Hej!
Ska limma rispapper eller mullbärspapper på hobbyglas/plexiglas. Vad ska jag använda för lim?

Tacksam för all input!
 
Två frågor, hur hårt behöver det sitta? Och gör det något om plexiglaset blir skadat av ev lösningsmedel i limmet?

Jag har använt "3M Spray Mount" för att limma fast ark av papper på ömtålig plast. Dock vet jag inte om dess lösningsmedel gör att baksidan/plexiglaset blir fult.

Annars kanske du först kan testa vanligt klart PVA ("skollim") först och se om det fungerar. Det går ju att ta bort om det blev fel, inom rimlig tid skall sägas...
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Börja med tapetklister? Går garanterat bort om det inte blir bra. Gör eget av socker, stärkelse (potatismjöl typ) och vatten.
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
namnbyte
Använder vanlig mjölk för att fästa pappersetiketter på glasburkar, kanske värt att testa... På glas fäster det som berget, tills om det blir blött
 
  • Gilla
Bjelkan och 1 till
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Två frågor, hur hårt behöver det sitta? Och gör det något om plexiglaset blir skadat av ev lösningsmedel i limmet?

Jag har använt "3M Spray Mount" för att limma fast ark av papper på ömtålig plast. Dock vet jag inte om dess lösningsmedel gör att baksidan/plexiglaset blir fult.

Annars kanske du först kan testa vanligt klart PVA ("skollim") först och se om det fungerar. Det går ju att ta bort om det blev fel, inom rimlig tid skall sägas...
Tack! 3M spray mount lät intressant. Det ska limmas på båda sidor av hobbyglaset, så det enda jag kräver är att det inte lyser igenom limrester genom själva pappret. Är det lätt att få en tunn och jämn hinna med 3M limmet. Har inte bestämt papper än men tänker så det inte lyser igenom om limmet skulle mot förmodan lägga sig ojämnt. Då kanske tjockare papper skulle hjälpa.
Jag vill att det ska sitta hyffsat hårt och nej, det gör nog inget om plexin blir "skadad", eftersom båda sidor täcks med papper. Det är nog bara bra att det är lösningsmedel i så att det 'smälts' ihop lite med plasten tänker jag.

Det är till 4 st 40x140 cm plexi. På båda sidor. Har du erfarenhet om åtgång?


Tack övriga också för tips om tapetklister m.m. Ska prova det också!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.