Kanske läge att ta kontakt med Skatteverket, de bör vara de som vet bäst? Så blir det ingen gissningstävling...
 
Det sköter sig helt själv.
Jag har inte tagit upp något utan precis som alla andra inkomster och utgifter som ska in på min deklaration så går det automatiskt.
Hur andra har det kan inte jag svara för.
Se bild från min deklaration:) Svensk text om förnybar el, E.ON Energisdistribution Aktiebolag, kontrolluppgifter.
 
Argasnickarn,
det kom inte med några kontrolluppgifter på förbrukade kWh och sålda kWh på din bild ovan. Det som ska stå förtryckt i själdeklarationen, och som elnätsbolaget skickar uppgift över till skattemyndigheten.
 
Har du ingen firma och inte är momsredovisnings skyldig så funkar det med automatik.
Elnätsbolaget skickar in underlag för skattereduktion på den el du sålt, max så mycket som du köpt under kalender året. Skattereduktionen är 60 öre / kWh. Enda kluriga är att du inte betalar skatt så blir det inget avdra på skatten.
 
A Arnodt skrev:
Argasnickarn,
det kom inte med några kontrolluppgifter på förbrukade kWh och sålda kWh på din bild ovan. Det som ska stå förtryckt i själdeklarationen, och som elnätsbolaget skickar uppgift över till skattemyndigheten.
Det står färdig tryckt på min blankett i kronor hur mycket jag sålt.
Finns ingen anledning att lämna ut det här.
Jag ville bara visa att på min blankett så kom det förtryckt både att jag sålt och för hur mycket:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Det står färdig tryckt på min blankett i kronor hur mycket jag sålt.
Finns ingen anledning att lämna ut det här.
Jag ville bara visa att på min blankett så kom det förtryckt både att jag sålt och för hur mycket:)
Står det angivet i kronor som du skriver hur mycket intäkt du fått så är saken klar.
 
Om man totalt har inkomster över 40000 från bostaden, ex. uthyrning eller såld el, alltså ersättning från nätägare/elleverantör ska väl även dessa tas upp på deklarationen. Inte många som är uppe i de summorna enbart från elförsäljning dock kanske.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om man totalt har inkomster över 40000 från bostaden, ex. uthyrning eller såld el, alltså ersättning från nätägare/elleverantör ska väl även dessa tas upp på deklarationen. Inte många som är uppe i de summorna enbart från elförsäljning dock kanske.
Om man hyr ut sin villa/bostad så är det en annan fråga som inte direkt hänger ihop med solcellerna.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det sköter sig helt själv.
Jag har inte tagit upp något utan precis som alla andra inkomster och utgifter som ska in på min deklaration så går det automatiskt.
Hur andra har det kan inte jag svara för.
Se bild från min deklaration:)[bild]
Jo jag har exakt samma som dig.
Men "problemet" som jag ser det är att under "Belopp" på raden för Förnybar el från E.ON står det exakt samma siffror som på 4.3 Förnybar el.
Bra, inga problem då tänker ni...
Det är bara det att på 4.3 står det tex 9000 kWh
Och sedan samma på Belopp från E.On som du berkiver med din skärmdump.

På Övriga kontrolluppgifter har jag även A-kassa med ett belopp.
"Belopp" för väl rimligtvis vara en summa kronor, inte ett antal kWh som det står förtryckt i rutan 4.3????

Har du samma siffror i 4.3 som efter E.On på Övriga kontrolluppfigter @Argastesnickaren
 
M mortimer skrev:
Om man hyr ut sin villa/bostad så är det en annan fråga som inte direkt hänger ihop med solcellerna.
Jag tolkar det som att alla inkomster bakas ihop till taket på 40000 kr/år, privatuthyrning som såld solel. Om inte summan överstiger dessa 40000 behöver det inte tas upp i deklarationen. Det är som sagt min tolkning. Jag har aldrig tagit upp inkomsten från försäljningen i deklarationen.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
R rusty skrev:
Jo jag har exakt samma som dig.
Men "problemet" som jag ser det är att under "Belopp" på raden för Förnybar el från E.ON står det exakt samma siffror som på 4.3 Förnybar el.
Bra, inga problem då tänker ni...
Det är bara det att på 4.3 står det tex 9000 kWh
Och sedan samma på Belopp från E.On som du berkiver med din skärmdump.

På Övriga kontrolluppgifter har jag även A-kassa med ett belopp.
"Belopp" för väl rimligtvis vara en summa kronor, inte ett antal kWh som det står förtryckt i rutan 4.3????

Har du samma siffror i 4.3 som efter E.On på Övriga kontrolluppfigter @Argastesnickaren
Ja, samma siffror.
Men om du tittar till höger så är där inte dragit någon skatt på beloppet utan det är bara upptaget som såld el.
Jämför med inkomster eller räntor så ser du att dom dragit skatt i kolumnen till höger.
Som några påpekat innan så kommer vi väl inte upp i dom inkomsterna som behövs för att vi ska behöva betala skatt (40 000 kr?)
 
M mortimer skrev:
Om man hyr ut sin villa/bostad så är det en annan fråga som inte direkt hänger ihop med solcellerna.
Fast det är totala inkomsten från bostaden som är relevant, så där räknas inkomst från exempelvis uthyrning ihop med inkomst från försäljning av ex. frukt, grönsaker och el ihop.

”I många fall behöver du inte betala inkomstskatt eftersom du varje år får ett schablonavdrag på 40 000 kronor som dras av från de totala inkomsterna för varje privatbostad. Det kan till exempel vara inkomster av uthyrning och försäljning av produkter från privatbostaden, där el är en sådan produkt. Om dina totala inkomster från privatbostaden är mer än 40 000 kronor blir mellanskillnaden mellan den totala inkomsten och 40 000 kronor skattepliktig som inkomst av kapital.”
https://www.skatteverket.se/privat/...elprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ja, samma siffror.
Men om du tittar till höger så är där inte dragit någon skatt på beloppet utan det är bara upptaget som såld el.
Jämför med inkomster eller räntor så ser du att dom dragit skatt i kolumnen till höger.
Som några påpekat innan så kommer vi väl inte upp i dom inkomsterna som behövs för att vi ska behöva betala skatt (40 000 kr?)
Jag hänger med och håller med, ingen avdragen skatt.
Men förstår fortfarande varför det står 9000 kWh
I 4.3 och 9000 under belopp.
9000 kWh är för mig fortfarande inte ett belopp utan ett antal kWh.
Alla, precis alla i hela Sverige har ju fått olika belopp i kronor för sin sålda el så här förstår jag fortfarande inte.
Pratar vi skattereduktion så får ju alla samma i form av de 60ören men inte "total summa i näven från elbolaget för den faktiska överskottselen"

Jag ska inte mala mer för jag fattar att jag inte behöver göra något på deklarationen men när jag startade tråden hävdade någon att jag i kronor skulle redovisa vad jag faktiskt fått in från Eon i kronor och det verkar ingen annan hävda så jag ger mig.
Som slutord är det ändå lite intressant att det i denna tråd kommer in lite olika påståenden och det verkar inte 100% solklart.
Vi är ju inte direkt 20 pers i Sverige med solpaneler på taket.
 
Finns beloppet med på deklarationen från försäljningen av el så sköts allt med automatik
 
M mortimer skrev:
Finns beloppet med på deklarationen från försäljningen av el så sköts allt med automatik
Och det flera av oss andra är överens om, är att om man inte har inkomster till sin fastighet som överskrider "fribeloppet" 40000 kr/år så behöver man inte bry sig om det står med något belopp eller inte, för det behöver inte vara där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.