Vi har massa sådana här strömbrytarkontakter med stickpropp från gamla fönsterlampor som vi klippte av och satte annan kontakt på.

Står 1x max 40W e14 så det är ju max vad sockeln och skärmarna klarade gällande gammal glödlampa.

Men vad klarar dessa kontakter för watt/ampere egentligen?

Klassiska vita sladdströmbrytare som känns rejäla har jag sett 2A som specifikation på.

Dessa känns som något enklare.

De hade passat bra till växtbelysning och då är det mestadels 60w per sektion men skulle kunna ha 180w också.

Det är ju isåfall max 0.8 A man kommer bruka genom dem.

Skulle det vara möjligt att en sladdströmbrytare är så klent dimensionerade att de inte ens klarar det?
2x0.75 på kabel.

Transparent kabelkopplare på grått tyg med etikett, märkningar, elektrisk information, svensk text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte hitta någon märkning på strömbrytaren? Den kan vara stansad i plasten och svår att se, men med rätt motljus kan det gå.
 
Tittade på en snarlik jag har till en fönsterlampa och den var märkt 2 A, och mer skulle jag inte lasta på den med. Ingen kraftprodukt. Håll det resistivt också, är mitt tips.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan du inte hitta någon märkning på strömbrytaren? Den kan vara stansad i plasten och svår att se, men med rätt motljus kan det gå.
Det är en 2/250 märkning så troligen är nog 2A/250V.
Dock är det sån skillnad på denna 2A och en köpt 2A för montering på kabel.

Denna är ganska svampig i knappen och känns "utsliten" trots att den aldrig använts. Kommer nog köra en annan lösning när det ska vara på 16 timmar i taget
 
Jo, likt diskussionerna kring Ease laddstation så går det nog att uppfylla standarden vid en mätning, en gång...
 
  • Gilla
Pligg85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.