Ett av mina nya fönster på bilden. Hur vanligt är det med så dålig passform?
 
  • Arbetshandskar ligger på kanten av en smutsig fönsterbräda inuti ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Felsågat måndagsexemplar? Fråga tillverkaren
 
Ja, något är det, men visst fan är det dåligt? Köptes för två år sedan, men såg det först nu.
 
Trä rör sig med årstiderna. Du kan ha dragit karmskruven för hårt
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Trä rör sig med årstiderna. Du kan ha dragit karmskruven för hårt
Visst gör det, men nu är vi väl i en relativt torr period?
 
F Fluxor skrev:
Visst gör det, men nu är vi väl i en relativt torr period?
Ja precis och trät krymper när det är torrt
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja precis och trät krymper när det är torrt
Javisst är det så, jag är bara dum. Men, oavsett väderlek kan jag tycka att karmen ska vara tät.
 
F Fluxor skrev:
Javisst är det så, jag är bara dum. Men, oavsett väderlek kan jag tycka att karmen ska vara tät.
Ja, det bör den förvisso vara, men som sagt, har det blivit för hårt åtdraget så kan ju torkan göra sitt. Det löses ju dock lätt med några droppar färg eller lite latexfog.
Däremot så borde du ju inte se ljus genom springan. Det tyder ju på att drevning och foder inte riktigt är som det ska och det har ju inget med fönstret i sig att göra.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det bör den förvisso vara, men som sagt, har det blivit för hårt åtdraget så kan ju torkan göra sitt. Det löses ju dock lätt med några droppar färg eller lite latexfog.
Däremot så borde du ju inte se ljus genom springan. Det tyder ju på att drevning och foder inte riktigt är som det ska och det har ju inget med fönstret i sig att göra.
Foder finns faktiskt inte. Men det förtar inte att fönstret borde hålla ihop i karmen. Inte ens mina gamla englasfönster glipar. Men, produktionen då kanske höll högre precision...
 
F Fluxor skrev:
Foder finns faktiskt inte. Men det förtar inte att fönstret borde hålla ihop i karmen. Inte ens mina gamla englasfönster glipar. Men, produktionen då kanske höll högre precision...
Va? Har du inget foder på utsidan, har du bild på hur det ser ut?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Va? Har du inget foder på utsidan, har du bild på hur det ser ut?
Nä, men det är inget speciellt, bara utan foder...

Drevningen är ett hastjobb tyvärr, men saknas det ena kan det amdra också vänta...
 
F Fluxor skrev:
Nä, men det är inget speciellt, bara utan foder...

Drevningen är ett hastjobb tyvärr, men saknas det ena kan det amdra också vänta...
Fast att det är ljus in mot underkant av karmen är lite speciellt…

Det behöver absolut inte vara något fel på passformen när de har gjort fönstret. Om det sitter för hårt fast i karmen och torkar kan den givetvis torka fram en glipa sådär oavsett tillverkning. (Om man inte gör en annan konstruktion, med plugg som fixerar hörnen eller liknande, men det är ju en fråga om design snarare än precision.)
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast att det är ljus in mot underkant av karmen är lite speciellt…

Det behöver absolut inte vara något fel på passformen när de har gjort fönstret. Om det sitter för hårt fast i karmen och torkar kan den givetvis torka fram en glipa sådär oavsett tillverkning. (Om man inte gör en annan konstruktion, med plugg som fixerar hörnen eller liknande, men det är ju en fråga om design snarare än precision.)
Jag skulle snarare hävda konstruktionsfel som gör att det glipar. Alla som sysslar med trä vet att det rör sig. Har jag snålat för mycket?
 
F Fluxor skrev:
Jag skulle snarare hävda konstruktionsfel som gör att det glipar. Alla som sysslar med trä vet att det rör sig. Har jag snålat för mycket?
Tja, från början klagade du på passformen, nu konstruktionen.
Konstruktionen är inte nödvändigtvis felaktig om den är gjord med marginal för att kunna röra sig så mycket som det behöver för att uppfylla det som tillverkaren utlovar vid korrekt montage.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, från början klagade du på passformen, nu konstruktionen.
Konstruktionen är inte nödvändigtvis felaktig om den är gjord med marginal för att kunna röra sig så mycket som det behöver för att uppfylla det som tillverkaren utlovar vid korrekt montage.
Semantik...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.