Hej! Jag bytte ut det gamla vattenlåset, ikeas lillviken, till ett nytt. Tidigare så uppstod mindre läcker i vattenlåsets "tidigare/första" delar. Med det nya låset så har detta löst sig. Däremot så läcker det i det sista röret som kopplas vidare (brist på korrekt begrepp, se bild). Trycker inte ner röret så långt, och har använt dubbelpackning. Detta sker när det är fullt flöde.
Någon som har tips?
Uppskattar hjälpen!
 
  • Underskåp med VVS-anslutningar: avlopp, kranens vattenledningar, eluttag, felkopplad avloppsslang markerad med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En grå korrugerad slang hålls upp av en person, möjlig del av hushållsapparat, med instruktioner och en trasa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plastdel, möjligen koppling eller genomföring, monterad på en vit yta, oskarp, med kablar i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har för mig att packningarna ska sitta längre upp på det flexibla röret, det kanske inte går med tanke på svängen, isåfall kanske det vore en idé att testa att sätta dit en rak bit avloppsrör efter svängen så du har mer att trycka in i.

Dock tycker jag det låter konstigt att det skulle läcka där, känns som att det tyder på ett större problem, dåligt flöde/avluftning i stammen?
 
P pjkw skrev:
Har för mig att packningarna ska sitta längre upp på det flexibla röret, det kanske inte går med tanke på svängen, isåfall kanske det vore en idé att testa att sätta dit en rak bit avloppsrör efter svängen så du har mer att trycka in i.

Dock tycker jag det låter konstigt att det skulle läcka där, känns som att det tyder på ett större problem, dåligt flöde/avluftning i stammen?
Tack för svar pjkw.
Ja enligt ikea instruktionerna skulle de sätta högre upp, testade det också.
Hur kontrollerar jag avluftning?
 
Det saknas en del, övergång från slang till muff!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du använt alla delarna, jag tycker det saknas rätt underdel?
Grafisk framställning av ett flexibelt rör med en koppling, markerad med en blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

i vart fall har du för kort slangsump, det ska vara 8 "ringar" till tätningen.
Svartvit bild av schematiska fjädrar och mekaniska delar, troligtvis illustrerar instruktion eller delar till maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har du använt alla delarna, jag tycker det saknas rätt underdel?
[bild]
i vart fall har du för kort slangsump, det ska vara 8 "ringar" till tätningen.
[bild]
Tack! Hittade den delen nu, hade rullat iväg i all röra! Nu läcker det inte längre, däremot så rinner vattnet inte igenom lika snabbt. Går det att fixa? :)
 
Det låter ju som att det är problem i avloppet längre ner, vattnet rinner inte undan som det ska.
Med otät anslutning rann vattnet ut i skarven, nu fyller du nog sakta röret.
 
D Dilato skrev:
Det låter ju som att det är problem i avloppet längre ner, vattnet rinner inte undan som det ska.
Med otät anslutning rann vattnet ut i skarven, nu fyller du nog sakta röret.
Går det att lösa? :)
 
Appendix Appendix skrev:
[länk]
Men ni tror alltså att det är problem avloppsröret efter vattenlåset?
 
  • Ett underskåp med avloppsrör, vattenanslutningar, och en blå pil pekar mot en rördel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycke tyder på det.
 
Mohammed Hadrous1 Mohammed Hadrous1 skrev:
Tack! Hittade den delen nu, hade rullat iväg i all röra! Nu läcker det inte längre, däremot så rinner vattnet inte igenom lika snabbt. Går det att fixa? :)
har du kapat av den främre delen på röret som går ner i avloppet `?
 
T tergo skrev:
har du kapat av den främre delen på röret som går ner i avloppet `?
Ja det har jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.