Är det någon som monterat glidskydd direkt på takplåten? Vet inte om läkten kommer passa med hålen men det måste väl räcka om man skruvar fast på en läkt typ i dom övre hålen sedan bara i plåten på dom nedre hålen med typ farmarskruv tänkte jag? Svarta glidskyddsplattor för takpannor, webbutikssida med pris och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för plåt?
Brukar krävas 5mm rostfri skruv om det ska sitta i plåten.
O minst 0,5mm tjock
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Ett glidskydd monteras bäst enligt monteringsanvisning.
 
Det blev under plåten så det gick bra. Bara att vika upp
 
E Emil1979 skrev:
Det blev under plåten så det gick bra. Bara att vika upp
Skuvade du i läkten eller råsponten?
Rostfri skruv?
 
Såhär satt jag glidskydden.

En stege fäst under en takfot på en trädvägg nära ett fönster, med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Såhär satt jag glidskydden.

[bild]

/Höghus
Du ska kunna hänga en stege och belasta med 150 kg i ett glidskydd. Det tror jag inte att det där glidskyddet klarar.
 
S sk007 skrev:
Du ska kunna hänga en stege och belasta med 150 kg i ett glidskydd. Det tror jag inte att det där glidskyddet klarar.
Där ser man. Sotaren har inte varit här än, men en plåtslagare tyckte det var ok.
Skruvinfästningen kommer att hålla, men stålprofilen kanske skulle krokna för 150kg.
Fast de där som TS visar bild på ser lite klena ut, håller de verkligen för 150kg?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Där ser man. Sotaren har inte varit här än, men en plåtslagare tyckte det var ok.
Skruvinfästningen kommer att hålla, men stålprofilen kanske skulle krokna för 150kg.
Fast de där som TS visar bild på ser lite klena ut, håller de verkligen för 150kg?

/Höghus
Både det glidskydd du visar och det ts visar skall monteras ovanpå taket och därmed ha stöd utom den del som sticker ut för att man ska kunna hänga stegen. Gör man så håller båda varianterna av glidskydd.
 
Höghus Höghus skrev:
Såhär satt jag glidskydden.

[bild]

/Höghus
Nu har sotarn varit här, han hade inga invändningar.

/Höghus
 
  • Gilla
Daniel_walnut
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Du ska kunna hänga en stege och belasta med 150 kg i ett glidskydd. Det tror jag inte att det där glidskyddet klarar.
Nyfiken fråga, vart står det att man ska kunna belasta så?
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Det litet kontraintuitiva med dessa glidskydd är att de ska monteras vid sidan om anslutande takstege. Det var så jag gjorde och sotaren blev väldigt nöjd, var uppe själv en sväng innan och jag fattar att det är precis där man ska placera glidskydden.
 
  • Gilla
Huggabuggaa
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det litet kontraintuitiva med dessa glidskydd är att de ska monteras vid sidan om anslutande takstege. Det var så jag gjorde och sotaren blev väldigt nöjd, var uppe själv en sväng innan och jag fattar att det är precis där man ska placera glidskydden.
Behöver man inte kolla om sotarn är höger eller vänsterhänt innan man skruvar isf?
För mig skulle det kännas väldigt vingligt att gå upp på takstegen om stegen stog till höger.
Jag satte rakt under och sotaren sa inget om det heller.

/Höghus
 
E Emil1979 skrev:
Är det någon som monterat glidskydd direkt på takplåten? Vet inte om läkten kommer passa med hålen men det måste väl räcka om man skruvar fast på en läkt typ i dom övre hålen sedan bara i plåten på dom nedre hålen med typ farmarskruv tänkte jag?[bild]
Har monterat dom och sotarn godkände så allt frid o fröjd👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.