Sådan anmärkning fick jag för tio år sedan, hände ingenting sen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Sådan anmärkning fick jag för tio år sedan, hände ingenting sen.
Tyvärr är kvaliteten på de som gör brandskyddskontrollen rejält skiftande. Var alltid spännande när det kom en ny för då vet man inte vad som händer. Saker som godkänts utan problem är plötsligt jätteallvarliga fel. Ibland går det att prata vett med dem ibland blir de skogstokiga ifall man ifrågasätter en anmärkning som förra inspektören accepterade efter diskussion..Efter den incidenten tröttnade jag på dem och skaffade egen sotarutrustning. Bara man kan komma upp till skorstenen så är det inga problem med själva sotandet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Sota själv gör ju inte att du slipper brandskyddskontroll.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Sota själv gör ju inte att du slipper brandskyddskontroll.
Vad ska jag med brandskyddskontroll ifall jag sotar själv. Helt onödigt. Om jag klantar mig på något sätt så tar jag givetvis smällen själv. Jag har haft besök av dessa kontrollanter tillräckligt många gånger för att veta att de inte gör någon nytta för mig.
 
Sotaren sotar, brandskyddskontrollanten kontrollerar brandskyddet.

Det är två olika saker, och du kan få sota själv istället för sotaren. Men det påverkar inte brandskyddskontrollen, lika lite som du slipper kontrollbesiktning på bilen om du mekar själv.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Sotaren sotar, brandskyddskontrollanten kontrollerar brandskyddet.

Det är två olika saker, och du kan få sota själv istället för sotaren. Men det påverkar inte brandskyddskontrollen, lika lite som du slipper kontrollbesiktning på bilen om du mekar själv.
Självklart så avanmäler man sin eldstad. Kan man sota själv finns ingen anledning att få besök av en onödig kontrollant med jämna mellanrum. Givetvis är jag medveten om att jag kan få problem med försäkringsbolaget om en ev. brand kan kopplas till min eldning, men det är en risk jag är beredd att ta.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Vad ska jag med brandskyddskontroll ifall jag sotar själv. Helt onödigt. Om jag klantar mig på något sätt så tar jag givetvis smällen själv. Jag har haft besök av dessa kontrollanter tillräckligt många gånger för att veta att de inte gör någon nytta för mig.
För det är lag på brandskyddskontroll.
Besiktigar du inte bilen heller för du lagar den själv??
 
L lbgu skrev:
Självklart så avanmäler man sin eldstad. Kan man sota själv finns ingen anledning att få besök av en onödig kontrollant med jämna mellanrum. Givetvis är jag medveten om att jag kan få problem med försäkringsbolaget om en ev. brand kan kopplas till min eldning, men det är en risk jag är beredd att ta.
Du vet att om det kommer fram kan brandskydds kontrollanten gå in med polishandräckning och då kostar det för dig.
 
L lbgu skrev:
Självklart så avanmäler man sin eldstad. Kan man sota själv finns ingen anledning att få besök av en onödig kontrollant med jämna mellanrum. Givetvis är jag medveten om att jag kan få problem med försäkringsbolaget om en ev. brand kan kopplas till min eldning, men det är en risk jag är beredd att ta.
Att se till att eldningsutrustningen inte brandskyddskontrolleras hörs inte som en jättebra idé.

Själv skulle jag inte välja att se till att min utrustning inte blir kontrollerad och då har jag ändå arbetat som drifttekniker på större pannanläggningar (i effektklassen åtskilliga tiotals MW i över 25 år).

Att ansöka om egensotning skulle jag lätt kunna göra, men brandskyddskontrollen får gärna någon glad prick som har papper på att få utföra den kontrollen göra.

mvh

Stefan
 
L Linda_71 skrev:
Du vet att om det kommer fram kan brandskydds kontrollanten gå in med polishandräckning och då kostar det för dig.
Nu vet jag inte vad det är för straff för att elda i en kamin som man avanmält. Som brott så har jag svårt att se det värre än t.ex. fortkörning. Du kör väl aldrig över tillåten hastighet hoppas jag ;) Den ende som drabbas av mitt brott är ju sotarföretaget som går miste om sin inkomst och det är inget som stör mig.
Egentligen borde väl fortkörning anses värre för där utsätter man ju oskyldiga för risk. Om mitt eldande slutar illa så drabbar det enbart mig själv (och/eller närstående som är med på noterna) då jag inte har några grannar i närheten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Nu vet jag inte vad det är för straff för att elda i en kamin som man avanmält. Som brott så har jag svårt att se det värre än t.ex. fortkörning. Du kör väl aldrig över tillåten hastighet hoppas jag ;) Den ende som drabbas av mitt brott är ju sotarföretaget som går miste om sin inkomst och det är inget som stör mig.
Egentligen borde väl fortkörning anses värre för där utsätter man ju oskyldiga för risk. Om mitt eldande slutar illa så drabbar det enbart mig själv (och/eller närstående som är med på noterna) då jag inte har några grannar i närheten.
Ta en titt i 10 kap. 3 § i lag mot skydd mot olyckor.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...lag-2003778-om-skydd-mot-olyckor_sfs-2003-778

Verkar vara bötesbrott att lämna felaktiga uppgifter om behovet av brandskyddskontroll.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.