Detta bygglov gäller en fasadändring.
I det här ärendet har ingen bruttoarea tillkommit. Bruttoarea är, enligt klippet från DP, redan godkänt i tidigare lovet. (Öppenarea bli vid inglasning=>bruttoarea=>godkänt tidigare).
Är de balkonger det gäller indragna från fasaden? Är din balkong indragen från fasaden eller hänger mer ”fritt”? Sökte du bygglov för fasadändring?

Nu har jag inte sett några ritningar, så mitt svar är baserat på det du publicerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Detta bygglov gäller en fasadändring.
Är de balkonger det gäller indragna från fasaden? Är din balkong indragen från fasaden eller hänger mer ”fritt”? Sökte du bygglov för fasadändring?
Min balkong är indragen från fasaden, alla grannars balkonger är likadana. Ingens hänger ”fritt”.

Japp, vi sökte bygglov gör fasadändring.
 
R Ritte skrev:
Min balkong är indragen från fasaden, alla grannars balkonger är likadana. Ingens hänger ”fritt”.

Japp, vi sökte bygglov gör fasadändring.
Jag ändrade lite i min kommentar.
 
M MetteKson skrev:
Detta bygglov gäller en fasadändring.
I det här ärendet har ingen bruttoarea tillkommit. Bruttoarea är, enligt klippet från DP, redan godkänt i tidigare lovet. (Öppenarea bli vid inglasning=>bruttoarea=>godkänt tidigare).
Är de balkonger det gäller indragna från fasaden? Är din balkong indragen från fasaden eller hänger mer ”fritt”? Sökte du bygglov för fasadändring?

Nu har jag inte sett några ritningar, så mitt svar är baserat på det du publicerat.
Japp, men det var inte detta bygglov handläggaren invände mot. Hon menade att bygglovet 2013 hade en bruttoarea mycket större än DP (vilket jag är ytterst tveksam till). Men 2013-bygglovet har ju uppenbarligen godkänts (oavsett om hon har fel eller ej om bruttoarea). Kan man fälla framtida bygglov om ett tidigare bygglov godkänts på exakt samma punkt (dvs bruttoarea map DP)?

Hur tycker du att jag ska gå vidare?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
R Ritte skrev:
Japp, men det var inte detta bygglov handläggaren invände mot. Hon menade att bygglovet 2013 hade en bruttoarea mycket större än DP (vilket jag är ytterst tveksam till). Men 2013-bygglovet har ju uppenbarligen godkänts (oavsett om hon har fel eller ej om bruttoarea). Kan man fälla framtida bygglov om ett tidigare bygglov godkänts på exakt samma punkt (dvs bruttoarea map DP)?

Hur tycker du att jag ska gå vidare?


dra det till domstol
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M maria01 skrev:
dra det till domstol
Det finns några steg TS kan ta innan dess.
 
M MetteKson skrev:
Det finns några steg TS kan ta innan dess.
som verkligen leder nån stans?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
R Ritte skrev:
Japp, men det var inte detta bygglov handläggaren invände mot. Hon menade att bygglovet 2013 hade en bruttoarea mycket större än DP (vilket jag är ytterst tveksam till). Men 2013-bygglovet har ju uppenbarligen godkänts (oavsett om hon har fel eller ej om bruttoarea). Kan man fälla framtida bygglov om ett tidigare bygglov godkänts på exakt samma punkt (dvs bruttoarea map DP)?

Hur tycker du att jag ska gå vidare?
Jag tycker du ska begära ut det första bygglovet för huset som beviljades 2013. Det vore intressant att läsa motiveringen där. Jag tolkar det som om det bygglovet beviljades med sk ”liten avvikelse” enl PBL kap 9:31. Det behöver inte ha begåtts något fel då.

Den nuvarande handläggaren menar att eftersom en avvikelse redan medgetts kan ytterligare en avvikelse inte beviljas, men då räknar hon med att det tillkommer bruttoarea. Jag tror tolkningen av bruttoarea/öppenarea ställer till det. Det stycket i DP är inte helt tydligt.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
som verkligen leder nån stans?
Att söka information och kunskap är ett bra steg att ta anser jag. Ju mer påläst och insatt du är desto lättare är det att argumentera för sin sak. Det är min erfarenhet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tycker du ska begära ut det första bygglovet för huset som beviljades 2013. Det vore intressant att läsa motiveringen där. Jag tolkar det som om det bygglovet beviljades med sk ”liten avvikelse” enl PBL kap 9:31. Det behöver inte ha begåtts något fel då.

Den nuvarande handläggaren menar att eftersom en avvikelse redan medgetts kan ytterligare en avvikelse inte beviljas, men då räknar hon med att det tillkommer bruttoarea. Jag tror tolkningen av bruttoarea/öppenarea ställer till det. Det stycket i DP är inte helt tydligt.
Jag har begärt ut det första bygglovet, det tar några dagar att få hem. Just detta med "liten avvikelse" går inte ihop för mig. Hon hänvisar ju till att bruttoarean för första bygglovet (2013) inte kan klassas som "liten avvikelse".

Dessutom har hon ett skrivfel, hon har glömt ett "inte".
I det ursprungliga ansökan för bygglovet från ärendenummer 1234 med
beslutsdatum 2013-09-30 anges att bruttoarean är 7 890m2 , vilket är
1 970m2 mer än var detaljplanen tillåter.
Denna avvikelse kan inte bedömas som liten och innebär att ytterligare
bruttoarea kan tillåtas.
Ska vi vänta med att kontakta henne tills vi fått hem bygglovet för 2013? Känns som argumentet vi har nu i.o.m bygglovet 2018 samt att det inte tillkommer ytterligare bruttoarea borde vara nog.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Att söka information och kunskap är ett bra steg att ta anser jag. Ju mer påläst och insatt du är desto lättare är det att argumentera för sin sak. Det är min erfarenhet.
Jag, jag undviker gärna domstol och överklagan. Det kommer bara dra ut på tiden. Enklast är om vi snabbt kan övertala handläggaren så vi slipper överklaga.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
R Ritte skrev:
Jag, jag undviker gärna domstol och överklagan. Det kommer bara dra ut på tiden. Enklast är om vi snabbt kan övertala handläggaren så vi slipper överklaga.
lycka till med det
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
M maria01 skrev:
lycka till med det
Varför skulle det vara omöjligt? Med stor sannolikhet har hon tolkat något fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
kom gärna med en uppdatering sen
 
Det intressanta är också, från bygglovet 2018, så skrev man att bygglovet 2018 överensstämmer med DP. Man hänvisade aldrig till bygglovet 2013 eller kommenterade att det gjordes en liten avvikelse då (2013). Man skrev heller inte att det lagts till någon bruttoarea sen det som avvek i bygglovet 2013.

Utan enbart att bygglovet 2018 överensstämmer med DP.
 
Redigerat:
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.