Kan ni som valt att placera ugnen under hällen berätta varför ni valde bort att ha den i ett högskåp! Är det bättre att ha ugnen under hällen eller i ett högskåp?
 
Högskåp alla ggr. Under hällen en låda med värmeunderläggen och nedanför draglådor med kastruller och annat. Oslagbart praktiskt
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Skulle säga att det beror på hur ofta och vad man använder ugnen till.
Eftersom köksfläkten oftast sitter ovanför spishällen så ventileras matoset från ugnen borr effektivare om ugnen är under hällen.
Men mer bekväm höjd att ha ugnen en bit upp i ett skåp.
 
Unikt namn
Vi valde bort ugnspelare för att vi ville ha mer bänkyta och en ljusare/öppnare känsla i köket med färre högskåp.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vi valde bort ugnspelare för att vi ville ha mer bänkyta och en ljusare/öppnare känsla i köket med färre högskåp.
upplever du det som jobbigt med placeringen av ugnen?
 
Enkelt. Högskåpet gick bort då jag inte ville ha hällen under fönstret :D
 
F Fluxor skrev:
Enkelt. Högskåpet gick bort då jag inte ville ha hällen under fönstret :D
i mitt fall ligger högskåpet direkt vid dörren till hallen
 
Y yasdem skrev:
i mitt fall ligger högskåpet direkt vid dörren till hallen
Samma här, och det var också en av anledningarna; att jag ville h det lite mer spatiöst.
 
Y yasdem skrev:
upplever du det som jobbigt med placeringen av ugnen?
Gjorde samma val (mer bänkyta), och inte det minsta missnöjd. Även fast jag bakar bröd flera dagar i veckan är det inte jobbigt.

För att komplicera situationen: mina svärföräldrar hade förut ett kök med diskmaskinen upphöjd och ugnen under hällen. Det tycker jag var en korrekt prioritering, pga antalet gånger man använder ugn vs DM.
 
  • Gilla
Louise Wistrand och 4 till
  • Laddar…
Jag föredrar absolut att ha ugnen i ett högskåp, men det beror väldigt mycket på hur köket är utformat i övrigt. I mina kök har det ofta varit nära mellan häll och matbord och då är det väldigt opraktiskt med en ugn under hällen. I ett större och öppnare kök så spelar inte det lika stor roll. ...och precis som andra skrivit ovan så kan ugn i högskåp leda till brist på arbetsytor, så det finns för- och nackdelar med båda varianterna och det beror väldigt mycket på det specifika köket.

Det jag tycker är värt att tänka på är det jag nämnde ovan om att man gärna vill ha gott om plats runt en lågt placerad ugn, och i högskåpsfallet gäller det att se till att det är nära till en avställningsyta så att man inte behöver bära varma plåtar och fat genom halva köket.
 
Unikt namn
Y yasdem skrev:
upplever du det som jobbigt med placeringen av ugnen?
Jag tycker det funkar kalas.
Vi har dubbla ugnar under bänken och det fungerar även bra för 4åringen att manövrera micro ugnen själv utan klättring.
 
F Fluxor skrev:
Samma här, och det var också en av anledningarna; att jag ville h det lite mer spatiöst.
ja! Men känns som att jag tog fel beslut - eller tänkte egentligen inte ens tanken att ha ugnen i ett högskåp men nu i efterhand så funderar jag kring om det hade varit mer praktiskt.
 
jonmo jonmo skrev:
Gjorde samma val (mer bänkyta), och inte det minsta missnöjd. Även fast jag bakar bröd flera dagar i veckan är det inte jobbigt.

För att komplicera situationen: mina svärföräldrar hade förut ett kök med diskmaskinen upphöjd och ugnen under hällen. Det tycker jag var en korrekt prioritering, pga antalet gånger man använder ugn vs DM.
Jag renoverade mitt kök och satte ugnen under hällen. Tanken att placera den högre slog mig aldrig utan insåg det u efterhand. Vet inte om det vsr rätt eller fel av mig att placera den lågt, har ingen erfarenhet av ugn i högskåp men många säger att det är mer praktiskt.
Skönt att det inte stör dig när du använder ugnen mycket. Hoppas att jag får samma upplevelse av mitt kök när jag börjar använda det.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Allt handlar om förutsättningar, prioriteringar och personliga behov.
De flesta skriver nog under på att det är bekvämare med en högre placerad ugn, jag har det själv i min bostad.
Men i mitt fritidshus valde jag att ha ugnen under hällen till förmån för att ha diskmaskinen högre monterad. En enkel prioritering när jag tänker på hur många minuter i veckan jag tar ut/in något i ugnen jämfört med diskmaskinen.
Modernt kök och matplats med trägolv, vita skåp, och fönster med utsikt över snölandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök, grå skåp, vita väggar, svart bänkskiva, inbyggda apparater, trägolv, fönster, belysning över diskbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Vi ritade en massa alternativ där vi hade ugnen i högskåp.
Till sist valde vi bort det med den huvudsakliga anledningen att få mer bänkyta. Där ugnen hade hamnat är det nu runt 120cm bänk istället för 60cm och det är stor skillnad. 120cm går att använda, 60 blir bara ett ställe där man ställer ett fruktfat och lägger en massa post och leksaker.

Det, och så det faktum att det är trevligt att ha fläkt i direkt anslutning till ugnen för att ventilera bort oset.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.