T Telefu skrev:
Vilket också innebär att en klimatvind kan ge en bra effekt om man lyckas sänka temperaturen i kattvindarna.
Är är inte isolering lösningen?
Den värme som går in sommartid blir motsatt på vintern att värme går ut och energiförlust.
 
  • Gilla
fotohasse
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är är inte isolering lösningen?
Den värme som går in sommartid blir motsatt på vintern att värme går ut och energiförlust.
Alldeles för få som förstår det verkar det som, Tyvärr.
 
Klart isolering är en smart lösning men inte alltid det är lätt eller billigt. Och jag tror absolut takfärgen gör skillnad, och mer ju sämre isolerat taket är, men rätt att man får betala i ökad uppvärmning på vintern.

Jag målade mitt hus svart (var ljusgult innan) och såg tydlig sänkning av elförbrukningen åren efter, även om det är svårt att bevisa till 100% eftersom vädret varierar.
 
D
J Johannesbook skrev:
Har du källa på.det? Så svarta bilar skulle behöva skrapa is mer än vita på vintern? Våra element inomhus skulle varit effektivare som svarta? Det går tvärs emot allt jag trott mig förstått i utbildningen så skulle vilja ha det bekräftat..
Det är grundläggande fysik. Svarta saker som absorberar fotoner lättare måste lika lätt också förlora dem. Annars skulle vi ha temperaturskillnader beroende på färg hela tiden. I praktiken innebär det att svarta saker snabbare uppnår omgivningstemperatur än vita. Men den tunna plåten i en bil blir bara snabbare kall. Den blir inte kallare. Blir därför ingen större skillnad i skrapning om det tar 4 eller 30 minuter att uppnå -10.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ockupanten
  • Laddar…
D datja skrev:
Det är grundläggande fysik.
Jag vet att detta är OT men måste ändå bottna detta. :)
Det ögat ser som svart eller vitt gäller i det synliga frekvensområdet. Med en IR-kamera är kalla ytor mörka och varma ytor ljusa, oberoende av färg. Två plåtar i olika färg men med samma temperatur ser likadana ut med IR-kamera. Vid normala utomhustemperaturer strålar alla kroppar av samma material men olika färg (färg i betydelsen vad ögat ser) lika.
Det du säger gäller vid temperaturer där kroppen strålar i synligt frekvensområde, dvs mer än ca 500 grader. Effekten finns inte alls vid det vi känner som normala temperaturer.

Försöker med ytterligare en vinkel eftersom jag inte tror du kommer att ge dig :) - instrålning från solen sker till stor del i synliga området, där vad vi upplever som mörkt eller ljust spelar roll för absorptionen. Därför blir svart tak varmare än vitt en solig dag.
Utstrålning från ett hus vid säg 30 grader strålar i IR-området, där det vi upplever som mörkt eller ljust inte gäller. Därför läcker ett svart hus inte mer värme än ett vitt på natten. Och därför är våra element vita.

Jag tar gärna en källa på att en svart plåt blir snabbare kall än en vit på natten.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
J Johannesbook skrev:
Jag vet att detta är OT men måste ändå bottna detta. :)
Det ögat ser som svart eller vitt gäller i det synliga frekvensområdet. Med en IR-kamera är kalla ytor mörka och varma ytor ljusa, oberoende av färg. Två plåtar i olika färg men med samma temperatur ser likadana ut med IR-kamera. Vid normala utomhustemperaturer strålar alla kroppar av samma material men olika färg (färg i betydelsen vad ögat ser) lika.
Det du säger gäller vid temperaturer där kroppen strålar i synligt frekvensområde, dvs mer än ca 500 grader. Effekten finns inte alls vid det vi känner som normala temperaturer.

Försöker med ytterligare en vinkel eftersom jag inte tror du kommer att ge dig :) - instrålning från solen sker till stor del i synliga området, där vad vi upplever som mörkt eller ljust spelar roll för absorptionen. Därför blir svart tak varmare än vitt en solig dag.
Utstrålning från ett hus vid säg 30 grader strålar i IR-området, där det vi upplever som mörkt eller ljust inte gäller. Därför läcker ett svart hus inte mer värme än ett vitt på natten. Och därför är våra element vita.

Jag tar gärna en källa på att en svart plåt blir snabbare kall än en vit på natten.
Behövs liksom ingen källa. Det måste vara så: om man vet att svarta saker tar upp mer värme, så måste de också förlora den lika snabbt.

Men visst, här är en:

https://www.physlink.com/education/askexperts/ae136.cfm

Och en med fördjupning:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kirchhoff's_law_of_thermal_radiation
 
Redigerat:
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Man ska titta på frekvensområdet och hur "färgen" tar upp eller strålar ut i just det området. En vit eller svart mugg strålar främst i IR området (om den nu inte är förbannat varm) och då är frågan hur "färgen" upplevs i det frekvensområdet. Det är inte omöjligt att en färg som vi anser ljus i synligt område är mörk i IR området och tvärt om.

Finns mängder med exempel på detta, man brukar göra det i grundskolan bland annat och kommer allt som oftast fram till att det spelar inte mycket roll vilken färg behållaren har.

https://www.pentronic.se/wp-content/uploads/2019/05/09-6-kaffet-varmast-i-vit-eller-svart-mugg.pdf

Alla som har en värmekamera eller som har night vision i bilen vet att man inte ser skillnad på färger i IR området. Har ett antal gånger tittat på vår son på natten i babykameran där en vit tröja med svart tryck kan bli mörk med ljust tryck, eller en skarpt randig tröja är enfärgad i IR-spektrum.
 
  • Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
J Johannesbook skrev:
Jag vet att detta är OT men måste ändå bottna detta. :)
Det ögat ser som svart eller vitt gäller i det synliga frekvensområdet. Med en IR-kamera är kalla ytor mörka och varma ytor ljusa, oberoende av färg. Två plåtar i olika färg men med samma temperatur ser likadana ut med IR-kamera. Vid normala utomhustemperaturer strålar alla kroppar av samma material men olika färg (färg i betydelsen vad ögat ser) lika.
Det du säger gäller vid temperaturer där kroppen strålar i synligt frekvensområde, dvs mer än ca 500 grader. Effekten finns inte alls vid det vi känner som normala temperaturer.

Försöker med ytterligare en vinkel eftersom jag inte tror du kommer att ge dig :) - instrålning från solen sker till stor del i synliga området, där vad vi upplever som mörkt eller ljust spelar roll för absorptionen. Därför blir svart tak varmare än vitt en solig dag.
Utstrålning från ett hus vid säg 30 grader strålar i IR-området, där det vi upplever som mörkt eller ljust inte gäller. Därför läcker ett svart hus inte mer värme än ett vitt på natten. Och därför är våra element vita.

Jag tar gärna en källa på att en svart plåt blir snabbare kall än en vit på natten.
Håller med dig, men.
En värmekameran har ingen förutbestämd färg utan man lägger på en palett som översätter temperaturen till olika färger.
 
  • Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
fotohasse fotohasse skrev:
Håller med dig, men.
En värmekameran har ingen förutbestämd färg utan man lägger på en palett som översätter temperaturen till olika färger.
Rätt, slarvigt uttryckt av mig.
 
D datja skrev:
Behövs liksom ingen källa. Det måste vara så: om man vet att svarta saker tar upp mer värme, så måste de också förlora den lika snabbt.

Men visst, här är en:

[länk]

Och en med fördjupning:

[länk]
Om du anser att en grundnivåstudent (möjligen i fysik) besvarar frågan med fullständig relevans, då är det nog svårt att få ordning på det hela.

Se https://en.wikipedia.org/wiki/Emissivity, särskilt bilden som finns på sidan:
Infraröda och vanliga bilder av Leslie-kub; uppvärmd till 55°C, visar olika utstrålning från svartmålad och polerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart eller vit (i synliga spektrat) färg gör ungefär noll skillnad i infraröda området.
 
  • Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
J Johannesbook skrev:
Rätt, slarvigt uttryckt av mig.
Vi menar ofta rätt men säger fel.

t.ex.
En ofta felsägning är att värme stiger.
Naturen strävar efter jämnvikt så värme/kyla vandrar i alla riktningar för att uppnå jämnvikt.
Men, varm luft stiger eftersom luften expandera när den värms upp och får då lägre densitet och därmed stiger!
 
  • Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du anser att en grundnivåstudent (möjligen i fysik) besvarar frågan med fullständig relevans, då är det nog svårt att få ordning på det hela.

Se [länk], särskilt bilden som finns på sidan:
[bild]
Svart eller vit (i synliga spektrat) färg gör ungefär noll skillnad i infraröda området.
De är ju lite slarviga när de skriver:
The face of the cube that has been painted black has a large emissivity, which is indicated by the reddish color in the infrared photograph.

Borde ju stå black OR white, det är ju hela poängen med bilden att både vit och svart färg är "röda" i IR kameran.
 
  • Gilla
Johannesbook
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
De är ju lite slarviga när de skriver:
The face of the cube that has been painted black has a large emissivity, which is indicated by the reddish color in the infrared photograph.

Borde ju stå black OR white, det är ju hela poängen med bilden att både vit och svart färg är "röda" i IR kameran.
Håller med, nyckelordet är ju att den är målad, inte vilken synlig-ljus-spektrum-kulör den är målad med.

Edit: fixade texten på Wiki :)
 
  • Gilla
Johannesbook och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om du anser att en grundnivåstudent (möjligen i fysik) besvarar frågan med fullständig relevans, då är det nog svårt att få ordning på det hela.

Se [länk], särskilt bilden som finns på sidan:
[bild]
Svart eller vit (i synliga spektrat) färg gör ungefär noll skillnad i infraröda området.
Emissivitet som är en parameter när man använder värmekamera är ju ett mått på hur mycket energi som kommer från objektet och hur mycket som reflekteras från omgivningen, en låg emissivitet har högre reflektion från omgivningen.
Så en polerad yta reflekterar mer energi än en matt yta, lägre emissivitet alltså.
 
fotohasse fotohasse skrev:
Emissivitet som är en parameter när man använder värmekamera är ju ett mått på hur mycket energi som kommer från objektet och hur mycket som reflekteras från omgivningen, en låg emissivitet har högre reflektion från omgivningen.
Så en polerad yta reflekterar mer energi än en matt yta, lägre emissivitet alltså.
Om omgivningen har lägre temperatur än objektet kommer strålningen från objektet inte att vara lika stor från ett objekt med lägre emissivitet.

Och kulören i synliga spektrat betyder ganska inget alls när vi diskuterar emissivitet i infrarött.

Edit: lade till en negation som gör att första meningen faktiskt blir korrekt.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.