Har en övervåning som är helt oinredd.
Takstolsbalkar som går ända upp i nock utan strävor.
Tänkte göra något fräckt med det men innan jag börjar dra avlopp o vatten tänkte jag kolla lite hur elen dras.
Slang eller rör måste ju dras genom takstolsbalkar, lägger de hålen i mitten på balken? Tänkte på när man isolerar. Om man gör det före eller efter elektrikern.
 
För bästa bärighet gör man hål i mitten på balken. Men jag kan inte säga hur dåligt det är att jacka ur 2 cm i underkant.

Mitten på balken gör att ledningarna hamnar mitt i isoleringen, så om ni mot förmodan har någon grupp där som ni tänker belasta hårt kan det vara säkrast att dimensioner upp ett snäpp, t.ex 2,5 mm² / 10 A. För "normala" grupper, belysning och uttag, har det inte betydelse i praktiken.

Slang drar jag före isolering. Men om alla slangar ligger närmast tak/väggskivan spelar det inte större roll..
 
F frityreldarn skrev:
Har en övervåning som är helt oinredd.
Takstolsbalkar som går ända upp i nock utan strävor.
Tänkte göra något fräckt med det men innan jag börjar dra avlopp o vatten tänkte jag kolla lite hur elen dras.
Slang eller rör måste ju dras genom takstolsbalkar, lägger de hålen i mitten på balken? Tänkte på när man isolerar. Om man gör det före eller efter elektrikern.
Skruva/spika läkt på takstolarna så får du ett utrymme där du kan dra dina rör och sätta ev dosor. Läkten underlättar även monteringen av ytskiktet.
 
  • Gilla
frityreldarn och 1 till
  • Laddar…
Ska du inte ha något innanför takstolarna?
 
Om du oroar dig för att dina hål kanske blir i största laget eller lite för många så kan man låta en konstruktör ta en titt. Det går ju att förhållandevis snabbt och enkelt (för den som kan) beräkna var längs balken det är lämpligast.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Karrock
"Praxis" är väl plasten på takstolarna, läkt eller glespanel med alla elinstallationer innanför detta. Alternativt reglar 45mm med isolering mellan. Men du ville ha takstolarna synlig på något sätt?

Funktionen som balk störs nog mest om du gör hålen vid upplaget i samma linje som eventuella urtag, (brottanvisning i största tvärkraft) Alternativt jackar ur i underkant på mitten (brottanvisning i största moment). Kan du undvika det så överlever nog balkverkan helt ok.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska du inte ha något innanför takstolarna?
Hur menar du då?
 
Karrock Karrock skrev:
"Praxis" är väl plasten på takstolarna, läkt eller glespanel med alla elinstallationer innanför detta. Alternativt reglar 45mm med isolering mellan. Men du ville ha takstolarna synlig på något sätt?

Funktionen som balk störs nog mest om du gör hålen vid upplaget i samma linje som eventuella urtag, (brottanvisning i största tvärkraft) Alternativt jackar ur i underkant på mitten (brottanvisning i största moment). Kan du undvika det så överlever nog balkverkan helt ok.
Inte synliga på det sättet, utan mera att kanske låte det bli ett slags ryggåstak. Brant lutning på taket så det blir lite kyrka över det ha ha
 
Då gissar jag att du har en glespanel på takstolarna, då dras lämpligen elen där.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Du behöver nog skaffa dig lite extra kunskap här. Normalt har man en liten luftspalt mot den inifrån synliga delen av yttertaket. Efter det isolering i och sen plast. Därefter 28x70mm glespanel i motstående riktning mot takstolarna. I det utrymmet, dessa 28mm lägger man el utan att göra hål i plasten. Att plasten är tät är sannolikt viktigt beroende på ventilationslösning samt hur huset är konstruerat för övrigt.
 
J Johan456 skrev:
Du behöver nog skaffa dig lite extra kunskap här. Normalt har man en liten luftspalt mot den inifrån synliga delen av yttertaket. Efter det isolering i och sen plast. Därefter 28x70mm glespanel i motstående riktning mot takstolarna. I det utrymmet, dessa 28mm lägger man el utan att göra hål i plasten. Att plasten är tät är sannolikt viktigt beroende på ventilationslösning samt hur huset är konstruerat för övrigt.
Luftspalten, isoleringen och plasten har jag koll på. Det var elen jag frågade efter. Har nu fått svar att lägga den i glesen, och att den skulle vara 28 mm visste jag inte så det tackar jag för.
 
Jag ville bara vara hjälpsam utan att låta dryg. Ber om ursäkt om det inte uppfattades så.
28mm glespanel är inget krav men standard. C/C 300mm om du sen ska sätta gips.
 
J Johan456 skrev:
Jag ville bara vara hjälpsam utan att låta dryg. Ber om ursäkt om det uppfattades så.
28mm glespanel är inget krav men standard. C/C 300mm om du sen ska sätta gips.
Kan man gå upp till 45 mm? Har massa 22mm brädor, tänkte om man skruvar ihop de med vanliga gipsskruv så de blir 44?
 
Ja utmärkt med 45mm, då får du gott om plats och ev kan du lägga dit lite mer isolering (45 mm) mellan diffplasten och ytskiktet.
 
  • Gilla
frityreldarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.