hahalj
Upptäckte lite vatten på golvet vid kanten under frysboxen, öppnade ett ventilgaller och innanför såg det ut så här. En stor isklump på ett av rören till kompressorn. Har aldrig sett detta innan. Känns inte normalt, eller? Vad kan det bero på? Frysboxen är gammal, hittar inget årtal men den har funnits i vår ägo ca 20 år när den följde med ett tidigare hus vi hade.

Inte överdrivet mycket is inuti boxen heller, men passar på att frosta av den nu.

Vad tror ni, är det bara att skrota ut härket?

Öppet kylskåp visar kompressor och kondensorrör, med synlig isbildning. Oorganiserad, smutsig bakgrund. Reparationsbehov tycks föreligga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit frysbox öppen, tom, behöver avfrostas, i ett garage eller förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Etikett på en vit apparat, information om modell, volym, elektrisk data, tillverkad i Danmark, sliten, delvis otydlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
hahalj hahalj skrev:
Upptäckte lite vatten på golvet vid kanten under frysboxen, öppnade ett ventilgaller och innanför såg det ut så här. En stor isklump på ett av rören till kompressorn. Har aldrig sett detta innan. Känns inte normalt, eller? Vad kan det bero på? Frysboxen är gammal, hittar inget årtal men den har funnits i vår ägo ca 20 år när den följde med ett tidigare hus vi hade.

Inte överdrivet mycket is inuti boxen heller, men passar på att frosta av den nu.

Vad tror ni, är det bara att skrota ut härket?

[bild]

[bild]

[bild]
Sk backfrost kan vara ett tecken på för mycket köldmedel men det är nog inte aktuellt i detta fallet
 
Det beror oftast på att det blir något skräp, avlagringar etc. så att expansionen inte sker vid expansionsventilen utan blir i förångaren ("elementet" inne i frysen) så den kalla gasen inte helt hinner förångas inne i frysen utan "följer med" ut för långt.
Det kan också bero på att termostaten är trasig (och den kan gå att byta) så den kyler för mycket.

Det kommer att leda till att du snart får vätska (icke förångat kylmedium) i kompressorn och då flyger ventilerna i kompressorn direkt oavsett om det är skräp eller termostaten.

Inte mycket att göra än att köra iväg till ÅVC... Den kommer att hålla kallt ett tag till, men du kommer få mer och mer is på utsidan.
 
Jag utgår från att det är första gången du noterar detta problem.

-Har ni ändrat frysens omgivningstemperatur, har ni det svalare nu?
- håller frysen rätt temperatur? Det jag efterfrågar är om termostaten fungerar. Kompressornr inte igång konstant, utan den är igång periodvis.
 
hahalj
R Real-House skrev:
Jag utgår från att det är första gången du noterar detta problem.

-Har ni ändrat frysens omgivningstemperatur, har ni det svalare nu?
- håller frysen rätt temperatur? Det jag efterfrågar är om termostaten fungerar. Kompressornr inte igång konstant, utan den är igång periodvis.
Första gången jag ser detta ja, den står i källaren där den stått de senaste 10 åren, temperatur från ca 10-11 grader vintertid till 16-17 på sommaren. Kan inte säga hur ofta kompressorn slår på/av, den är väldigt tyst. Men håller temperaturen invändigt utan problem.

anders07 anders07 skrev:
Det beror oftast på att det blir något skräp, avlagringar etc. så att expansionen inte sker vid expansionsventilen utan blir i förångaren ("elementet" inne i frysen) så den kalla gasen inte helt hinner förångas inne i frysen utan "följer med" ut för långt.
Det kan också bero på att termostaten är trasig (och den kan gå att byta) så den kyler för mycket.

Det kommer att leda till att du snart får vätska (icke förångat kylmedium) i kompressorn och då flyger ventilerna i kompressorn direkt oavsett om det är skräp eller termostaten.

Inte mycket att göra än att köra iväg till ÅVC... Den kommer att hålla kallt ett tag till, men du kommer få mer och mer is på utsidan.
Ja, jag misstänkte det är kört för den.
 
A
jag skulle låta detta bero så länge den kyler, kolla tempen i den så att den inte går på järnet hela tiden.
det enda som är lite mystiskt är att påfrostningen i boxen mycket uppe och obetydligt längre ner
detta skulle kunna betyda att kompressorn är defekt och inte orkar pumpa runt smörjan och den därmed inte får rätt temp inuti som medför att den går för länge och till slut sker det även förångning hela vägen ut
 
hahalj
electroluxaren skrev:
jag skulle låta detta bero så länge den kyler, kolla tempen i den så att den inte går på järnet hela tiden.
det enda som är lite mystiskt är att påfrostningen i boxen mycket uppe och obetydligt längre ner
detta skulle kunna betyda att kompressorn är defekt och inte orkar pumpa runt smörjan och den därmed inte får rätt temp inuti som medför att den går för länge och till slut sker det även förångning hela vägen ut
Ok, jag har väl redan förlikat mig med tanken att byta ut den, men känner ingen brådska. Får kolla på nån lämplig ersättare.
 
hahalj
Satte in en temperaturgivare i frysboxen kopplat till mitt zigbee-system, konstaterar att frysboxen håller ca -30 grader, justerade då vredet neråt, ett dygn senare fortfarande samma temperatur. Misstänker termostaten har gett upp och att kompressorn kör hela tiden. Märkligt för det hörs knappt något om den.
Någon som vet om eller var det kan finnas termostater till en gammal Derby frysbox?

Etikett på vit apparat, information på danska, tekniska detaljer, smutsig, delvis synlig träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
hahalj hahalj skrev:
Satte in en temperaturgivare i frysboxen kopplat till mitt zigbee-system, konstaterar att frysboxen håller ca -30 grader, justerade då vredet neråt, ett dygn senare fortfarande samma temperatur. Misstänker termostaten har gett upp och att kompressorn kör hela tiden. Märkligt för det hörs knappt något om den.
Någon som vet om eller var det kan finnas termostater till en gammal Derby frysbox?

[bild]
Eller så har du satt den på snabbinfrysning!
en frystermostat för box av valfri typ funkar
 
hahalj
electroluxaren skrev:
Eller så har du satt den på snabbinfrysning!
en frystermostat för box av valfri typ funkar
Hm, det finns bara en av/på-knapp? Vad som är märkligt är att det bara är den som lyser orange, det finns också en röd och grön lampa med vad som styr dessa vet jag inte, de lyser aldrig.

Kan en sådan här fungera? Hittar att det finns termostater med olika längd på kapillärröret, 1200 eller 2300 mm, den långa kanske är för högre frysskåp? https://reservdelarvitvaror.se/shop/termostat-1362p.html

Tog några bilder, är det bara att dra ut kapillärröret?

Öppen elektrisk kabelanslutning, väggmonterad, flera färger, behöver skyddande kåpa, potentiell säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smutsig termostat med upplysta röda och gröna lampor, kontrollhjul upptill, placerad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mer is:
Isbildning i en frys, frysfack öppet, trådar och rör synliga, behov av avfrostning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Försökte dra ut sensorröret för att kolla hur långt det är, men det sitter som berget, helt igenrostat i öppningen. Hur hårt vågar man dra?
Rostig metallkrok på en vit yta med smuts och rostfläckar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen elkontakt med exponerade koppartrådar och anslutningsterminaler, installationsarbete, risk för elektrisk fara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En öppen eluttagsströmställare med synliga kopplingar, trådar och terminaler. Dustig, installationsdetaljer visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Hittade nu att modellen K54-P1168 har längd 1200 mm. Hittar ingen svensk leverantör av just denna modellen, men denna https://reservdelarvitvaror.se/shop/termostat-1362p.html
som heter k59 l1102 har samma längd på röret och klarar ner till - 26 grader.
Det borde väl gå lika bra?

Om jag bara får ut den gamla givaren då...
 
A
hahalj hahalj skrev:
Hittade nu att modellen K54-P1168 har längd 1200 mm. Hittar ingen svensk leverantör av just denna modellen, men denna [länk]
som heter k59 l1102 har samma längd på röret och klarar ner till - 26 grader.
Det borde väl gå lika bra?

Om jag bara får ut den gamla givaren då...
Den gula är snabbinfrysningen, den skall inte lysa, frysboxar har ingen på/av knapp
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
A
hahalj hahalj skrev:
Hittade nu att modellen K54-P1168 har längd 1200 mm. Hittar ingen svensk leverantör av just denna modellen, men denna [länk]
som heter k59 l1102 har samma längd på röret och klarar ner till - 26 grader.
Det borde väl gå lika bra?

Om jag bara får ut den gamla givaren då...
Frysboxtermostater går inte sönder. I så fall blir det för varmt
 
A
hahalj hahalj skrev:
Hittade nu att modellen K54-P1168 har längd 1200 mm. Hittar ingen svensk leverantör av just denna modellen, men denna [länk]
som heter k59 l1102 har samma längd på röret och klarar ner till - 26 grader.
Det borde väl gå lika bra?

Om jag bara får ut den gamla givaren då...
Din termostat står på max dessutom
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.