Claes Sörmland
N Niklas Jarv skrev:
Fast nu är ju inte insidan av taket nödvändigtvis (eller ens vanligen) samma färg som ovansidan. Det är ytan som har en färg och växelverkar.
Jag förstår inte argumentet.

Jag tänker att de mörka betongpannorna värms upp av solen snabbare än samma betongpannor som är vitmålade. När de värms upp så avger de mer värme och IR-strålning. Denna rör sig åt alla håll inklusive inåt den oisolerade vinden.

Vinden blir därmed i snitt något varmare när pannorna är mörka jämfört med när de är vitmålade när solen lyser vintertid vilket håller vinden torrare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte argumentet.

Jag tänker att de mörka betongpannorna värms upp av solen snabbare än samma betongpannor som är vitmålade. När de värms upp så avger de mer värme och IR-strålning. Denna rör sig åt alla håll inklusive inåt den oisolerade vinden.

Vinden blir därmed i snitt något varmare när pannorna är mörka jämfört med när de är vitmålade när solen lyser vintertid vilket håller vinden torrare.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_body
 
Claes Sörmland
D datja skrev:
[länk]
Ledsen men takkonstruktioner är inga ideala svarta kroppar så du är på fel Wikipediasida.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
PeterXyz PeterXyz skrev:
Jas satte solceller på taket 2011 för att det inte ska bli så varmt på övervåningen sommartid. Och det hjälper
Jag har en stor Björk som skänker välbehövlig skugga på sommaren. Forskarna har dessutom konstaterat att fler träd i stadsmiljö sänker tempen o renar luften
Bengtilimhamn
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Kanske man skulle ha vändbara plattor för att kunna anpassa beroende av årstid? Svart på en sida och vit på den andra. Lite merjobb, men säkert värt det de dagar solen skiner som mest.
ja att lägga om taket två gånger om året låter frestande!
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Utstrålning från en kropp har med temperaturen på densamma att göra. Vit eller svart strålar ut precis samma, förutom att vit även reflekterar inkommande mer. "Svart kropp" betyder att den absorberar allt som kommer in och att utstrålning enbart består av dess egen "utstrålning".

En svart takpanna är svart eftersom den inte reflekterar det ljus som kommer från solen, synligt ljus. Vit reflekterar väldigt mycket. Därför blir den svarta varmare.

Mängden energi den strålar ut är proportionell mot temperaturen ^4 (i Kelvin) så om man ökar tempen med 10%, säg från 300 till 330 K (27->57 C) ökar utstrålningen med knappt 50%.

Så, för takpannor innebär detta att:

Svart blir varmare än vit då den inte reflekterar inkommande lika bra.
De strålar med i princip samma frekvens.
Svart strålar ut mer energi pga högre temperatur.

Så fort de uppnått samma temperatur när solen gått ner så strålar de i princip likadant. Utan nämnvärd instrålning beror inte utstrålning på färgen.

(Enda skillnaden är inkommande ljus från måne/stjärnor som den svarta absorberar bättre, men det är väl att se som försumbart)
 
D
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Utstrålning från en kropp har med temperaturen på densamma att göra. Vit eller svart strålar ut precis samma, förutom att vit även reflekterar inkommande mer. "Svart kropp" betyder att den absorberar allt som kommer in och att utstrålning enbart består av dess egen "utstrålning".

En svart takpanna är svart eftersom den inte reflekterar det ljus som kommer från solen, synligt ljus. Vit reflekterar väldigt mycket. Därför blir den svarta varmare.

Mängden energi den strålar ut är proportionell mot temperaturen ^4 (i Kelvin) så om man ökar tempen med 10%, säg från 300 till 330 K (27->57 C) ökar utstrålningen med knappt 50%.

Så, för takpannor innebär detta att:

Svart blir varmare än vit då den inte reflekterar inkommande lika bra.
De strålar med i princip samma frekvens.
Svart strålar ut mer energi pga högre temperatur.

Så fort de uppnått samma temperatur när solen gått ner så strålar de i princip likadant. Utan nämnvärd instrålning beror inte utstrålning på färgen.

(Enda skillnaden är inkommande ljus från måne/stjärnor som den svarta absorberar bättre, men det är väl att se som försumbart)
Ni förstår verkligen inte. Om det vore som ni fått för er skulle svarta föremål bli brännheta av sig själva. Och vita skulle vara iskalla.

Men: Saker som lättare absorberar fotoner har också lättare att avge dem.

https://www.thenakedscientists.com/articles/questions/what-loses-heat-fastest-white-or-black-surface
 
Claes Sörmland
D datja skrev:
Ni förstår verkligen inte. Om det vore som ni fått för er skulle svarta föremål bli brännheta av sig själva. Och vita skulle vara iskalla.

Men: Saker som lättare absorberar fotoner har också lättare att avge dem.

[länk]
Läs sista stycket i din länkade text så ser du varför du har hamnat fel med tankarna.

Men som redan sagts, takpannorna ligger på läkt med en luftspalt mot råsponten så troligen stoppar detta största delen av värmen från att föras över in till vinden i alla fall. Jag är mer osäker på plåttak, där ligger den plana plåten rakt emot råsponten och jag vet rent empiriskt att råsponten blir varm/ljummen på dessa vindar. Men om några graders temperaturskillnad på plåten spelar någon större roll vet jag inte.
 
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läs sista stycket i din länkade text så ser du varför du har hamnat fel med tankarna.

Men som redan sagts, takpannorna ligger på läkt med en luftspalt mot råsponten så troligen stoppar detta största delen av värmen från att föras över in till vinden i alla fall. Jag är mer osäker på plåttak, där ligger den plana plåten rakt emot råsponten och jag vet rent empiriskt att råsponten blir varm/ljummen på dessa vindar. Men om några graders temperaturskillnad på plåten spelar någon större roll vet jag inte.
Om en svart och en vit plåt vardera har tempen 10 grader och det är -31 utomhus så kommer den svarta plåten att bli mycket kallare mycket snabbare. Det är allt jag säger.

Hus är nästan alltid varmare än omgivningen och ju svartare yta desto snabbare förlorar det värme, särskilt på natten när solabsorptionen inte finns.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D datja skrev:
Om en svart och en vit plåt vardera har tempen 10 grader och det är -31 utomhus så kommer den svarta plåten att bli mycket kallare mycket snabbare. Det är allt jag säger.
Har du källa på.det? Så svarta bilar skulle behöva skrapa is mer än vita på vintern? Våra element inomhus skulle varit effektivare som svarta? Det går tvärs emot allt jag trott mig förstått i utbildningen så skulle vilja ha det bekräftat..
 
Claes Sörmland
J Johannesbook skrev:
Har du källa på.det? Så svarta bilar skulle behöva skrapa is mer än vita på vintern? Våra element inomhus skulle varit effektivare som svarta? Det går tvärs emot allt jag trott mig förstått i utbildningen så skulle vilja ha det bekräftat..
Nja, om en svart bil under den solfria vinterperioden avger värme lite lite snabbare än en vit bil ger väl inga praktiska konsekvenser på isbildningen? Man skrapar ju på morgonen när systemet är nedkylt sedan många timmar. Och om vita element strålar minimalt mindre än svarta har ju ingen praktisk påverkan, jag ser att det rör sig om 1% skillnad eller så.

Däremot solen inverkan på vita och svarta ytor är ju rätt påtaglig. Det är lite andra energiflöden.
 
Om vi återgår till tråden och vitmålade betongpannor?
Hur relevant blir målningen i praktiken, med hänsyn till läktning för pannorna och luftspalt, sedan någon form av underlagstak och under det isolering (med vind eller utan men med luftspalt)?
Och utifrån vårt nordliga klimat. Min åsikt är minimal/inget och inte värt arbete/pengar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Om vi återgår till tråden och vitmålade betongpannor?
Hur relevant blir målningen i praktiken, med hänsyn till läktning för pannorna och luftspalt, sedan någon form av underlagstak och under det isolering (med vind eller utan men med luftspalt)?
Och utifrån vårt nordliga klimat. Min åsikt är minimal/inget och inte värt arbete/pengar.
Tror heller inte det spelar någon roll. Hittade en undersökning som jämförde vindtemperatur med olika takbeläggning och det var inga stora skillnader i temperatur i snitt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag och min bror har diskuterat detta. Vi bor båda i 1,5planshusfrån 70taletmed kattvindar. Inte mycket isolering. I mitt hus nytt tak från 2010. Ovanvåningen blir kopiöst varm sommartid och det är svårt att få ner temperaturen även nattetid. Det är främst kattvindarna som blir väldigt varma och sen värmer de resten av huset.

Han räknade på vita pannor en gång. Tror det skulle göra en skillnad på några grader inomhus.

Ett annat alternativ kan vara att öka tjockleken på läkten för större spalt mellan pannor och papp. Med de nackdelar det ger.

Vi har funderat på en mekanisk ventilering av kattvindarna sommartid. Små fläktar som suger ut luften så länge kattvindstemperaturen är högre än uteluft temperaturen. Ganska enkelt att lösa och värt att testa. Om det ger effekt så är det en billig lösning.om den sänker kattvindstemperaturen från 40 till 30 eller 35 grader är det en viss effekt.
Dock viktigt hålla koll på relativ luftfuktighet så man inte pumpar in fukt.
 
Vilket också innebär att en klimatvind kan ge en bra effekt om man lyckas sänka temperaturen i kattvindarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.