Jag är på gång med att sätta in FTX i mitt hus som just nu har (bristfällig) självdrag. Dock är huset rätt komplicerat då det är tillbygt både på höjden och bredden genom åren. Det går dock relativt bra att dra kanaler till all bodelarna. Problemet är källaren och de två garage som är där.
Min första tanke var egentligen att helt strunta i ventilationen där men efter att nu köpt ny bil och städat det lite så har jag nog konstaterat att det vore väldigt dumt. Dock är det som sagt väldigt svårt att få dit några vettiga kanaler, framför allt för tilluft.
Frånluft går dock rätt bra då det är ett källarfönster som leder till den krypgrunden där aggregatet är tänkt att sitta som man kan dra genom och därav få frånluft i alla fall. Enligt mina amatörsmässiga tanker så tycker jag även att det borde räcka? Tilluften är ju till för återvinningen och att inte få uteluft direkt in men i just garage och pannrum så stör ju inte lite kalldrag något egentligen. Och återvinningen borde ju enbart komma resten av huset till nytta i teorin och möjligtvis få lite högre temperatur på tilluften där istället.

Den enda nackdelen jag kan tänka på är att det kanske blir lite svårare att trimma in systemet när det blir större skillnad i hur luften kommer in, dock hade jag ändå tänkt att överdimensionera aggregatet rätt rejält för att kunna få lite effekt på frikylan jag tänk ha till som man skulle kunna ställa upp farten på luften en del när det behövs få lite kyleffekt så det kommer ju finnas marginal att köra frånluft snabbare än tilluft.

Källardelen med garage har en tätad ytterdörr in så det är ju i princip helt skiljt från resten av huset så det borde fungera tycker jag med bara frånluft där från FTX och sen lite friskluftsventiler i garageportarna exempelvis för att få tilluft.

Har jag missat något i mitt tankesätt eller kommer detta att fungera?
 
Vad är det för aggregat? Tänk på att aggregat med roterande växlare läcker lite mellan till- och frånluft. D.v.s. om du kopplar in garaget på samma aggregat som resten av huset så kanske det luktar avgaser i vardagsrummet när du startar bilen i garaget.

Hur är det med brandskydd?
 
Just nu är tanken ett Systemair VSR 500 så det är ju roterande. Det är väl nog de flesta alternativ med. Nya bilen avger inga avgaser och det känns ändå som såpass kort stund att det inte riktigt borde påverka något direkt tycker jag.

Brandskydd har jag inte riktigt tänkt på, har man verkligen flera brandceller i en villa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.