns inte så smidigt.
 
galento galento skrev:
Började klyva lite idag men det läckte mer än i fjol vid kolvstången så jag tog isär den och får se om man kan byta tätningar.
Okej, återkom gärna här i tråden om hur det gick att byta tätningarna.
 
K Klabbis 3000 skrev:
Ja de flesta är snarlika och har automatisk återgång men fanns tydligen en här i tråden där systemet var dubbelverkande så man behövde köra tillbaka den med en annan spak. Känns inte så smidigt.
Fast den klöv ju åt det hållet också så du kan nästan komma upp i dubbla klyvhastigheten vilket borde vara en stor fördel.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
K Klabbis 3000 skrev:
Ja de flesta är snarlika och har automatisk återgång men fanns tydligen en här i tråden där systemet var dubbelverkande så man behövde köra tillbaka den med en annan spak. Känns inte så smidigt.
Du har nog missuppfattat det.
Den klyver på bägge hållen.
Klyv en bit.
Stanna.
Lägg i en ny bit och klyv på returen
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
C
A Argastesnickaren skrev:
Den klyver på bägge hållen.
Ha ha, trodde som @Klabbis 3000, men det är ju uppenbart från bilden nu när du säger det. Vilken bisarr konstruktion. :rofl:(y)
Dock blir den ju betydligt svagare åt ena hållet.

Det är väl inte så najs så att den går utan att man måste hålla in spaken - så att man kan ladda ena sidan medans den självmant klyver den andra?
 
A Argastesnickaren skrev:
Du har nog missuppfattat det.
Den klyver på bägge hållen.
Klyv en bit.
Stanna.
Lägg i en ny bit och klyv på returen
Ja, jag ser det nu. Ouppmärksamt av mig att missa det, sorry
 
Mats-S
K Klabbis 3000 skrev:
å man behövde köra tillbaka den med en annan spak. Känns inte så smidigt.
Som jag skrev så är det samma spak, du för den uppåt eller neråt, så jo, det är smidigt :)
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Mats-S
C cpalm skrev:
Vilken bisarr konstruktion. :rofl:(y)
Dock blir den ju betydligt svagare åt ena hållet.
Nej, den är inte betydligt svagare åt ena hållet, klyven är urstark åt bägge hållen (5 ton). Den smalare kilen tar man för dom värsta vrångbjörkarna eller stubbar.
På vilket sätt är konstruktionen bisarr?
C cpalm skrev:
Det är väl inte så najs så att den går utan att man måste hålla in spaken - så att man kan ladda ena sidan medans den självmant klyver den andra?
Nope, det sätter säkerhetskraven stopp för ... kanske bra det, hellre lite längre klyvtid än att förlora en hand eller arm :cry:
 
Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.