E
Skulle vilja ha något beboeligt men har svårt att ta mig lång norr/söder om Värmland/Västmanland/Stockholm ”strecket” så att säga. Ser att många budgivningar går långt över min maxbudget.

Måste jag söka mig längre norr eller kan det gå att hitta något att bo i, villa/stuga?
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 1 till
  • Laddar…
E elsjo skrev:
Skulle vilja ha något beboeligt men har svårt att ta mig lång norr/söder om Värmland/Västmanland/Stockholm ”strecket” så att säga. Ser att många budgivningar går långt över min maxbudget.

Måste jag söka mig längre norr eller kan det gå att hitta något att bo i, villa/stuga?
Du har ju nyss konstaterat vad svaret är på denna fråga! Ett ruckel långt ut i skogen kan du kanske få…
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Det finns en handfull att välja på i Värmland för under 300 000 på hemmet.,Troligen inga billiga boenden med uppvärmning och renoveringsbehov. Kanske billigare att köpa dyrare med lägre driftskostnader?

Ett av objekten såg kanska ok ut förutom att det varit obebott 15 år och har lite utdaterad inredning, men ett helt normalt tegelhus med modern standard.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-lesjofors-filipstads-kommun-mornbovagen-32-19696373?
 
  • Gilla
Morkl och 4 till
  • Laddar…
E elsjo skrev:
Skulle vilja ha något beboeligt men har svårt att ta mig lång norr/söder om Värmland/Västmanland/Stockholm ”strecket” så att säga. Ser att många budgivningar går långt över min maxbudget.

Måste jag söka mig längre norr eller kan det gå att hitta något att bo i, villa/stuga?
Avvakta marknaden i år iaf tycker jag. Kanske folk som är tvungna att avyttra fritidsboendet och släktgårdar på grund av ökande kostnader.

Du får närmare 3% riskfri ränta på sparkonto under tiden.
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Avvakta marknaden i år iaf tycker jag. Kanske folk som är tvungna att avyttra fritidsboendet och släktgårdar på grund av ökande kostnader.

Du får närmare 3% riskfri ränta på sparkonto under tiden.
Jo i södra Sverige så blir det nog en massa utländska köp och det håller nog uppe priserna.
"– Tongångarna är ungefär samma som 1993, det är ju rea för våra danska och tyska, holländska och schweiziska kunder. De utnyttjar tillfället också, så vi har jättemycket att göra."
Bakom betalmuren
https://www.svd.se/a/9zrPr5/rea-pa-fritidshus-lockar-utlandska-kopare
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Lite över budget här, 295 000 begärt, men ser fräscht ut. Nån småort i Ljusnarsbergs kommun:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...1609&utm_source=hemnet.se&utm_medium=referral

En bubblare; förmodligen för långt söderut för din smak, men ett parhus i småländska bruksorten Bruzaholm. Högsta bud hittills 250 000! Grannkåken, en likadan, är också till salu och samma högsta bud där med:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/...0722&utm_source=hemnet.se&utm_medium=referral

I centrala Hällefors, begärt pris 360 000, men varit till salu sedan augusti förra året. Läge för skambud?
https://www.lansfast.se/till-salu/v..._source=hemnet&utm_medium=referral#showImages

Superliten stuga på arrendetomt utanför Hampetorp, 225 000 kr begärt. Bra kommunikationer (ser ut att ligga nära riksväg 52)
https://svenskamaklargruppen.se/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=1502&Itemid=314
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo i södra Sverige så blir det nog en massa utländska köp och det håller nog uppe priserna.
"– Tongångarna är ungefär samma som 1993, det är ju rea för våra danska och tyska, holländska och schweiziska kunder. De utnyttjar tillfället också, så vi har jättemycket att göra."
Bakom betalmuren
[länk]
Stigande räntor är ju realitet överallt nu, så att européerna skulle kunna täcka upp tror jag inte på, inte när proppen går ur och svensken blir tvungen att sälja.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur du bor i nuläget, men i dagens läge skulle jag inte byta ut ett lägenhetsboende mot gammalt hus som du får sitta och frysa i pga det höga elpriset. Tänk också att räntorna kommer att stiga! Plus att du blir beroende av bil för varje litet ärende du vill göra. I dagens läge är det snarare de som bor i gamla hus som sitter i fällan, inte vi lägenhetsboende!
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
E
P Pin skrev:
Det finns en handfull att välja på i Värmland för under 300 000 på hemmet.,Troligen inga billiga boenden med uppvärmning och renoveringsbehov. Kanske billigare att köpa dyrare med lägre driftskostnader?

Ett av objekten såg kanska ok ut förutom att det varit obebott 15 år och har lite utdaterad inredning, men ett helt normalt tegelhus med modern standard.
[länk]
Det har jag tittat på, ett bra exempel på mina funderingar eftersom det redan är uppe i 250 000 kr och kanske landar på över 300 000 kr, vilket blir lite väl mycket med tanke på renoveringsbehovet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Nu vet jag inte hur du bor i nuläget, men i dagens läge skulle jag inte byta ut ett lägenhetsboende mot gammalt hus som du får sitta och frysa i pga det höga elpriset. Tänk också att räntorna kommer att stiga! Plus att du blir beroende av bil för varje litet ärende du vill göra. I dagens läge är det snarare de som bor i gamla hus som sitter i fällan, inte vi lägenhetsboende!
Jag tror jag föredrar medföljande problem efter så många år i lägenhet. Lägenhetsliv passar defentivt inte alla.
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Kolla så det finns täckning, minst. Eller ska du bli analog
 
N
K Kirre2 skrev:
I Hällefors finns det här huset för 295 000
[länk]
Tyckte annars att det i Ställberg såg trevligt ut!
Håller med dig! Väldigt mycket hus för pengarna.
Det i Ställberg helt i min smak. Kommunalt vatten och avlopp. Nackdel är dock att uppvärmning sker med olja.
 
  • Gilla
Seanfred
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Nu vet jag inte hur du bor i nuläget, men i dagens läge skulle jag inte byta ut ett lägenhetsboende mot gammalt hus som du får sitta och frysa i pga det höga elpriset. Tänk också att räntorna kommer att stiga! Plus att du blir beroende av bil för varje litet ärende du vill göra. I dagens läge är det snarare de som bor i gamla hus som sitter i fällan, inte vi lägenhetsboende!
Var bor du själv, Örebro ;)? 'Det där, det går aldrig, och går det, så går det inget bra!'

Jag uppfattar det som att TS tänker köpa hus kontant, och då blir räntan 0. Hur många hyresrätter finns med en hyra på den nivån?

Om elen är dyr har störst betydelse för de som värmer huset med direkt-el, finns många gamla hus med en eller flera eldstäder för ved. Annars kostar en luft/luftvärmepump typ 25 000, och sänker elkostnaderna kraftigt.
Och bil? Inte alla billiga hus ligger i ingenstans.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.