Har en oisolerad friggebod på tomten.

Skulle vilja isolera den så att man iallafall kan hålla det frostfritt på vintern. (Sambon vill övervintra en del blommor m.m)

Hur mycket jobb är det? Vad behöver man göra och vad ska man tänka på?

Grå lekstuga, stenlagd väg, gräsmatta, barnets rosa cykel, molnig himmel, uteplats, vit fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvaringsutrymme med lådor, korgar, prylar, träväggar, fönster och olikartade objekt i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
Lättast är nog inifrån, regla upp 45x95och fyll med isolering, plasta och sen 45x45 och isolering igen.
 
K Karl-E skrev:
Lättast är nog inifrån, regla upp 45x95och fyll med isolering, plasta och sen 45x45 och isolering igen.
Bör man alltså isolera två "lager" så att säga ?

Hur gör man med golvet och taket ?


/Jocce
 
Två lager är alltid bättre, men hur tjocka de behöver vara beror på hur mycket isolering ni behöver, ska det bara hålla ute minusgraderna? Golvet ser ut att vara klickgolv? Isåfall plocka bort och isolera inifrån. Men golvet kanske räcker med tjock frigolit skiva underifrån ifall man kommer åt vill säga? Taket reglar ni upp tillsammans med väggen.
 
Finns det el, r. Det tänkt att ha någon värmekälla under vintern?
 
Varför skulle två lager vara bättre? Det blir ju mest onödigt mycket jobb. Jag har även svårt att tro att mer än 95 mm isolering är försvarbart i det scenariot.
 
A arkTecko skrev:
Varför skulle två lager vara bättre? Det blir ju mest onödigt mycket jobb. Jag har även svårt att tro att mer än 95 mm isolering är försvarbart i det scenariot.
För att det är stillastående luft som isolerar.
 
K Karl-E skrev:
För att det är stillastående luft som isolerar.
What? Jo, det är det man har isolering till. Vad har dubbla lager med det att göra?
 
A arkTecko skrev:
What? Jo, det är det man har isolering till. Vad har dubbla lager med det att göra?
Ett lager till för kylan att ta sig igenom såklart.
Men absolut, som sagt kan det vara overkill i detta läget beroende på vad som kommer krävas och var i landet.
 
K Karl-E skrev:
Ett lager till för kylan att ta sig igenom såklart.
Men absolut, som sagt kan det vara overkill i detta läget beroende på vad som kommer krävas och var i landet.
Det är ingen skillnad på 95+45 eller 140.
 
Reglarna är köldbryggor som man slipper om man lägger isoleringen i två skikt med korsande reglar. Av den orsaken är 95 + 45 bättre än 145. Sedan kan man lägga plast mellan de två skikten och göra elinstallationer utanför utan att behöva punktera plasten. Men det verkar lite överdrivet i en friggebod. Man tar så mycket av utrymmet då. Jag skulle nog inte lägga mer än 95 mm isolering på de väggarna.

Det sitter innerpanel i taket. Är det ingen isolering ovanför den? Med lite tur finns det redan isolering i taket. Och gör det inte det skulle jag ta ner panelen och isolera ovanför den för att inte sänka taket. Golvet är antagligen det bökigaste att isolera eftersom man inte kommer in under och stugan ligger ganska platt på marken.
 
Totala förluste av isolervärde pga köldbryggor blir inte mindre för att reglarna inte överlappar, det blir i stället dubbelt så många men hälften så stora köldbryggor. De blir mindre koncentrerade, vilket ev kan minska kondens på insidan och risk för missfärgning, men det är ett ganska marginellt problem tror jag.

Installationsskikt är ju praktiskt, men inte när man ska isolera en friggebod för att vinterförvara växter...
 
A arkTecko skrev:
Totala förluste av isolervärde pga köldbryggor blir inte mindre för att reglarna inte överlappar, det blir i stället dubbelt så många men hälften så stora köldbryggor.
En regel som går genom hela isoleringen och har god kontakt med ytskikten på båda sidor kan transportera mer värme än två reglar som går igenom halva isoleringen. Skivorna på båda sidor fungerar ungefär som kylflänsar på ett sätt som isoleringen inte kan göra. Så en viss skillnad blir det.

Att den praktiska nyttan av detta liksom installationsskiktet är begränsad eller obefintlig i den aktuella friggeboden är vi helt överens om.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Ok, jag räknade på det och skillnaden är större än jag trodde, uvärdet minskar med 6-7% om jag räknat rätt (ignorerar allt utom reglar+isolering) Fast hälften av den besparingen försvinner av att man går från 145 till 140mm isolering. :p
 
Tomture61
Jocce81 Jocce81 skrev:
Har en oisolerad friggebod på tomten.

Skulle vilja isolera den så att man iallafall kan hålla det frostfritt på vintern. (Sambon vill övervintra en del blommor m.m)

Hur mycket jobb är det? Vad behöver man göra och vad ska man tänka på?

[bild] [bild]

/Jocce
Du bör söka efter information om hur man lämpligast isolerar ett timmerhus .
Att använda diffplast som ngn föreslog :thumbdown:

Vad har du för färg på utsidan , kan den sas andas och släppa ifrån sig fukt från virket .
Eller är det plastfärg , monterar man tex diffplast i väggen , vart tar ev fukt vägen :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.